ذهنیت کارآفرینانه، کلید موفقیت در دنیای غیرقابل پیشبینی دانشگاه

توصیههای کاربردی یک دانشجوی دکتری دانشگاه استنفورد

ایلانا هورویتس، دانشجوی دکتری در دانشگاه استنفورد، در مقالهای تأکید میکند: وظیفه یک دانشمند تنها یادگیری نیست، بلکه خلق است؛ و این کار نیازمند مهارتهایی کاملاً متفاوت از صرفاً جذب اطلاعات است.
به گزارش خبرگزاری آیت البرز، هورویتس که در هفت سالگی از شوروی سابق به آمریکا مهاجرت کرد، خاطرنشان میکند: «خانواده ما با چهار ساک پناهندگی، بدون زبان انگلیسی و با اندکی پول به آمریکا آمدند. والدینم که هر دو مهندس بودند، زندگی را از صفر آغاز کردند.» پدرش در کارخانه تولید تجهیزات الکتریکی مشغول به کار شد و مادرش شبانه ساختمانهای اداری را تمیز میداد.
آنها صرفاً منتظر فرصتها ننشستند، بلکه آن را خلق کردند: خودآموز مهارتهای جدید شدند، املاک را خرید و فروختند و با منابع محدود، راهی برای پیشرفت در دنیایی پرتنش پیدا کردند. هورویتس این رفتار را «کارآفرینی در عمل» مینامد و اضافه میکند: «من این درس را از خانواده خود یاد گرفتم: نباید منتظر دستورالعملها بود، بلکه باید با منابع موجود، ریسکهای محاسبهشده انجام داد و در برابر تغییرات انعطافپذیر بود.»
تفاوت ذهنیت کارآفرینانه با رویکرد سنتی دانشگاهی
در دانشگاه، هورویتس متوجه شد که بسیاری از همکلاسیهایش از فقدان ساختار در دانشگاه غرق در استرس هستند، اما او از این آزادی انرژی گرفت. در حالی که دیگران منتظر راهنمایی استادان یا سیستم بودند، او با رویکردی کارآفرینانه عمل کرد. جستجوی مربیان خارج از گروه برای گسترش دیدگاه، آزمایش شیوههای نوشتاری و تعامل عمومی برای افزایش تأثیر تحقیقات، پژوهش به عنوان مسئلهگشایی نه صرفاً یک تمرین آکادمیک را در دستور کار قرار داد.
او تأکید میکند: «من دکتری خود را همانطور که والدینم زندگی در آمریکا را آغاز کردند، پیش میبردم: با خلق چیزی با معنا در شرایط نامطمئن.»
چرا دانشگاهها نیاز به کارآفرینان دارند؟
هورویتس معتقد است: «دنیای دانشگاهی در حال تغییر است. مسیر سنتی از دکترا به سمت هیئت علمی دیگر امن نیست و حتی دریافت بودجه پژوهشی نیز با ریسک همراه شده است.» او توضیح میدهد: موفقیت دیگر صرفاً افزودن نکات جزئی به زمینههای تخصصی نیست. پژوهشها باید به چالشهای واقعی جامعه پاسخ دهند و دانشمندان باید مرزهای رشتهها و نهادها را بشکنند.
به گفته هورویتس، «کارآفرینانه فکر کردن» به معنای تجاریسازی دانشگاه نیست، بلکه دیدن فرصت در مواجهه با موانع، ایجاد فضاهای فکری جدید در سیستمهای سختگیرانه و برقراری همکاریهای معنادار و انتقال تحقیقات به فضای عمومی.
مهارتهای ضروری برای دانشجویان دکتری
هورویتس پیشنهاد میکند دانشجویان به جای تمرکز صرف بر جذب اطلاعات، این سؤالات را مطرح کنند که چگونه میتوانم از مهارتهای تحقیقاتی خود برای جذب مخاطبان گستردهتر استفاده کنم؟ چه همکاریهایی فراتر از دانشگاه میتوانم ایجاد کنم؟ چطور میتوانم تخصص خود را برای خلق فرصتهای جدید به کار بگیرم؟ چگونه موفقیت را بر اساس معیارهای شخصی تعریف کنم؟
وقتی اولین بار این ایده را در سال ۲۰۲۱ در مقالهای برای «Inside Higher Ed» نوشتم، واکنشها غافلگیرکننده بود. دانشجویان دکتری گفتند برای اولین بار احساس دیده شدن کردند. اساتید اظهار کردند ای کاش زودتر با این نگاه آشنا می شدند. حتی یک رواندرمانگر که با دانشجویان دکتری کار می کرد، گفت این مطلب را با مراجعانش به اشتراک خواهد گذاشت.
آینده دانشگاه، در دستان کارآفرینان فکری
هورویتس خاطرنشان میکند: «دانشگاهها در حال تحول هستند. سؤال این است که آیا ما به عنوان دانشمندان، آمادگی تغییر را داریم؟ موفقترین اساتید آینده کسانی نخواهند بود که مدلهای قدیمی را دنبال میکنند، بلکه کسانی که مسیر شغلی خود را خلاقانه تعریف کنند. صاحبخانه تجربه فکری خود باشند. درک کنند که پژوهش، خود یک عمل کارآفرینانه است. وی پایان میدهد: «دانشمندان باید مانند کارآفرینان، خالق ایدههای جدید باشند، نه صرفاً مصرفکننده آنها.»
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ذهنیت کارآفرینانه، کلید موفقیت در دنیای غیرقابل پیشبینی دانشگاه" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ذهنیت کارآفرینانه، کلید موفقیت در دنیای غیرقابل پیشبینی دانشگاه"، کلیک کنید.