استفاده از رسانه‌های دیجیتال برای معرفی پیامبر اسلام(ص) به نسل زِد

استفاده از رسانه‌های دیجیتال برای معرفی پیامبر اسلام(ص) به نسل زِد

پژوهشگر فرهنگ و رسانه گفت: برای معرفی پیامبر اسلام به نسل زِد (Z) باید از روش‌ها و ابزار‌های مناسب و جذاب استفاده کنیم. این نسل با تکنولوژی و رسانه‌های دیجیتال رشد کرده‌اند.

محمود اکرامی‌فر پژوهشگر فرهنگ و رسانه در حاشیه چهارمین جشنواره شعر و داستان نبوی از سری برنامه‌های چهارمین جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد در زاهدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری آیت البرز اظهار کرد: برای معرفی پیامبر اسلام به نسل Z که به‌عنوان بومیان دیجیتال شناخته می‌شوند، لازم است از روش‌ها و ابزار‌های مناسب و جذاب استفاده کنیم. این نسل با تکنولوژی و رسانه‌های دیجیتال رشد کرده‌اند و به محتوا‌های تعاملی و چندرسانه‌ای علاقه‌مندند.

وی با اشاره به راهکار‌هایی برای معرفی پیامبر به این نسل افزود: ایجاد محتوای جذاب و آموزنده در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، یوتیوب و تیک‌تاک می‌تواند به جذب توجه این نسل کمک کند، همچنین ویدئو‌های کوتاه و انیمیشن‌های آموزشی نیز می‌توانند بسیار مؤثر باشند از دیگر برنامه‌هایی که در این زمینه مؤثر است ارائه محتوای صوتی از طریق پادکست‌ها یا برگزاری وبینار‌های زنده، فرصتی مناسب برای گفت‌و‌گو و تعامل مستقیم با این نسل را فراهم می‌کند.

پژوهشگر فرهنگ و رسانه بیان کرد: طراحی بازی‌های رایانه‌ای یا اپلیکیشن‌های موبایل با محتوای آموزشی درباره زندگی و آموزه‌های پیامبر می‌تواند یادگیری را برای این نسل سرگرم‌کننده کند، محتوای تعاملی راهکاری برای معرفی پیامبر اکرم (ص) به نسل جوان است.

اکرامی‌فر اضافه کرد: استفاده از تکنولوژی‌های واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) برای ایجاد تجربه‌های تعاملی و غنی از زندگی پیامبر می‌تواند جذابیت بیشتری ایجاد کند. نویسندگان می‌توانند روایت داستان‌های زندگی پیامبر به‌صورت دیجیتال و با استفاده از تصاویر، ویدئو‌ها و صوت تأثیر عمیقی بر این نسل بگذارد با استفاده از این روش‌ها، می‌توان نبی مکرم اسلام(ص) را به شکلی جذاب و معنادار به نسل جوان معرفی و آنها را با ارزش‌ها و آموزه‌های ایشان آشنا ساخت.

وی عنوان کرد: امروز شاعران باید بیش از پرداختن به «چگونگی» بعثت، باید به «چرایی» آن توجه داشته باشند. پرداختن به چرایی بعثت پیامبر اکرم(ص) می‌تواند عمق بیشتری به آثار ادبی و فرهنگی بدهد. شاعران و نویسندگان با بررسی چرایی بعثت، می‌توانند به ابعاد مختلفی از زندگی و پیام‌های ایشان بپردازند که می‌تواند شامل تبیین اهداف بعثت، تأثیر اسلام بر زندگی انسان‌ها، تأکید بر پیام‌های وحدت میان ادیان و مذاهب مختلف که از بعثت پیامبر(ص) ناشی می‌شود و بررسی نقش پیامبر(ص) در شکل‌گیری تمدن اسلامی و تأثیر آن بر فرهنگ و هنر در طول تاریخ، باشد.

پژوهشگر فرهنگ و رسانه مطرح کرد: شاعران و نویسندگان با پرداختن به این ابعاد، می‌توانند آثار عمیق‌تری خلق کنند که نه تنها به تاریخ بعثت می‌پردازد؛ بلکه به درک بهتر و عمیق‌تری از پیام‌های آن نیز کمک می‌کند. این نوع نگاه می‌تواند الهام‌بخش نسل جوان باشد و آنها را به تفکر و تأمل در ارزش‌های انسانی و دینی ترغیب کند.

اکرامی‌فر بیان کرد: شاعران و نویسندگان باید آثار خود را به‌گونه‌ای خلق کنند که نه تنها احساسات مخاطب را برانگیزد؛ بلکه او را به تفکر و تأمل در مورد ویژگی‌های پیامبر(ص) و پیام‌های آنان نیز دعوت کند. این نوع آثار می‌تواند تأثیر عمیق‌تری بر ذهن و اندیشه مخاطب بگذارد و او را به درک بهتری از شخصیت حضرت محمد(ص) رهنمون سازد.

وی تبیین کرد: شاعران و نویسندگان با بررسی ویژگی‌های شخصیتی پیامبر، مانند صداقت، شجاعت، رحمت و عدالت، و چگونگی تأثیر این ویژگی‌ها بر رفتار و تعاملات آنان با دیگران و پرداختن به آموزه‌های پیامبر در زمینه‌های مختلف ازجمله اخلاق، عدالت اجتماعی، حقوق بشر و چگونگی پیاده‌سازی این آموزه‌ها در زندگی روزمره با بهره‌گیری از منابع تاریخی و روایات معتبر برای ارائه تصویری دقیق و مستند از زندگی و ویژگی‌های پیامبر،که می‌تواند به افزایش اعتبار آثار کمک کند.

به گزارش آیت البرز، مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ملی شعر نبوی از سری برنامه‌های چهارمین جشنواره سراسری امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی با قرائت پیام دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس این دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان برگزار و از برگزیدگان در بخش‌های مختلف تجلیل شد.

چهارمین جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی ۶۲ واحد استانی دانشگاه آزاد اسلامی از ۱۳ رجب تا نیمه شعبان برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر همچنین مشاهده نتایج می‌توانند به سایت جشنواره به نشانی emamat.iau.ir/fa مراجعه کنند.

استفاده از رسانه‌های دیجیتال برای معرفی پیامبر اسلام(ص) به نسل زِد

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "استفاده از رسانه‌های دیجیتال برای معرفی پیامبر اسلام(ص) به نسل زِد" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "استفاده از رسانه‌های دیجیتال برای معرفی پیامبر اسلام(ص) به نسل زِد"، کلیک کنید.