سکسکه جنین از چندم بارداری شروع میشود؟

سکسکه جنین چگونه است؟

کودک شما در رحم در حال تکامل است و در این در دنیای خود در چرخش و حرکت است. با اینکه به خاطر حرکت جنین در رحم او مدام در حال تغییر وضعیت است اما شما حدوداً از هفته‌ی 18 تا 20 هفتگی متوجه‌ی حرکاتش خواهید شد. این زمانی است که حرکات تند شده و شدت می‌گیرند. اگر بارداری اول شما باشد ممکن است کمی طول بکشد متوجه شوید که این احساس شبیه ترکیدن حباب در دلتان همان ضربات جنین کوچک شماست. در بارداری‌های بعدی هوشیارتر هستید. البته شدت حرکات و ضربات به وزن و موقعیت جفت بستگی دارد.

حرکات اولیه جنین حرکاتی شبیه بال پروانه یا ترکیدن یک حباب یا حتی پرش یک پاپ کورن در قابلمه هستند! با گذشت زمان قدرت گرفته و محکم‌تر می‌شوند. زمانی که این حرکات ریتمیک و منظم در یک نقطه احساس شوند، این همان سکسکه جنین است. اصلی‌ترین تفاوت سکسکه و ضربات جنینی همین ریتیمک بودن حرکات است. ضربات ریتمیک نیستند و می‌توانند به صورت نامنظم در هر بخشی رخ دهند. اما سکسکه ریتم دارد و با فاصله‌ی منظمی در نقطه‌ی خاصی احساس نبض می‌کنید تا زمانی که سکسکه تمام شود.

سکسکه جنین از چندم بارداری شروع میشود؟

چه زمانی باید منتظر سکسکه جنین باشیم؟

حالا که علت حرکات نبض مانند جنین را متوجه شدیم سوال بعدی این است که چه زمانی باید منتظر این حرکات باشیم؟ به طور کلی ممکن است در سه ماهه دوم یا سوم بارداری متوجه سکسکه جنین‌تان شوید اما این بدین معنا نیست که قبل از آن جنین سکسکه نمی‌کرده است، شما فقط آنها را حس نمی‌کردید. بعضی نوزادان چند بار در روز سکسکه می‌کنند.

علت سکسکه جنین چیست؟

مانند سکسکه‌ی بزرگسالان، دلیل سکسکه جنین در شکم مادر نیز هنوز مشخص نشده است. با این حال سه دلیل از بقیه محتمل‌تر به نظر می‌رسد:

رشد و نمو سیستم تنفسی نوزاد

توانایی کودک در دم و بازدم مایع آمنیوتیک منجر به بروز سکسکه جنین می‌شود که نشانه خوبی است و نشان می‌دهد که دیافراگم آنها به خوبی در حال رشد است. این اتفاق در حدود هفته‌ی دهم آغاز می‌شود، اگرچه احتمالاً تا چند ماه بعد نمی‌توانید سکسکه جنین را احساس کنید.

رشد و نمو سیستم عصبی کودک

بعضی متخصصین معتقدند سکسکه جنین نشان دهنده فعال شدن عصب کنترل کننده دیافراگم است. اینها نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد مغز و نخاع سالم بوده و کار خود را درست انجام می‌دهند. به عبارت دیگر، سکسکه جنین به این معنی است که کودک از نظر عصبی به اندازه کافی رشد کرده تا در خارج از رحم زنده بماند.

رفلکس‌های کودک

جنین در رحم علاوه بر نفس کشیدن، مکیدن شست و خمیازه کشیدن را نیز انجام می‌دهد. همه این فعالیت‌ها می‌تواند منجر به سکسکه جنین نیز شود.  در هر حال، علت ضربه‌های متوالی جنین هر چه باشد یک رفلکس طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد و حتی بسیاری سکسکه جنین را یک نشانه خوب و علامتی از در جریان بودن مراحل رشد جنین در نظر می‌گیرند.

آیا سکسکه زیاد جنین خطرناک است؟

با گذشت زمان و بزرگ شدن جنین انتظار می‌رود میزان سکسکه‌های او کم شود زیرا کم شدن حرکات جنین طبیعی است. پس اگر پس از هفته 32 کودک شما هر روز به سکسکه ادامه می‌دهد، و این دوره‌ها بیش از 15 دقیقه طول می‌کشد، یا اگر کودک شما سه بار یا بیشتر در روز دچار سکسکه می‌شود، بهتر است پزشک را در جریان بگذارید. آنها می‌توانند تشخیص دهند چه حرکات از جنین خطرناک است.

چطور می‌توان سکسکه جنین را کاهش داد؟

به‌طورکلی گفتیم که در بسیاری از موارد سکسکه کردن جنین احساس نخواهد شد اما باز هم در همان مواردی که احساس می‌شود، معمولاً حس خوشایندی نیست. حالا ما هر چه بگوییم که سکسکه جنین طبیعی است و اصلاً نباید نگران باشید، باز هم بسیاری از مادرها بابت این موضوع نگران هستند و خوب ما هم به آن‌ها کمی حق می‌دهیم.

با این کارها می‌توانید سکسکه جنین را تا میزان بسیار زیادی، کاهش بدهید و در بسیاری از موارد دیگر این سکسکه را احساس نخواهید کرد.

    نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب باعث می‌شود که بدن ما همیشه هیدراته باشد. این هیدراته بودن به کاهش سکسکه کردن جنین کمک بسیار زیادی می‌کند. پیشنهاد می‌دهیم که در طول روز، در فواصل منظم و به‌مرور آب کافی بنوشید. به یاد داشته باشید که نوشیدن چندین لیوان آب پشت سر هم فقط میزان ادرار شما را افزایش می‌دهد، آب را باید کم‌کم بنوشید.

    ورزش کنید

این تصور که یک زن باردار باید کاملاً استراحت کند و اصلاً تحرک نداشته باشد، اصلاً درست نیست، مگر اینکه طبق نظر پزشک شما استراحت مطلق داشته باشید. پیشنهاد می‌دهیم که فعالیت بدنی منظمی داشته باشد و ورزش کنید. با این کار هم به سلامت خودتان و جنین کمک می‌کنید و هم اینکه سکسکه کردن او را کاهش می‌دهید. البته شما باید ورزش‌های مناسب بارداری را انجام بدهید.

    رژیم غذایی سالم

داشتن رژیم غذایی سالم به این معنی نیست که غذای کمی بخورید، به این معنی است که غذاهای سالم و مقوی را مصرف کنید. با شروع دوره بارداری باید برنامه غذایی خود را اصلاح کنید.

چه زمانی ممکن است متوجه سکسکه جنین شوید؟

سکسکه جنین در اواخر سه ماهه دوم قابل توجه است. سکسکه در رحم می‌تواند از هفته ۲۳ تا هفته ۲۷ شروع شود.

ریه‌های کودک شما در این مرحله از بارداری به رشد خود ادامه می‌دهند، بنابراین احتمال اینکه شما در شکم خود احساس سکسکه کنید افزایش می‌یابد.

چگونه بفهمیم کودک شما سکسکه می‌کند؟

اگر کودک شما سکسکه کند، تمام بدن او به هر یک از آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. معمولاً اگر متوجه یک الگوی ریتمیک تا حدی نیرومند شوید که چند دقیقه قبل از فروکش کردن آن طول می‌کشد (ممکن است یک حرکت تند یا ضربان احساس کنید) این اتفاق می‌افتد.

در مورد تفاوت بین سکسکه و لگد زدن چه می‌دانید؟ مشت و غلت زدن جنین در سراسر شکم احساس می‌شود، در حالی که سکسکه در یک نقطه باقی می‌ماند.

چه زمانی در مورد سکسکه جنین با پزشک خود تماس بگیرید؟

اگرچه ممکن است کمی حواس مادر آینده را پرت کند، اما سعی کنید در مورد سکسکه جنین نگران نباشید، زیرا معمولاً کوتاه مدت و کاملاً بی ضرر هستند.

اگر متوجه کاهش تعداد حرکات نوزاد که معمولاً در رحم احساس می‌کنید شدید، همیشه با پزشک تماس بگیرید.

هنگامی که به پایان بارداری خود نزدیک می‌شوید، این امر بسیار مهم است: در سه ماهه سوم، اگر فکر می‌کنید که حرکت جنین کاهش یافته است، پزشک از شما می‌خواهد که حرکات جنین را بشمارید. برای انجام این کار، زمان آرامی را کنار بگذارید و به غلت زدن ها، مشت‌ها و لگد‌هایی که احساس می‌کنید توجه کنید (البته در این مورد سکسکه به عنوان حرکت به حساب نمی‌آید).

احساس ۱۰ حرکت از هر نوع در یک ساعت یا کمتر طبیعی تلقی می‌شود، اگرچه گاهی اوقات ممکن است کمی بیشتر طول بکشد.

وقتی به آن فکر کنید، سکسکه جنین به نوعی شایان ستایش است! سعی کنید زمانی که آن‌ها رخ می‌دهند آرام باشید و بدانید که این حرکات رایج بسیار طبیعی هستند و در واقع، نوزاد شما در آغوش شما سکسکه می‌کند.

نتیجه‌گیری

در مطالب بالا در مورد سکسکه جنین اطلاعاتی را بیان کردیم. علت اصلی این کار و دلایل آن را هم به‌طور کامل توضیح دادیم. درنهایت هم روش‌هایی برای کاهش آن ارائه دادیم. اگر باز هم در مورد این موضوع سؤالی دارید، آن را با ما در میان بگذارید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سکسکه جنین از چندم بارداری شروع میشود؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سکسکه جنین از چندم بارداری شروع میشود؟"، کلیک کنید.