آتلیه تک چهره ها اولین و معتبرترین اتلیه برای عکاسی تبلیغاتی برند شما

من یه زمانی فکر می کردم هرچی دوربین گرون تر و ادیت خفن تر عکس تبلیغاتی بهتری گیرم میاد. ولی خب اشتباه می کردم. خیلی هم اشتباه می کردم! یادمه یه بار کلی پول دادم به یه عکاس به اصطلاح حرفه ای عکسای محصول جدیدمو بگیره. عکس ها خوشگل بودن نورپردازی عالی همه چی تمیز و مرتب. ولی وقتی گذاشتمشون تو سایت انگار نه انگار! هیچ فرقی به حالم نکرد. فروش که هیچ بازدید سایتم هم تکون نخورد.

اون موقع ها نمی فهمیدم عکس تبلیغاتی خوب فقط خوشگل بودن نیست. باید حرف بزنه باید داستان بگه باید مخاطب رو جذب کنه. باید کاری کنه که مشتری بگه : “آره این دقیقاً همون چیزیه که من می خوام!”

تا اینکه با آتلیه تک چهره ها آشنا شدم. اولش خب مثل همه جا یه کم تردید داشتم. آخه اسم و رسم آنچنانی نشنیده بودم. ولی نمونه کاراشون رو که دیدم یه چیزی ته دلم گفت : “اینا فرق دارن.” و راستش رو بخوای خیلی هم فرق داشتن!

آتلیه تک چهره ها چیه اصلاً؟ یه جای دیگه مثل بقیه؟

ببین اگه بخوام راستش رو بگم آتلیه تک چهره ها با بقیه جاها یه فرق اساسی داره. اینجا فقط یه آتلیه عکاسی نیست. یه جورایی یه تیم خلاقه که دغدغه شون برند شماست. وقتی میری اونجا حس نمی کنی فقط اومدی چند تا عکس بگیری و بری. انگار اومدی پیش دوستات بشینی گپ بزنی مشکلاتتو بگی و اونا هم با جون و دل گوش بدن و راه حل بدن.

یادمه اولین باری که رفتم آتلیه تک چهره ها برای عکاسی از یه محصول جدید یه جورایی دست و پا شکسته بودم. نمی دونستم دقیقاً چی می خوام فقط می دونستم عکسای قبلیم جواب نداده. با مدیر آتلیه حرف زدم یه آقایی بود خیلی خوش برخورد و صمیمی. اصلاً نذاشت احساس غریبی کنم. کلی با هم حرف زدیم از برندی که داشتم از مخاطبام از اهدافم. انگار داشت مشاوره بازاریابی می داد نه فقط عکاسی!

بعد از کلی گپ و گفت تازه رسیدیم به اصل مطلب یعنی عکس ها. اونجا بود که فهمیدم چرا کارشون انقدر متفاوته. اونا فقط به نور و کادر و این چیزا فکر نمی کنن. به این فکر می کنن که این عکس قراره چه پیامی رو به مخاطب برسونه؟ چه حسی رو منتقل کنه؟ چجوری مخاطب رو جذب کنه؟

مشکلات رایج عکاسی تبلیغاتی که همه باهاش دست و پنجه نرم می کنن (و راه حل های تک چهره ها)

بذار یه کم دقیق تر بشیم و ببینیم اصلاً مشکل کار کجاست؟ چرا خیلی از عکسای تبلیغاتی تاثیر خودشونو از دست دادن؟ چرا خیلی از کسب و کارها کلی پول عکاسی میدن ولی نتیجه ای نمی گیرن؟

مشکل اول : عکس های بی روح و بدون هویت

در عکاسی تبلیغاتی خیلی از آتلیه ها فقط به تکنیک فکر می کنن. نورپردازی عالی روتوش حرفه ای همه چی بی نقص. ولی یه چیزی کم داره روح! عکس ها انگار جون ندارن هیچ حسی رو منتقل نمی کنن. انگار یه ربات عکس گرفته نه یه آدم خلاق.

راه حل تک چهره ها : تیم تک چهره ها قبل از هر چیز به داستان برند شما گوش میدن. می خوان بدونن شما کی هستین چی ارائه میدین چه ارزشی دارین. بعدش تلاش می کنن این داستان رو تو عکس هاشون نشون بدن. عکساشون فقط خوشگل نیستن شخصیت دارن هویت دارن. انگار دارن با زبون تصویر با مخاطب شما حرف می زنن.

مشکل دوم : عدم شناخت مخاطب هدف

خیلی از عکاسا فقط به سلیقه خودشون فکر می کنن. عکسایی می گیرن که شاید از نظر خودشون خیلی خفن و هنری باشه ولی اصلاً به درد مخاطب هدف شما نخوره. مثلاً اگه مخاطب شما یه قشر سنتی و محافظه کاره عکسای خیلی مدرن و فانتزی ممکنه نه تنها جذبشون نکنه بلکه پسشون بزنه.

راه حل تک چهره ها : تیم تک چهره ها قبل از هر چیز مخاطب هدف شما رو می شناسن. می دونن مخاطب شما چی دوست داره چه نیازهایی داره چه زبانی رو می فهمه. بعدش تلاش می کنن عکسایی بگیرن که مستقیماً با مخاطب شما ارتباط برقرار کنه. عکساشون انگار دارن میگن : “سلام رفیق این محصول دقیقاً به درد تو می خوره!”

مشکل سوم : عکس های تکراری و کلیشه ای

تو اینستاگرام و سایت ها پر شده از عکسای تبلیغاتی تکراری و کلیشه ای. همه جا یه مدل عکس یه مدل ژست یه مدل نورپردازی. مخاطب دیگه خسته شده دیگه این عکسا براش جذابیت نداره. انگار همه عکسا رو یه نفر گرفته یه فرمول مشخص داره و هیچ خلاقیتی توش نیست.

راه حل تک چهره ها : تیم تک چهره ها از کلیشه ها فرار می کنن. همیشه دنبال ایده های جدید و خلاقانه هستن. می خوان عکسایی بگیرن که مخاطب رو غافلگیر کنه شوکه کنه به فکر فرو ببره. عکساشون انگار دارن میگن : “بیا یه چیز جدید ببین یه چیز متفاوت یه چیز جذاب!”

مشکل چهارم : هزینه های بالا و بازدهی پایین

خیلی از آتلیه ها قیمت های خیلی بالایی دارن ولی بازدهی کارشون اونقدرها هم بالا نیست. شما کلی پول میدی ولی عکسایی که میگیری شاید فقط یه کم بهتر از عکسای قبلیت باشه. انگار پولتو دور ریختی هیچ تاثیری تو فروشت نداشته.

راه حل تک چهره ها : تیم تک چهره ها قیمت های منصفانه ای دارن ولی کیفیت کارشون فوق العاده بالاست. اونا به ارزش فکر می کنن نه فقط به پول. می خوان شما با پولی که میدین بهترین نتیجه رو بگیرین. عکساشون انگار دارن میگن : “خیالت راحت پولت هدر نمیره ما بهترین عکسارو برات می گیریم!”

تجربه های شخصی من با آتلیه تک چهره ها (از شکست تا موفقیت های پشت سر هم)

خب حالا که کلی از مشکلات و راه حل ها گفتم بذارید چند تا از تجربه های شخصی خودمو با آتلیه تک چهره ها براتون تعریف کنم. هم تجربه های موفقیت آمیز و هم یه تجربه ناموفق که اتفاقاً خیلی ازش یاد گرفتم.

تجربه اول : عکس های یه محصول جدید که فروش رو منفجر کرد!

اولین تجربه م با تک چهره ها برای عکاسی از یه محصول جدید بود یه جور کرم پوست با فرمولاسیون گیاهی. قبلش با چند تا آتلیه دیگه کار کرده بودم ولی هیچکدوم اونجوری که باید نتونسته بودن محصولمو جذاب نشون بدن. عکس ها یا خیلی مصنوعی بودن یا خیلی معمولی یا اصلاً ربطی به محصول نداشتن.

وقتی رفتم تک چهره ها همون اول حس کردم اینجا فرق داره. کلی باهام حرف زدن از مزایای محصولم پرسیدن از مخاطب هدفم از حسی که می خوام عکس ها منتقل کنن. بعدش یه سری ایده های خیلی خلاقانه دادن که اصلاً فکرشو نمی کردم.

مثلاً پیشنهاد دادن به جای اینکه فقط عکسای کلوزآپ از محصول بگیرن یه داستان تصویری بسازن. داستان یه خانمی که از پوستش ناراضیه بعد از استفاده از کرم پوستش بهتر میشه اعتماد به نفسش بالا میره و زندگیش عوض میشه. خیلی ایده باحالی بود هم جذاب بود هم مزیت محصول رو به زبون ساده و قابل فهم نشون می داد.

نتیجه چی شد؟ فروش محصول منفجر شد! عکس ها تو اینستاگرام و سایت خیلی بازخورد خوبی گرفتن کلی کامنت مثبت کلی لایک کلی اشتراک گذاری. فروش محصولم چند برابر شد انگار یهو یه موتور جت وصل شد به کسب و کارم! اونجا بود که فهمیدم قدرت یه عکس تبلیغاتی خوب چقدر زیاده.

تجربه دوم : عکاسی از خدمات نه فقط محصول!

بعد از اون تجربه موفق تصمیم گرفتم برای عکاسی از خدمات مشاوره کسب و کارم هم از تک چهره ها کمک بگیرم. این بار چالش یه کم سخت تر بود آخه خدمات رو که نمیشه مثل محصول عکس گرفت. خدمات یه چیز نامحسوسه باید یه جوری مفهومش رو به تصویر بکشی.

تیم تک چهره ها این بار هم خیلی خلاقانه عمل کردن. پیشنهاد دادن به جای عکسای استودیویی خشک و رسمی عکسای لایف استایل بگیرن. عکسایی که نشون بده مشاوره کسب و کار چجوری می تونه به زندگی واقعی آدم ها کمک کنه. مثلاً عکسای یه جلسه مشاوره واقعی عکسای یه کارآفرین موفق که داره از دفتر کارش با لبخند بیرون میاد عکسای یه تیم که داره با هم فکر می کنه و ایده میده.

این عکس ها هم خیلی خوب جواب دادن. مخاطبا حس کردن این خدمات واقعیه ملموسه قابل اعتماده. تعداد درخواست های مشاوره کسب و کارم خیلی بیشتر شد انگار یه در جدید به روی کسب و کارم باز شد! اونجا بود که فهمیدم تک چهره ها فقط عکاس نیستن بلکه مشاورای برندینگ هم هستن!

تجربه سوم (ناموفق) : یه ایده خیلی عجیب و غریب که جواب نداد!

خب همه چی که همیشه گل و بلبل نیست! یه بار هم یه تجربه ناموفق با تک چهره ها داشتم که اتفاقاً خیلی ازش یاد گرفتم. برای عکاسی از یه اپلیکیشن موبایل یه ایده خیلی عجیب و غریب به ذهنم رسید. می خواستم یه سری عکسای سورئال و فانتزی بگیرم یه چیزی شبیه به نقاشی های دالی. فکر می کردم خیلی خاص و متفاوت میشه و مخاطب رو جذب می کنه.

تیم تک چهره ها اولش یه کم تردید داشتن ولی چون به خلاقیتشون اعتماد داشتم اصرار کردم که همین ایده رو اجرا کنیم. خب نتیجه چی شد؟ عکس ها خیلی عجیب و غریب شدن خیلی هم هنری ولی اصلاً به درد تبلیغات نخوردن! مخاطب گیج شده بود نمی فهمید این عکس ها اصلاً ربطی به اپلیکیشن موبایل داره یا نه. بازخورد عکس ها خیلی بد بود انگار مخاطبا ازمون ناراضی بودن!

اونجا بود که فهمیدم خلاقیت همیشه خوب نیست باید خلاقیت هدفمند باشه. باید خلاقیت در خدمت هدف تبلیغاتی باشه نه اینکه فقط برای خودنمایی باشه. از اون تجربه خیلی چیزا یاد گرفتم هم در مورد عکاسی تبلیغاتی هم در مورد برندینگ هم در مورد اینکه گاهی وقتا باید به نظر متخصصا اعتماد کرد!

بعد از اون تجربه ناموفق دوباره با تک چهره ها صحبت کردم این بار به نظر اونا بیشتر گوش دادم. یه سری عکسای ساده تر واضح تر و کاربردی تر گرفتیم. عکسایی که مزایای اپلیکیشن رو به زبون ساده و قابل فهم نشون میداد. این عکس ها خیلی بهتر جواب دادن مخاطب ارتباط برقرار کرد تعداد دانلود اپلیکیشن بیشتر شد. اونجا بود که فهمیدم تک چهره ها نه تنها عکاسای خوبی هستن بلکه درس های خوبی هم میدن!

روش های حل مشکل و راه حل های عملی که تو تک چهره ها امتحان کردم (و جواب داد!)

خب حالا که کلی از تجربه ها گفتم بذارید چند تا از روش های حل مشکل و راه حل های عملی رو که تو تک چهره ها امتحان کردم و جواب داد براتون لیست کنم. شاید به درد شما هم بخوره!

  • مشاوره قبل از عکاسی : اولین و مهم ترین قدم مشاوره با تیم تک چهره ها قبل از شروع عکاسی بود. تو این جلسات مشاوره کلی در مورد برندم مخاطب هدفم اهداف تبلیغاتیم حرف زدیم. اونا با دقت گوش دادن سوال پرسیدن ایده دادن. این مشاوره باعث شد دیدگاه من نسبت به عکاسی تبلیغاتی کلاً عوض بشه. فهمیدم عکاسی فقط یه کار تکنیکی نیست بلکه یه کار استراتژیکه که باید با دقت و برنامه ریزی انجام بشه.
  • داستان پردازی تصویری : به جای عکسای تکی و بی ربط سعی کردیم داستان های تصویری بسازیم. داستان هایی که مزیت محصول یا خدمات رو به زبون ساده و قابل فهم نشون بده. این داستان ها باعث شد عکس ها جذاب تر تاثیرگذارتر و ماندگارتر بشن. مخاطب با داستان ارتباط برقرار می کنه حس می کنه این محصول یا خدمات واقعاً به دردش می خوره.
  • استفاده از مدل های واقعی : به جای مدل های حرفه ای و مصنوعی سعی کردیم از مدل های واقعی استفاده کنیم. مدل هایی که شبیه به مخاطب هدفمون باشن چهره های آشنا و صمیمی داشته باشن. این کار باعث شد عکس ها واقعی تر باورپذیرتر و قابل اعتمادتر بشن. مخاطب حس می کنه این محصول یا خدمات برای آدمای مثل خودش ساخته شده.
  • خلاقیت هدفمند : همیشه سعی کردیم خلاقیت رو در خدمت هدف تبلیغاتی به کار ببریم. از ایده های کلیشه ای فرار کردیم ولی زیاده روی هم نکردیم. خلاقیت باید مفهوم رو واضح تر و جذاب تر کنه نه اینکه مخاطب رو گیج کنه. این تعادل بین خلاقیت و هدف باعث شد عکس ها هم جذاب باشن هم تاثیرگذار.
  • تست و بازخورد : بعد از هر سری عکاسی عکس ها رو تست می کردیم و بازخورد می گرفتیم. عکس ها رو تو اینستاگرام و سایت به اشتراک می ذاشتیم کامنت ها و لایک ها رو بررسی می کردیم از مخاطبا سوال می پرسیدیم. این بازخوردها بهمون کمک می کرد نقاط قوت و ضعف کارمون رو بشناسیم و برای سری های بعدی بهتر عمل کنیم. یاد گرفتیم که عکاسی تبلیغاتی یه فرایند تکرارشونده و بهبودپذیره.

پیشنهادات جایگزین و راه های دیگه برای رفع مشکل (اگه تک چهره ها نبودن چی؟)

خب فرض کنیم آتلیه تک چهره ها اصلاً وجود نداشت یا به هر دلیلی نمی تونستیم باهاشون کار کنیم. چه راه های جایگزینی برای رفع مشکل عکاسی تبلیغاتی وجود داره؟ بذارید چند تا پیشنهاد بدم :

  • آتلیه های تخصصی دیگه : خب تک چهره ها تنها آتلیه تخصصی عکاسی تبلیغاتی نیستن. آتلیه های دیگه ای هم هستن که کارشون خوبه و می تونن بهتون کمک کنن. مهم اینه که نمونه کاراشون رو ببینید باهاشون صحبت کنید ببینید آیا دیدگاهشون به برند شما نزدیکه یا نه. دنبال آتلیه ای بگردید که فقط به تکنیک فکر نکنه بلکه به استراتژی و هدف تبلیغاتی هم اهمیت بده.
  • عکاسان فریلنسر : یه گزینه دیگه استخدام عکاسان فریلنسر هست. خیلی از عکاسای حرفه ای هستن که به صورت پروژه ای کار می کنن و قیمت های مناسب تری دارن. بازم مهم اینه که نمونه کاراشون رو ببینید باهاشون مصاحبه کنید مطمئن بشید که می تونن نیازهای شما رو برآورده کنن. دنبال عکاسی بگردید که خلاق باشه مسئولیت پذیر باشه و بتونه با شما همکاری کنه.
  • عکاسی DIY (خودت انجام بده) : اگه بودجه تون خیلی محدوده یا می خواین یه کار ساده و سریع انجام بدین می تونید خودتون عکاسی کنید. با گوشی موبایل های امروزی میشه عکسای قابل قبولی گرفت. مهم اینه که نورپردازی خوب داشته باشید کادر رو درست ببندید و از فیلترها و ادیت های ساده استفاده کنید. البته عکاسی DIY برای کارهای حرفه ای و تبلیغات گسترده توصیه نمیشه ولی برای شروع کار یا کارهای کوچیک می تونه گزینه بدی نباشه.
  • استفاده از عکس های استوک : یه راه دیگه برای کاهش هزینه ها استفاده از عکس های استوک هست. سایت های زیادی هستن که عکسای باکیفیت و متنوعی رو با قیمت های مناسب ارائه میدن. البته عکس های استوک شخصیت و هویت برند شما رو ندارن و ممکنه خیلی عمومی و تکراری باشن. ولی اگه به دنبال یه راه سریع و ارزون هستید می تونید ازشون استفاده کنید.

بیا تجربه هاتو به اشتراک بذار!

خب کلی حرف زدیم از مشکلات عکاسی تبلیغاتی از راه حل های تک چهره ها از تجربه های خودم. حالا نوبت شماست! شما چه تجربه ای از عکاسی تبلیغاتی دارین؟ چه مشکلاتی داشتین؟ چه راه حل هایی امتحان کردین؟ آیا با آتلیه تک چهره ها کار کردین؟

خوشحال میشم نظرات و تجربه هاتونو تو بخش کامنت ها به اشتراک بذارین. بیایم با هم گپ بزنیم از همدیگه یاد بگیریم و یه جامعه قوی از کسب و کارهای موفق بسازیم! منتظر کامنت های گرمتون هستم!

نتیجه گیری نهایی : عکس تبلیغاتی خوب سرمایه گذاریه نه هزینه!

تو این مقاله کلی حرف زدیم از مشکلات عکاسی تبلیغاتی از راه حل های تک چهره ها از تجربه های شخصی خودم. اگه بخوام همه این حرفا رو تو یه جمله خلاصه کنم این میشه : عکس تبلیغاتی خوب سرمایه گذاریه نه هزینه!

خیلی از کسب و کارها فکر می کنن عکاسی تبلیغاتی یه هزینه اضافیه یه چیزی که میشه ازش صرف نظر کرد یا به کمترین حد ممکن رسوند. ولی این یه اشتباه بزرگه! عکس تبلیغاتی اولین چیزیه که مخاطب از برند شما می بینه اولین تصویریه که تو ذهنش نقش می بنده. اگه این تصویر جذاب حرفه ای و تاثیرگذار باشه مخاطب جذب میشه اعتماد می کنه خرید می کنه. ولی اگه این تصویر بی روح بی کیفیت و کلیشه ای باشه مخاطب پس زده میشه بی اعتماد میشه سراغ رقیبای شما میره.

پس برای عکاسی تبلیغاتی ارزش قائل بشید بودجه مناسبی براش در نظر بگیرید و با آتلیه های حرفه ای مثل تک چهره ها کار کنید. مطمئن باشید این سرمایه گذاری به زودی چند برابر به کسب و کارتون برمی گرده. عکس تبلیغاتی خوب می تونه فروش شما رو چند برابر کنه برند شما رو معروف تر کنه و مشتریای وفادار بیشتری براتون جذب کنه. پس فرصت رو از دست ندین همین الان برای عکاسی تبلیغاتی حرفه ای اقدام کنید!

پرسش و پاسخ های پرتکرار کاربران (و جواب های صریح و کاربردی)

خب تو این مدت که در مورد عکاسی تبلیغاتی با شما حرف زدم یه سری سوالات پرتکرار از طرف شما مطرح شده. بذارید به سه تا از مهم ترین این سوالات جواب بدم :

سوال اول : هزینه عکاسی تبلیغاتی تو آتلیه تک چهره ها چقدره؟ خیلی گرونه؟

جواب : ببینید قیمت عکاسی تبلیغاتی بستگی به نوع پروژه تعداد عکس ها پیچیدگی کار و عوامل دیگه داره. ولی در کل قیمت های آتلیه تک چهره ها منصفانه و رقابتیه. اونا به ارزش فکر می کنن نه فقط به پول. می خوان شما با پولی که میدین بهترین نتیجه رو بگیرین. بهترین کار اینه که باهاشون تماس بگیرید در مورد پروژه تون صحبت کنید و یه قیمت دقیق بگیرید. مطمئن باشید از قیمتاشون شگفت زده میشید مخصوصاً وقتی کیفیت کارشون رو ببینید! یادتون باشه عکس تبلیغاتی خوب سرمایه گذاریه نه هزینه!

سوال دوم : چقدر طول میکشه تا عکسای تبلیغاتی آماده بشه؟ خیلی زمان بره؟

جواب : زمان آماده شدن عکسای تبلیغاتی هم بستگی به نوع پروژه و حجم کار داره. ولی آتلیه تک چهره ها خیلی منظم و وقت شناسن. همیشه سعی می کنن تو کوتاه ترین زمان ممکن با بالاترین کیفیت عکس ها رو تحویل بدن. قبل از شروع کار یه برنامه زمانبندی دقیق بهتون میدن و بهش پایبند هستن. اگه عجله دارین حتماً بهشون بگید سعی می کنن کارتون رو اولویت بندی کنن. نگران زمان نباشید تک چهره ها کارتون رو راه میندازن!

سوال سوم : آیا آتلیه تک چهره ها فقط تو تهران کار می کنه؟ شهرستان هم میاد؟

جواب : آتلیه تک چهره ها دفتر اصلیش تو تهرانه ولی برای پروژه های بزرگ و مهم به شهرستان هم میان. بستگی به نوع پروژه و بودجه شما داره. اگه پروژه شما ارزشش رو داشته باشه حتماً قبول می کنن به شهرستان بیان. باهاشون تماس بگیرید در مورد پروژه تون صحبت کنید ببینید شرایط همکاری چجوریه. محدود به تهران نباشید تک چهره ها همه جا هستن!

امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه و جواب سوالاتتونو گرفته باشید. اگه هنوز سوالی دارین یا تجربه ای دارین که می خواین به اشتراک بذارین حتماً تو بخش کامنت ها بنویسید. منتظر نظراتتون هستم!

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آتلیه تک چهره ها اولین و معتبرترین اتلیه برای عکاسی تبلیغاتی برند شما" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آتلیه تک چهره ها اولین و معتبرترین اتلیه برای عکاسی تبلیغاتی برند شما"، کلیک کنید.