ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟

ایمپلنت یک راه درمان خوب برای کسانی است که دندان‌های خود را از دست داده‌اند. امروزه این روش درمانی طرفداران زیادی دارد زیرا به افرادی که دندان‌های پوسیده یا افتاده است این امکان را می‌دهد که به راحتی غذا بخورند و به لبخند زیبایی داشته باشند. اکثر کسانی که برای انجام ایمپلنت به کلینیک دکتر صیحانی مراجعه می‌کنند این سؤال را در ذهن خود دارند که ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟ در حالت کلی ایمپلنت فرایندی طولانی است؛ اما انجام آن برای افراد مختلف، متفاوت است یعنی ممکن است برای یک فرد به دلایلی بیشتر از زمان عادی طول بکشد. در این مقاله سعی داریم که زمان دقیق انجام ایمپلنت دندان و عوامل مؤثر بر آن را موردبررسی قرار دهیم.

 

ایمپلنت دندان چیست؟

ریشه طبیعی دندان از پایین تاج دندان تا داخل استخوان فک ادامه دارد و باعث شده است که دندان‌ها محکم در جای خود قرار بگیرند. زمانی که دندانی کشیده شود، ریشه طبیعی آن نیز خارج می‌شود و جای آن در دندان خالی می‌ماند. دندان‌پزشکان این مشکل را با انجام ایمپلنت دندان رفع می‌کنند. برای این کار یک پایه فلزی شبیه به پیچ را جایگزین ریشه طبیعی کرده و سپس قطعه‌ای از جنس سرامیک را که تاج نامیده می‌شود شبیه به دندان برش می‌دهند و آن را به پایه فلزی وصل می‌کنند. برای انجام ایمپلنت دندان باید لثه‌ها کاملاً سالم باشند و استخوان فک تراکم لازم را برای جاگذاری پایه‌های فلزی داشته باشد. به همین دلیل برای هرکسی ایمپلنت انجام نمی‌شود و قبل از انجام آن باید دهان و لثه بیمار مورد بررسی قرار بگیرد.

مراحل ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟

همان‌طور که گفتیم پروسه انجام ایمپلنت دندان طولانی است و به طور متوسط بین 4 تا 8 ماه طول می‌کشد. انجام ایمپلنت به صورت مراحلی مانند معاینه اولیه، عکس رادیوگرافی، کشیدن دندان، پیوند استخوان، سینوس لیفت و غیره انجام می‌شود. بعد از هر مرحله بیمار مدت زمانی را باید استراحت کند، مثلاً اگر برای بیماری هم‌زمان هم سینوس لیفت و هم پیوند استخوان لازم باشد او باید بعد از هر کدام از این مراحل دوره 4 تا 8 ماهه را به عنوان دوره نقاهت بگذراند و سپس سایر مراحل ایمپلنت انجام شود. برای اینکه بدانیم ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟ باید جزئیات هر مرحله را کامل مورد بررسی قرار دهیم و سپس مدت زمان دقیق آن تخمین زده شود. در ادامه مراحل انجام ایمپلنت را نام برده و هرکدام را بررسی می‌کنیم.

اجزای ایمپلنت دندان

مشاوره اولیه: انجام ایمپلنت دندانی نیازمند جراحی است و طبیعتاً قبل از هر جراحی فرد بیمار ترس و استرس خاصی را تجربه می‌کند. شما می‌توانید قبل از تصمیم گیری نهایی به مشاور مراجعه کرده و نگرانی‌های خود از این عمل و همچنین سؤالاتی که در ذهن دارید را با مشاور در میان بگذارید. مشاور اطلاعاتی را در مورد مراحل انجام ایمپلنت و مدت زمانی که طول می‌کشد به شما می‌دهد. ایمپلنت روش سریعی به حساب نمی‌آید به همین دلیل داشتن درک درست از مدت زمان طول کشیدن آن باعث می‌شود که تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید.

معاینه و ارزیابی دندان‌ها: بعد از تصمیم گرفتن برای انجام ایمپلنت دندان اولین کاری که باید انجام دهید گرفتن سی‌تی‌اسکن از قسمت‌های لازم است. دندان‌پزشک به کمک سی‌تی‌اسکن ارزیابی می‌کند که چه نوع ایمپلنتی برای دندان شما مناسب است همچنین مشکلات اساسی که باید قبل از انجام ایمپلنت درمان شوند را تشخیص می‌دهد. مشکل در تراکم استخوان فک و بیماری‌های لثه باعث می‌شود که عمل جراحی به ‌خوبی انجام نشود. تشخیص این علائم فقط در صورتی امکان پذیر است که فرد از صورت و فک خود سی‌تی‌اسکن بگیرد. سپس دندان‌پزشک فضای دهان بیمار را بررسی می‌کند و سپس با تکنولوژی‌های پیشرفته قالب گیری و سفارش تاج دندان شما را انجام می‌دهد.

آماده سازی استخوان فک برای ایمپلنت: به جرئت می‌توان گفت که مرحله حساس و اصل کاری ایمپلنت دندان این مرحله است. بعد از تصمیم گیری و ارزیابی دندان‌ها و تصمیم بر اینکه چه نوع ایمپلنتی مورد استفاده قرار بگیرد نوبت به آماده سازی استخوان فک می‌رسد. در این مرحله دندان‌پزشک از روی سی‌تی‌اسکن تشخیص می‌دهد که کدام ناحیه از استخوان فک ضعیف است نیاز به تقویت (با پیوند استخوان) دارد. سپس اقدام به کشیدن همه دندان‌های بیمار می‌کند و اگر پیوند لازم باشد آن را با جراحی انجام می‌دهد. مدت زمانی که این مرحله طول می‌کشد در واقع مشخص‌کننده زمان لازم برای انجام ایمپلنت دندان‌ها است. یعنی اگر این مرحله زیاد طول بکشد باعث می‌شود دوره زمانی انجام ایمپلنت به طور کامل بیشتر شود.

جایگذاری ریشه تیتانیومی : بعد از تقویت استخوان‌های فک نوبت به جایگذاری ریشه‌های تیتانیومی در استخوان فک است. برای این کار به کمک عمل جراحی برش لثه  تا نمایان شدن  استخوان فک انجام می‌شود. سپس با ایجاد یک سوراخ کوچک در استخوان فک این ریشه‌های تیتانیومی را تا اعماق استخوان برده و محکم می‌کنند.در بعضی موارد ممکن است این کار بدون بیهوشی و فقط با بی‌حس کردن آن ناحیه انجام شود.برای جراحی و کاشت یک ریشه تیتانیومی 1تا2 ساعت زمان لازم است.

جوش خوردن استخوان فک و ریشه تیتانیومی: بعد از جا تعبیه پایه‌های تیتانیومی باید منتظر جوش خوردن استخوان فک با ریشه مصنوعی باشیم زیرا اگر به خوبی به یکدیگر جوش نخورند، دندان‌ها محکم نخواهد بود. مدت زمان لازم برای جوش خوردن استخوان فک و ریشه تیتانیومی 6 تا 12 هفته خواهد و بود و طی این مدت یک پیوند قوی در بین آن‌ها ایجاد شده که بعداً به شما امکان خوردن غذا با خیال راحت را می‌دهد. در این مدت بیمار باید همواره از سلامت دهان و دندان خود با خبر باشد و در صورت مشاهده هرگونه علائمی به دندان‌پزشک مراجعه کند.

گذاشتن تاج بر روی ایمپلنت: مرحله آخر و پایان کار ایمپلنت دندان ساخت تاج مناسب است. بعد از اینکه دندان‌پزشک از جوش خوردن کامل استخوان فک و پایه تیتانیومی اطمینان حاصل کرد، اقدام به اندازه‌گیری و ساخت تاج شبیه به دندان‌های واقعی می‌کند. این کار نیز از مراحلی است که در زمان انجام ایمپلنت تأثیر دارد. بعد از ساخت تاج ایمپلنت آن‌ها را به پایه متصل می‌کنند و هم‌اکنون شما دندان‌هایی محکم و کاملاً شبیه به دندان‌های خود دارید.

 سخن پایانی

همان‌طور که می‌دانید مدت زمانی که برای انجام ایمپلنت لازم است زیاد است و بیمار باید مدت زیادی را تحمل کند تا به لبخندی بسیار زیبا برسد. بعضی از مراحل این کار این‌قدر حساس است که باید با دقت خیلی زیادی انجام شود تا در آینده بیمار را دچار مشکل نکند. این حساسیت‌ها باعث شده است که ایمپلنت دندان‌ها به طور کامل مدت زمان نسبتاً زیادی طول بکشد. این مدت زمان در افراد متفاوت است مثلا دوره درمانی فردی که 2 دندان خود را ایمپلنت می‌کند خیلی زودتر از فردی که همه دندان‌های خود را ایمپلنت می‌کند، به پایان می‌رسد. برای انجام ایمپلنت در کوتاه ترین زمان ممکن ما دکتر صیحانی  را به شما معرفی می‌کنیم. در این مقاله سعی کردیم مطالب زیادی را پیرامون این موضوع که ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟ به شما ارائه دهیم که امیدواریم ورد رضایت شما واقع شده باشد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟"، کلیک کنید.