درمان دارویی اختلال یادگیری در کودکان

بسیاری از کودکان و بزرگسالان با مشکلات رفتاری نشان می دهند. قبل از تصمیم گیری در مورد شیوه مدیریت مناسب، باید علت و پیامدهای مشکلات رفتاری را مشخص شوند. برای درمان اختلالات یادگیری ابتدا باید یک رویکرد مدیریت غیر دارویی در نظر گرفته شود ، اما گاهی لازم است از دارو به طور همزمان با مدیریت های غیر دارویی استفاده شود. دارو به طور منظم به صورت روزانه و همچنین در صورت نیاز مصرف می شود. به عنوان مثال، داروهای ضد روان پریشی برای درمان مشکلات روانی تجویز می شود. داروهای ضد اضطراب برای کمک به رفتارهای چالش برانگیز و داروهای ضد افسردگی برای کاهش اضطراب و افسردگی در افراد دارای تجویز می شوند.

درمان دارویی اختلال یادگیری در کودکان

بسیاری از داروها، از جمله داروهای ضد روان پریشی، داروهای ضد افسردگی، تثبیت کننده های خلق و خو مانند لیتیوم و برخی داروهای ضد صرع، آنتاگونیست های مواد افیونی مانند نالترکسون و نالوکسن، بنزودیازپین ها و بوسپیرون، مسدودکننده های بتا، محرک های روانی و … نشان داده شده است که در مدیریت مشکلات رفتاری موثر است.دختر بچه ها دوست دارند لباس السا و آنا واقعی  زودتر برایشان خریداری شود.

داروهای ضد روان پریشی جدیدتر مانند ریسپریدون، اولانزاپین، آمی سولپیراید، کوتیاپین و آریپیپرازول نسبت به نسل قدیمی آنتی سایکوتیک ها ترجیح داده می شوند، اگرچه باید مراقب برخی عوارض جانبی مانند افزایش وزن، خواب آلودگی، ناهنجاری های قلبی و اثرات متابولیک مانند عدم تحمل گلوکز بود.

مانند داروهای ضد روان پریشی، نسل جدیدتر داروهای ضد افسردگی مانند SSRI و SNRI بر نسل قدیمی تر داروهای ضد افسردگی ارجحیت دارند. پس از تجویز دارو، باید ترتیباتی برای نظارت عینی اثربخشی و اثرات نامطلوب در نظر گرفته شود. درمان دارویی باید در یک برنامه ریزی کلی فرد محور یا برنامه اقدام سلامت یا رویکرد برنامه مراقبت گنجانده شود. تا آنجا که ممکن است، بیماران و مراقبان و سایر متخصصان مربوطه باید در تصمیم گیری برای تجویز دارو مشارکت داشته باشند.

مشکلات رفتاری

انواع مشکلات رفتاری در کودکان و بزرگسالانی که دارای اختلالات یادگیری هستند و ممکن است نیاز به مدیریت با دارو داشته باشند عبارتند از:

  • پرخاشگری نسبت به دیگران
  • تخریب اموال دیگران
  • انجام رفتارهای آسیب زننده به خود
  • بی قراری و شدید
  • انجام رفتارهای کلیشه ای
  • عصبانیت شدید و رفتارهایی که نشان دهنده عصبانیت هستند از جمله جیغ زدن

رایج ترین داروها برای مدیریت رفتار ددرمان اختلال یادگیری در کودکان، ابتدا شاید برای اکثر والدین ترسناک و دلهره آور به نظر برسد. ولی باید بدانید که این عارضه در کودکی و قبل از سن ورود کودک به مدرسه قابل تشخیص و بهبود است.

امروزه روش های گوناگونی برای درمان اختلال یادگیری در کودکان به وجود آمده است که در ادامه به بررسی این روش ها می پردازیم. پس نیازی به نگرانی و ترس نیست صرفاً باید صبور باشید و حوصله به خرج دهید. کودک شما نیاز به تمرین ها و اجرای روش های درمانی برای بهبود دارد. تاثیرگذاری این مسیله تا حد زیادی بستگی به شکیبایی والدین خواهد داشت. یک راه صمیمیت با بچه ها  این است که  شخصیت های کارتونی دختر مورد علاقه شون را سوال کنیم.

متاسفانه اکثر والدین پس از مدتی ناامید می شوند و فرایند درمان اختلال یادگیری در کودکان را به تعویق بیندازد. اینگونه رفتارها می تواند به کودک و اعتماد به نفس او صدمه وارد کند و باعث شود که کودک در محیط های مختلف مانند مدرسه و کلاس های آموزشی، در ارتباط برقرار کردن با هم سن و سال های خود مشکل داشته باشد و بر نحوه زندگی او تاثیرگذار باشد.

اختلال یادگیری چیست؟

اختلال یادگیری در کودکان، یک اختلال عصبی است. کودکانی که به این نوع بیماری دچار هستند معمولاً در فهم، استدلال، یادگیری برخی مسایل و هماهنگی ارتباط بینایی و حرکتی  مشکل دارند. البته این علایم بدین معنا نیست که فرد دارای هوش کمتری نسبت به بقیه است. آن ها صرفاً به روش های متفاوتی نسبت به باقی افراد برای یادگیری و فهم مسایل نیاز دارند. قابل ذکر است که درمان اختلال یادگیری در کودکان قطعی نیست ولی طبق آمار بدست آمده، امروزه با پیشرفت علم می توان این اختلال را درمان کرد و در صورت عدم درمان کامل می توان با روش های گوناگون آن را تا حد زیادی بهبود بخشید.

راهنمایی: در این مقاله صرفا به بررسی نحوه درمان این اختلال در کودکان می پردازیم، برای اطلاعات بیشتر درخصوص در سنین مختلف می توانید روی لینک مطلب کلیک کنید و مطلب دیگر ما در این خصوص را نیز مطالعه فرمایید.

علایم اختلال یادگیری در کودکان

در ابتدا باید بگوییم اختلال یادگیری در هر کودکی به شکلی متفاوت بروز می کند. پس علایم دقیق و معینی وجود ندارد که بتوان تمامی کودکان را با آن ها سنجید. همچنین سن بروز این اختلال در هر کودک متفاوت است. امکان دارد این علایم در برخی کودکان بصورت یا خود را بروز دهند و برخی دیگر در حل ریاضیات.

علایم اختلال یادگیری در کودکان مختلف است. با این حال یک سری از علایم و نشانه ها وجود دارد که بروز آن ها می تواند نشان دهنده اختلال یادگیری در کودکان باشد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

سایر نشانه های  اختلال یادگیری در کودکان

قابل ذکر است که هر کودکی امکان دارد یکی از علایمی که ذکر خواهیم کرد را برای مدتی کوتاه داشته باشد، اما این نوع علایم موقت نشان دهنده اختلال یادگیری نیستند.

بطور عمده نشانه های اختلال یادگیری در کودکان بصورت زیر می باشند:

  • در یادآوری مواردی که آموزش دیده مشکل دارد.
  • مفهوم زمان را درک نمی کند.
  • وسایل خود مانند کتاب ها یا دفترهایش را بیش از اندازه گم می کند.
  • نمی تواند به درستی از دستورالعمل هایی که به او داده می شود پیروی کند.
  • در فعالیت های فیزیکی همچون ورزش کردن و راه رفتن عدم هماهنگی و مشکل دارد.
  • هیجانات و واکنش های شدیدی را از خود در خانه و مدرسه نشان می دهد.
  • در مقابل انجام تکالیفی از قبیل خواندن و نوشتن یا حل ریاضیات مقاومت می کند یا اعتراض دارد.

اگر کودک شما به صورت مداوم این مشکلات را دارد بهتر است برای تشخیص قطعی به روانشناس یا پزشک متخصص مراجعه کنید.

روش تشخیص اختلال یادگیری در کودکان

روش های متفاوتی برای تشخیص و درمان اختلال یادگیری در کودکان وجود دارد. به عنوان مثال می توانید با گرفتن یک سری آزمایشات و تست ها از فرزند خود به مشکل او پی ببرید.  دخترها معمولا خود را در  لباس پرنسسی سفید برفی تصور میکنند.

توجه داشته باشید که گاهی تشخیص این اختلال در کودکان بسیار سخت و پیچیده است. به صورتی که تیمی از متخصصان و روانشناسان مختلف باید بر روی کودک شما کار کنند. متخصصینی که می توانند در این زمینه به شما کمک کنند شامل: روانشناس بالینی، روانشناس کودک، روانشناس رشد، روانشناس تربیتی، گفتار درمان، متخصص علوم اعصاب و روان، روان پزشک، سایکومتریست ها هستند. برای دریافت مشاوره رایگان تلفنی از متخصصین شعب مختلف مراکز علوم اعصاب و روانشناسی سایبر با شماره می توانید تماس بگیرید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "درمان دارویی اختلال یادگیری در کودکان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "درمان دارویی اختلال یادگیری در کودکان"، کلیک کنید.