برای کودکان قرص زینک سولفات بهتر است یا شربت آن؟

مراقبت از سلامت جسمانی همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و همه افراد دوست دارند یک بدن سالم و قوی داشته باشند. اما برخی مواقع، تغذیه سالم و ورزش منظم به تنهایی برای رسیدن به این امر کفایت نمی کند. در این موارد، مکمل‌های غذایی به عنوان یک پشتیبان و مکمل برای تغذیه صحیح بدن در نظر گرفته می‌شوند. یکی از این مکمل‌های غذایی، مکمل روی یا قرص زینک سولفات می‌باشد.

روی چیست؟ روی یا همان زینک، یک ماده معدنی ضروری است که در تمام‌اندام‌ها، بافت‌ها و مایعات بدن موجود است و به‌عنوان دومین ماده معدنی فراوان در بدن، پس از آهن، نقش مهمی در فرآیندهای بیولوژیکی دارد. روی خواص سودمندی از قبیل ضدویروس، ضد باکتری، ضد تابش و ضد سرطان داشته و همچنین برای رشد عمومی تمامی بافت‌ها ضروری بوده و از کوتولگی و عقب‌افتادگی افراد جلوگیری می‌کند و سیستم ایمنی بدن را تضمین می‌کند.  زینک یک ماده معدنی ضروری است که همه از جمله کودکان در طول زندگی به آن نیاز دارند. گرچه کودکان بهتر است از شربت زینک پلاس استفاده کنند اما برخی از محصولات در قالب کپسول و قرص نیز وجود دارند که ویژه کودکان و نوجوانان فرموله شده اند.

برای کودکان قرص زینک سولفات بهتر است یا شربت آن؟

قرص روی چیست؟

قرص روی یک نوع مکمل غذایی است که حاوی ماده معدنی روی می‌باشد. روی یکی از مواد معدنی ضروری برای بدن انسان است و در تشکیل استخوان‌ها، حفظ سلامت پوست و مو، افزایش قدرت بینایی و … نقش دارد. در صورتی که بدن شما به مقدار کافی روی دریافت نکند، ممکن است با مشکلاتی مانند فرسایش استخوان‌ها و کاهش حافظه روبرو شوید. بنابراین، در برخی موارد پزشکان به بیماران خود، مانند بیمارانی که در دوران بارداری، شیردهی یا بیمارانی که از بیماری‌های خاصی رنج می‌برند، مصرف قرص روی را تجویز می کنند.

خواص مکمل روی

فواید قرص زینک متعدد است و می‌تواند در زمینه‌های گوناگونی روی بدن تاثیر بگذارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین خواص مکمل زینک اشاره کرده‌ایم:

  • تقویت سیستم ایمنی: یک کاربرد روی است که کمبود آن می‌تواند سبب کاهش عملکرد سیستم ایمنی شود. از خواص قرص زینک برای افرادی که به بیماری‌های عفونی باکتریایی و ویروسی بسیار زیادی دچار می‌شوند، این است که سیستم ایمنی آن‌ها را تقویت نموده و در نتیجه به پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. همچنین افرادی که دارای بیماری‌های خاصی همچون HIV و بیماری‌های خود ایمنی هستند،بهتر است در ارتباط با مصرف مکمل روی با پزشک خود مشورت نمایند؛ زیرا ممکن است سبب وخیم‌تر شدن بیماری آن‌ها گردد.
  • پیشگیری از سرطان: یکی از مهم‌ترین خواص قرص زینک، آنتی‌اکسیدان بودن این مکمل غذایی است. آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که اثر رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو بر بدن را از بین می‌برند و در نتیجه از بدخیم شدن و سرطانی شدن سلول‌های عادی جلوگیری می‌کنند. همچنینظیکی از خواص آنتی‌اکسیدان‌ها کمک به کاهش چربی خون است؛ بنابراین مکمل روی می‌تواند بر روی چربی خون افراد تاثیر مثبت داشته باشد.​
  • بهبود سلامت قلب: همانطور که گفته شد، ویژگی آنتی‌اکسیدانی قرص زینک سبب کاهش چربی خون می‌شود که در حقیقت همان کاهش تری گلیسیرید و کلسترول بد خون است. به همین دلیل می‌تواند برای پیشگیری از رسوب چربی در دیواره رگ‌ها و ضخیم شدن عروق و در نتیجه پیشگیری از سکته قلبی موثر باشد‌ همچنین یکی از خواص قرص روی، تاثیر آن در کاهش فشار خون در بسیاری از افراد است.
  • پیشگیری از زوال بینایی: مهم‌ترین منطقه در شبکه چشم که بینایی افراد به آن بستگی دارد، لکه زرد است. در تحقیقاتی که در این افراد انجام شده است، با کامل کردن دوره مصرف قرص زینک پلاس می‌تواند سبب پیشگیری از زوال و تباهی لکه زرد چشم شود. تباهی لکه زرد وابسته به سن شرایطی است که فرد به دلیل بالا رفتن سن خود بینایی خود را به مرور از دست می‌دهند و مصرف قرص زینک می ‌تواند در پیشگیری از آن ویا کاهش این بیماری موثر باشد.
  • رشد مناسب: کمبود مکمل روی برای اولین بار در پسران نوجوان مبتلابه کم‌خونی خفیف، کوتاهی قد و تأخیر در بلوغ جنسی شناسایی گردید. این افراد پر از غلات تصفیه‌شده و نان‌ تهیه‌شده از آردهای تصفیه‌شده بود. زمانی که کمبود روی در این افراد اصلاح گردید، آن‌ها هرسال 12.7 سانتی متر افزایش قد نشان دادند.
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مرتبط با افزایش سن: بهبود وضعیت روی از طریق رژیم غذایی و مکمل ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی را کاهش دهد. کمبود روی ناشی از افزایش سن ممکن است منجر به اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن، التهاب سیستمیک و بیماری‌های مزمن گردد.

انواع قرص زینک و کاربردهای آنها

چنانچه در ارتباط با انواع قرص روی تحقیق کرده باشید، می‌دانید که در حقیقت مکمل زینک را به اشکال مختلفی تولید کرده‌اند که می‌تواند نتایج مختلفی برای سلامتی داشته باشد.‌ شایع‌ترین انواع قرص زینک شامل موارد زیر است:

  • زینک گلوکونات (zinc gluconate): شکل رایجی از مکمل زینک است که در داروهای سرماخوردگی همچون قرص‌های مکیدنی یا اسپری‌های بینی نیز به‌کار می‌برند.
  • زینک استات (zinc acetate): یکی از انواع قرص زینک است که در داروهای مکیدنی سرماخوردگی وجود دارد و به بهبودی سریع‌تر سرماخوردگی کمک می‌نماید.
  • زینک سولفات (zinc sulfate): یک مکمل روی است که نه‌تنها مانع از کمبود روی در بدن می‌شود، بلکه برای کاهش شدت آکنه زدن نیز تاثیر دارد.
  • زینک پیکولینات (zinc picolinate): یکی از انواع قرص روی یا همان زینک است که بدن نسبت به آن، جذب بیشتری دارد تا سایر انواع قرص زینک، همچون زینک‌ گلوکونات.
  • زینک اورتات (zinc orotate): مکمل زینک متصل به اروتیک اسید است که می‌توان آن را به‌صورت رایج در بازار خریداری نمود.
  • زینک سیترات (zinc citrate): یکی دیگر از انواع مکمل زینک است که قدرت جذب این مکمل زینک با زینک گلوکونات برابری می‌کند ولی نسبت به آن کمتر تلخ است و طعم بهتری دارد.

انواع قرص زینک را می‌توان تهیه نمود که در اشکال مختلفی همچون آبنبات مکیدنی، اسپری بینی و به شکل قرص خوراکی وجود داشته باشند. با این‌حال بهتر است تا حد امکان آن را به‌صورت اسپری بینی تهیه نکنید، زیرا سبب کاهش حس بویایی می‌شود. همچنین مکمل زینک گلوکونات نه‌تنها رایج است، بلکه قیمت مناسبی نیز دارد. اما چنانچه می‌توانید مکمل زینکی را با قیمت بیشتری خریداری کنید که جذب بیشتری داشته باشد، پیکولینات گزینه مناسب‌تری است.

نحوه مصرف قرص زینک

حالا که متوجه شدیم، قرص زینک چیست و انواع قرص روی کدام هستند؛ باید بدانیم نحوه مصرف قرص زینک به چه صورت است. چنانچه نیازمند دریافت مکمل زینک هستید، باید از روی بسته‌بندی آن درصد زینک هر قرص را مطالعه کنید، برای مثال چنانچه برای زینک سولفات، ۲۳ درصد عنصر زینک نوشته شده باشد؛ یعنی در هر ۲۲۰ میلی‌گرم از آن ۵۰ میلی‌گرم زینک خالص به بدن شما وارد می‌شود‌. به همین صورت می‌توانید میزان مصرف خود را کنترل کنید.

معمولا توصیه می‌شود بزرگسالان ۱۵ تا ۳۰ میلی‌گرم عنصر زینک در روز دریافت نمایند، اما ممکن است در درمان برخی بیماری‌ها همچون آکنه، اسهال و عفونت تنفسی، پزشک دوزهای بالاتری را تجویز کند. به این نکته توجه کنید که مصرف بیش از ۴۰ میلی‌گرم زینک در روز می‌تواند سبب ایجاد عوارض جانبی شود. نکته مهم دیگر در نحوه مصرف قرص زینک، اختلال آن با آنتی‌ بیوتیک است که تاثیر آن را در بدن کاهش می‌دهد؛ بنابراین بهتر است به‌صورت همزمان مصرف نشوند.

مقدار مصرف زینک برای مردان

مصرف قرص زینک پلاس برای مردان  نیز بسیار مفید است. بهترین قرص زینک برای مردان با توجه به میزان مصرف زینک برای مردان بستگی به سن، فعالیت فیزیکی، سطح استرس، وضعیت سلامتی و میزان مصرف غذایی دارد. با این حال، برای بیشتر مردان بالای ۱۸ سال، میزان مصرف روزانه زینک حدود ۱۱ میلی گرم می‌باشد. در برخی موارد خاص، مانند بیماری‌های کبدی یا کلیوی، نیاز به مصرف بیشتر زینک وجود دارد.

شربت زینک سولفات چه ویتامین هایی دارد؟ (آیا شربت زینک سولفات آهن هم دارد؟)

این شربت علاوه بر زینک دارای ویتامین است و خواص مولتی ویتامین هم دارد. ویتامین‌های موجود در شربت روی سولفات شامل موارد زیر است:

  • ویتامین A
  • ویتامین C
  • ویتامین E

شربت زینک سولفات چه ویتامین هایی دارد؟مکمل روی سولفات شامل ویتامین A، E و C است.

نحوه مصرف شربت زینک سولفات ۱۰ میلی‌ گرم چگونه است؟

شربت روی سولفات را طبق دستور مصرف روی جعبه آن، ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا مصرف کنید و به‌طور منظم بخورید تا بیشترین تأثیر را بگیرید. از مصرف شیر، سبوس یا غلات تا ۲ ساعت بعد از مصرف این محصول خودداری کنید. ممکن است برخی از کودکان بعد از مصرف شربت دچار مشکلات گوارشی شوند، بهتر است قبل از استفاده با متخصص اطفال مشورت کنید.

فراموشی مصرف شربت زینک سولفات ۱۲۰ میلی‌لیتر

اگر تقریباً زمان نوبت بعدی برنامه‌ریزی‌شده فرارسیده است، نوبت فراموش‌شده را نادیده بگیرید و دوز فراموش‌شده را جبران نکنید.

چه زمانی شربت زینک سولفات ۱۰ میلی گرم را مصرف کنیم؟

بهترین زمان مصرف این دارو، حدود ۶۰ دقیقه قبل از غذای اصلی یا ۲ ساعت بعد از آن است.

بهترین زمان مصرف شربت زینک سولفات برای کودکان چه موقعی است؟

کودکان و نوجوانان به دلیل متابولیسم و سوخت‌وساز بالایی که دارند، نیاز به زینک بیشتری پیدا می‌کنند. زمان مصرف روی سولفات در کودکان را بر اساس دستورالعمل روی جعبه تعیین کنید.

نحوه قطع مصرف شربت زینک سولفات (شربت زینک سولفات را تا چه مدت مصرف کنیم؟)

زینک سولفات یک مکمل غذایی برای جبران کمبود روی است، حتی اگر مصرف آن را قطع کنید و از مواد غذایی حاوی زینک استفاده کنید، مشکلی به وجود نمی‌آید. درصورتی‌که به دلیل ورزش‌های سنگین و بیماری خاص به مقدار روی بالایی نیاز دارید، حتماً قبل از توقف مصرف زینک سولفات با متخصص تغذیه‌تان مشورت کنید.

خواص و موارد مصرف شربت زینک سولفات چیست؟

استفاده از مکمل سولفات روی تأثیرات زیادی بر فعالیت کلی اندام‌های بدن می‌گذارد. کاهش تعداد دفعات و زمان توقف اسهال در کودکان و بزرگ‌سالان، بهبود زخم، مخصوصاً در ناحیه پا و ران و کاهش علائم بیماری‌های کبدی و عصبی از مهم‌ترین تأثیرات سولفات روی هستند. برای درمان زخم‌های پوستی، استفاده از کرم موضعی زینک سولفات مؤثرتر است.

۱. شربت زینک سولفات برای کودکان و نوزادان

شربت زینک سولفات کودکان برای چی خوبه؟ سولفات زینک به افزایش رشد و بهبود سیستم گوارشی کودکان کمک می‌کند. مقدار توصیه‌شده برای کودکان ۱ تا ۳ سال، حداکثر ۷ میلی‌گرم در روز است.

مقدار توصیه‌شده شربت روی برای کودکان ۰ تا ۶ ماهه، ۲ میلی‌گرم و برای کودکان خردسال ۷ ماهه تا ۳ ساله ۳ میلی‌گرم در روز است.

۲. شربت زینک سولفات برای چاقی کودکان

دریافت روی کافی در رژیم غذایی کودکان تأثیر زیادی بر کاهش وزن آن‌ها دارد. درصورتی‌که مصرف دارو با رژیم غذایی سالم و مناسب سن کودک همراه باشد، نتیجه بهتری خواهد داشت.

۳. شربت زینک سولفات برای افزایش قد کودکان و بزرگسالان

زینک یک ماده معدنی مهم در رشد قد و افزایش تولید سلول‌های استخوانی است. البته باید توجه داشته باشید که مکمل زینک و کلسیم را باهم مصرف نکنید، زیرا از جذب روی در بدن جلوگیری می‌کند.

۴. شربت زینک سولفات برای افزایش وزن (شربت زینک سولفات چاق کننده است؟)

افرادی که دچار کمبود زینک هستند، بعد از مصرف شربت روی اشتهای زیادی پیدا می‌کنند؛ اما در حالت کلی مصرف روی سولفات باعث افزایش وزن نمی‌شود.

شربت زینک سولفات چاق کننده است؟در حالت کلی مصرف روی سولفات باعث افزایش وزن نمی‌شود.

۵. شربت زینک سولفات برای اسهال (آیا شربت زینک باعث اسهال میشود؟)

مطالعات روی کودکان نشان می‌دهد که مصرف مکمل روی در زمان اسهال (شربت یا قرص‌های ۲۰ حاوی روی مانند سولفات روی) تأثیر قابل‌توجهی بر توقف و بهبود آن دارد. مقدار مصرف شربت زینک سولفات برای اسهال ۱۰ تا ۲۰ میلی‌گرم در روز است.

۶. شربت زینک سولفات برای ریزش مو

زینک حاوی آنزیم‌هایی است که برای فعالیت و عملکرد در فولیکول‌های مو ضروری هستند. این ماده مغذی علاوه بر تأمین سلامت مو به جلوگیری از ریزش مو نیز کمک می‌کند.

۷. شربت زینک سولفات برای پوست

استفاده از کرم موضعی سولفات روی یا اکسید روی پوست، مدت‌زمان بهبودی و شدت تب خال دهان، عفونت دستگاه تناسلی و انواع بیماری های پوستی را کاهش می‌دهد. بااین‌حال، ممکن است مصرف آن در بعضی افراد تأثیری نداشته باشد و باعث بروز حساسیت شود. قبل از مصرف، ترکیبات آن را به‌دقت بخوانید و با دکتر پوست و مو مشورت کنید.

۸. شربت زینک سولفات برای کم خونی

تالاسمی یک اختلال کم‌ خونی ارثی است. تحقیقات نشان داده است که مصرف روی در زمان تزریق خون نسبت به زمانی که تزریق خون به‌تنهایی انجام می‌شود، تأثیر بیشتری برای درمان کم خونی شدید دارد.

۹. شربت زینک سولفات برای یبوست

آیا شربت زینک باعث یبوست در کودکان میشود؟ مصرف بیش‌ازحد روی می‌تواند با تداخل در جذب سایر مواد مغذی ضروری مانند مس و آهن که برای حفظ منظم‌بودن عملکرد روده مهم هستند، باعث یبوست شود.

۱۰. شربت زینک سولفات برای کبد چرب

روی نقش مهمی در عملکرد آنزیم‌های مختلف دارد که در حفظ عملکرد کبد و جلوگیری از علائم کبد چرب بسیار مهم هستند. بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن کبدی (CLDs) معمولاً دارای غلظت کمتر روی هستند که با پیشرفت فیبروز کبدی این مقدار کاهش می‌یابد؛ بنابراین بهتر است مصرف روی را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

۱۱. شربت زینک سولفات برای اشتهای کودک

زمانی که مکمل روی مصرف کنید، عملکرد جوانه‌های چشایی زبان را تحریک می‌کند و از این طریق بر افزایش اشتها تأثیر می‌گذارد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "برای کودکان قرص زینک سولفات بهتر است یا شربت آن؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "برای کودکان قرص زینک سولفات بهتر است یا شربت آن؟"، کلیک کنید.