مشکلات رایج رادیاتور خودرو و نحوه عیب یابی آنها
از آنجایی که رادیاتور از لوله های نازک و سیستم پمپ خنک کننده استفاده می کند، در طول زمان مستعد خرابی و انسداد است. بسیاری از مشکلات پیش آمده در رادیاتور را می توان با اقدام زودهنگام و دقت مناسب برطرف کرد. از آنجایی که رادیاتور برای موتور بسیار مهم است، توجه به عملکرد آن باید برای هر صاحب خودرو مورد توجه قرار گیرد.
در اینجا مروری بر رایج ترین مشکلات رادیاتور و نحوه عیب یابی آنها است.
مشکلات رایج رادیاتور خودرو
در ادامه برای بررسی جزییات بیشتر با ما همراه باشید:
1. مایع خنک کننده نشت می کند
آیا لکه هایی از مایع خنک کننده با رنگ روشن را در مناطقی که ماشین شما در طول شب پارک کرده است مشاهده کرده اید؟ این ممکن است به دلیل نشتی یا ترک در رادیاتور باشد. همچنین ممکن است متوجه شوید که در پاسخ به نور کم مایع خنککننده، منظمتر از حد معمول به رادیاتور مایع خنککننده اضافه میکنید.
علائم: گودال های مایع رنگی روشن (زرد، سبز یا نارنجی) زیر ماشین.
علل
خوردگی شیلنگ ها، رادیاتور آسیب دیده یا شل شدن اتصالات.
محفظه یا پره های خنک کننده رادیاتور می تواند در طول زمان آسیب ببیند، به خصوص اگر رادیاتور به دلیل ایجاد زنگ زدگی شدید مسدود شود. استفاده از خنک کننده با کیفیت پایین یا آب لوله کشی به جای آب مقطر، می تواند آلاینده هایی را به مایع خنک کننده اضافه کند که احتمال ایجاد زنگ زدگی را افزایش می دهد. عدم شستشوی منظم رادیاتور نیز می تواند باعث افزایش زنگ زدگی شود. در صورت مشکل رادیاتور شما جدی هست می توانید از یک سرویس سیار مثل یدک کش خودرو همدان کمک بگیرید تا در محل شما مشکل را برطرف کند.
چه باید کرد
به طور منظم محوطه پارکینگ را از نظر نشتی بررسی کنید و مخزن مایع خنک کننده را از نظر سطح پایین بررسی کنید. به دنبال بخار یا بوی شیرین از محفظه موتور باشید که نشان دهنده نشتی است.
اگر مشکلات سیستم خنک کننده را به سرعت برطرف نکنید، این می تواند منجر به آسیب دیدن موتور به دلیل گرمای بیش از حد شود. وسیله نقلیه خود را نزد یک مکانیک حرفهای ببرید، او آزمایش فشار را با استفاده از رنگهای رنگی انجام میدهد تا تشخیص دهد که آیا رادیاتور شکسته است – که میتواند به معنای تعویض رادیاتور باشد.
2. گرم شدن بیش از حد رادیاتور خودرو
هنگامی که رادیاتور از کار می افتد – ماشین به احتمال زیاد بیش از حد گرم می شود. ممکن است بخاری را ببینید که از موتور بلند می شود یا دماسنج دائماً به شما می گوید که موتور خیلی داغ می شود. به طور معمول خودروها در حدود 90-105 درجه سانتیگراد کار می کنند – اگر شروع به گرم شدن کنند، ممکن است در سراسر موتور آسیب وارد شود.
توجه داشته باشید که در تابستان، به دلیل گرمتر شدن هوا، دمای شما احتمالاً بیش از علامت گرما بالا می رود. با این حال، خوانش های ثابت از سنج حرارت شما باید به عنوان نشانگر وجود نوعی مشکل در رادیاتور در نظر گرفته شود.
اگر به طور مداوم گرمای بیش از حد را تجربه می کنید، ممکن است به دلیل خوردگی داخلی رادیاتور به دلیل زنگ زدگی، تجمع رسوبات داخلی یا زباله هایی باشد که از گردش صحیح مایع خنک کننده در داخل موتور جلوگیری می کند.
علائم
گیج دمای موتور به طور مداوم گرم کار می کند، بخار از موتور خارج می شود. دمای موتور را کنترل کنید و به صداهای غیر معمول گوش دهید. اگر بعد از تعویض مایع خنک کننده، گرمای بیش از حد ادامه داشت، برای بررسی رادیاتور به مکانیک مراجعه کنید.
چه باید کرد
فوراً مشکل را حل کنید زیرا تعمیر رادیاتور احتمالاً هزینه کمتری نسبت به تعمیر سایر قطعات اصلی موتور دارد که در اثر خنکسازی ناکارآمد آسیب میبینند. در ابتدا، با این حال، میتوانید خنککننده را در خانه بررسی و تعویض کنید، و ببینید آیا این تأثیری دارد یا خیر، تا مطمئن شوید که این موضوع صرفاً مشکلی با مایع خنککننده کثیف یا قدیمی نیست. اگر تعویض مایع خنک کننده تاثیری نداشت، برای بررسی رادیاتور به مکانیک مراجعه کنید.
همچنین توجه داشته باشید که سایر مشکلات موجود در این لیست منجر به گرم شدن بیش از حد می شوند، بنابراین اگر ترجیح می دهید، قبل از بردن ماشین به گاراژ، سایر علائم را بررسی کنید – اگر فکر می کنید قادر به شناسایی و حل مشکل هستید. به تنهایی
3. خوردگی و زنگ زدگی
علائم: خنک کننده مایل به قهوه ای، زنگ زدگی قابل مشاهده روی رادیاتور.
علل: اکسیداسیون در اثر قرار گرفتن در معرض فلز، مایع و هوا.
عیب یابی: رادیاتور را از نظر زنگ زدگی و خوردگی بررسی کنید. شستشوی مایع خنککننده میتواند به
خنثی کردن اسیدهایی که باعث خوردگی میشوند کمک کند و زبالهها را از بین ببرد.
4. گرفتگی رادیاتور خودرو
علائم: گرم شدن بیش از حد موتور، کاهش جریان هوا از طریق پره های رادیاتور.
علل: تجمع کثیفی و زباله.
عیب یابی: انسداد را بررسی کنید و یک شستشوی مایع خنک کننده انجام دهید تا هر گونه مخروطی که ممکن است مانع از جریان شود را پاک کنید.
5. ترموستات یا پمپ آب معیوب
علائم: جریان ناسازگار مایع خنک کننده، گرم شدن بیش از حد.
علل: خرابی ترموستات یا پمپ آب که بر گردش مایع خنک کننده تأثیر می گذارد.
عیب یابی: اگر رادیاتور به درستی کار می کند اما موتور همچنان بیش از حد گرم می شود، ترموستات و پمپ آب را بررسی و در صورت لزوم تعویض کنید.
6. خرابی فن رادیاتور
علائم: گرم شدن بیش از حد در هنگام بیکار یا در ترافیک.
علل: فن رادیاتور خراب است که نمی تواند هوا را از داخل رادیاتور بکشد.
عیب یابی: اگر موتور در سرعت های پایین بیش از حد گرم می شود، عملکرد فن رادیاتور را بررسی کنید.
اگر فن کار نمی کند ممکن است نیاز به تعویض باشد.
7. شلنگ رادیاتور فرو ریخته
علائم: گرم شدن بیش از حد در سرعت های بالا.
علل: درپوش معیوب رادیاتور که خلاء ایجاد می کند و شلنگ را فرو می ریزد.
عیب یابی: درپوش و شیلنگ های رادیاتور را برای آسیب دیدگی بررسی کنید. در صورت لزوم درپوش را تعویض کنید و در صورت ادامه گرمای بیش از حد، مشکلات بعدی را بررسی کنید.
رادیاتور چگونه کار می کند؟
رادیاتورها مبدل حرارتی هستند. مایع خنککننده به اطراف موتور پمپ میشود و انرژی گرمایی را هنگام عبور از قسمتها و سیستمهای مختلف دریافت میکند. رادیاتور که معمولاً از آلومینیوم یا فلزی با رسانایی بالا ساخته میشود، سپس این مایع خنککننده را به لولههای نازکی (اغلب به عنوان پرهها) که در معرض هوای عبوری از جلوی خودرو قرار میگیرد، لوله میکند.
قسمت بیرونی فلز خنک می شود، که انرژی گرمایی مایع خنک کننده را از بین می برد و به نوبه خود مایع را خنک می کند. سپس این مایع سرد در موتور به گردش در میآید تا گرمای بیشتری را جذب کند و به فرآیند خنکسازی کمک کند.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مشکلات رایج رادیاتور خودرو و نحوه عیب یابی آنها" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مشکلات رایج رادیاتور خودرو و نحوه عیب یابی آنها"، کلیک کنید.