سازمان جهانی بهداشت اولین آزمایش تشخیصی «آبله میمونی» را تایید کرد

سازمان جهانی بهداشت اولین آزمایش تشخیصی «آبله میمونی» را تایید کرد

آژانس بهداشت سازمان ملل روز گذشته (جمعه) اعلام کرد استفاده از اولین آزمایش تشخیصی «ام پاکس» (آبله میمونی) را تایید کرده است، ابزاری کلیدی در کشورهایی که با شیوع این بیماری مبارزه می‌کنند.

به گزارش آیت البرز، بنابر اعلام مرکز کنترل بیماری اتحادیه آفریقا، بیش از ۸۰۰ نفر در سراسر آفریقا به دلیل ابتلا به آبله میمونی جان باخته اند، جایی که این بیماری به طور رسمی در ۱۶ کشور شناسایی شده است.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد: تأیید استفاده اضطراری از این آزمایش در گسترش ظرفیت تشخیصی در کشورهایی که با شیوع بیماری ام پاکس مواجه هستند، حیاتی خواهد بود.

این آزمایش که سنجش Alinity m MPXV نام دارد، امکان تشخیص ویروس ام پاکس از سواب‌های گرفته شده از ضایعات انسانی را فراهم می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت گفت: با تشخیص DNA از نمونه‌های ضایعات کورکی یا تاولی، کارکنان آزمایشگاهی و بهداشتی می‌توانند موارد مشکوک به ام پاکس را به طور مؤثر تأیید کنند.

در این بیانیه آمده است: ظرفیت آزمایش محدود و تأخیر در تأیید موارد ابتلا به ام پاکس در آفریقا ادامه دارد و به گسترش مداوم ویروس کمک می‌کند.

این بیانیه به نقل از «یوکیکو ناکاتانی»، دستیار دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، گفت: تأیید این آزمایش نماینده نقطه عطفی در گسترش در دسترس بودن آزمایش در کشورهای آسیب دیده است.

ناکاتانی گفت: افزایش دسترسی به محصولات پزشکی تضمین شده با کیفیت، محوری در تلاش‌های ما برای کمک به کشورها برای مهار شیوع ویروس و محافظت از مردمشان به‌ویژه در مناطق محروم است.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، ام پاکس که قبلاً به عنوان آبله میمونی شناخته می شد، بر اثر ویروسی ایجاد می شود که توسط حیوانات آلوده به انسان منتقل می شود، اما می تواند از طریق تماس فیزیکی نزدیک از انسان به انسان نیز منتقل شود.

این بیماری باعث تب، دردهای عضلانی و ضایعات پوستی بزرگ مانند جوش می شود و می تواند کشنده باشد.

در همین حال اخیرا سازمان جهانی بهداشت اولین واکسن ام‌پاکس را برای استفاده جهانی تایید کرد.

این آژانس بهداشتی سازمان ملل اعلام کرد واکسن MVA-BN ساخت شرکت دارویی Bavarian Nordic A/S، تاکنون اولین واکسن بیماری آبله میمونی است که به فهرست مواردی که تایید اولیه سازمان را گرفته‌اند، افزوده می‌شود.

این واکسن در ۲ دُز به فاصله چهار هفته برای بزرگسالان ۱۸ سال و بالاتر تجویز می‌شود.

افزایش موارد ابتلا به ام پاکس در ۲۰۲۲ در اروپا و ایالات متحده و خارج از مناطقی که این بیماری در آنها بومی است، سازمان جهانی بهداشت را بر آن داشت تا در ژوئیه ۲۰۲۲ یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی را با نگرانی بین‌المللی اعلام کند؛ بالاترین زنگ خطری که می تواند به صدا درآید. با این حال، این هشدار در ماه مه ۲۰۲۳ به پایان رسید اما این سازمان به مردم توصیه کرد که همچنان مراقب باشند.

پایان خبر آیت البرز

سازمان جهانی بهداشت اولین آزمایش تشخیصی «آبله میمونی» را تایید کرد

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سازمان جهانی بهداشت اولین آزمایش تشخیصی «آبله میمونی» را تایید کرد" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سازمان جهانی بهداشت اولین آزمایش تشخیصی «آبله میمونی» را تایید کرد"، کلیک کنید.