فلسفه وجودی بعثت، هدایت است
حجتالاسلام میرلوحی در گفتوگو با آیت البرز:
استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: فلسفه وجودی بعثت، هدایت است، زیرا طبق فرمایش قرآن مجید خدای متعال با بعثت پیامبر (ص) بزرگترین نعمت الهی را به مؤمنان داد و رسولی از جنس خودشان را به پیامبری برانگیخت.
به گزارش خبرگزاری آیت البرز، حجتالاسلام والمسلمین سیدمصطفی میرلوحی، استاد حوزه و دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری آیت البرز با اشاره به فلسفه وجودی بعثت خاتم انبیا محمد مصطفی (ص) بیان داشت: امیرالمؤمنین امام المتقین علی بن ابیطالب (ع) در نهج البلاغه درباره مبعث میفرماید «إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ بَعَثَ مُحَمَّداً (ص) نَذِیراً لِلْعَالَمِینَ»؛ خدای متعال محمد مصطفی (ص) را به عنوان نظیر برای همه جهانیان برانگیخت؛ بنابراین ۲ خصوصیت اصلی پیغمبر اکرم (ص)، مبشر و نذیر بودن است. پیامبر (ص) چه هدیهای بر انسانها آورد؟
وی افزود: «انذار» به معنی بیم دادن و هشدار دادن برای دست برداشتن از کارهای خلاف، در مسیر ضلالت و گمراهی است، «تبشیر» بشارت دادن، مژده دادن برای کارهای خوب است. پس اگر کسی در مسیر صحیح خداخواهی و خداجویی حرکت کند، خدای متعال بشارت بهشت، نعمتها و نعیم دنیا و آخرت را به او میدهد.
حجتالاسلام میرلوحی ابراز داشت: در ادامه امیرالمؤمنین (ع) میفرماید «فَلَمَّا مَضَى تَنَازَعَ الْمُسْلِمُونَ الْأَمْرَ مِنْ بَعْدِهِ»، متاسفانه بعد از پیغمبر اکرم (ص) سر این مسئله ادامه رسالت او و ولایت او، مسلمانان به جان هم افتادند و نزاع کردند. «نزاع» به معنی ریشهکنی است.
وی ادامه داد: یک زمانی انسان اختلاف دارد، در این زمینه گفتوگو خوب است، اما تنازع و نزاع یعنی کندن، در واقع وقتی دو دسته به جان هم بیفتند میخواهند ریشه همدیگر را قطع کنند. قرآن کریم همیشه از نزع و نزاع بین مؤمنان گلایه میکند. دورانی که پیامبر (ص) به رسالت مبعوث شد.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: خدای متعال بعد از آن زندگی جاهلی و وحشیانهای که عرب جاهلی قبل از اسلام داشت با بعثت و برانگیختگی رسول اکرم (ص) برای نجات مردم جهان از این ظلمات و جهل و لجنزار زندگی جاهلی و اخلاق رذیلهای که در آن دست و پا میزنند، به سوی اخلاق فاضله و بلکه مکارم اخلاق فاضله انسانی رهنمون کرد.
وی با اشاره به دوران بعثت گفت: البته در آن زمان، اوضاع تمدنهای دیگر هم تعریفی نداشت، به عبارتی دیگر اینگونه نبود که تنها عربها در ظلمت، بتپرستی و زندگی جاهلی کنند، بلکه در همان دوره بزرگترین تمدن شرق که ایران بود، درس خوندن و علم آموختن طبقاتی بود و یک انسان معمولی یا پیشهور بازاری معمولی مجاز به سواد داشتن نبود. در آن زمان برخی مردم عادی بودند که به اصطلاح امروزیها حاضر بودند میلیاردی هزینه کنند تا از طبقه پیشهوران به طبقه دیوانیان بیاید تا نوشتن را یاد بگیرد.
حجتالاسلام میرلوحی با اشاره به نقش بعثت پیامبر اعظم (ص) و نقش پررنگ اهل بیت (ع) در تسری مفاهیم عالی الهی ـ انسانی خاطرنشان کرد: در آن زمان جهان شاهد جنگ، کشتار، شبیخون و زنکشی بود، حتی دختران را زنده به گور میکردند، یک زندگی سراپا ترس و خوف دائم همراه با امتیازات زیاد طبقاتی، دیکتاتوری، زورگویی، فساد، فساد فردی، فساد شهری، فساد قبیلهای، فساد حکومتی بود، خلاصه کلام اینکه در جامعه حاکم زور میگفت. وقتی ضد ارزشها در جامعه عرب جاهلی حاکم بود.
وی افزود: در قرآن کریم فضای آن روزگار این چنین ترسیم شده است که «وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ کَظِیمٌ»؛ و، چون یکی از آنان را به ولادت دختر مژده دهند، از شدت خشم چهره اش سیاه شود و درونش از غصه و اندوه لبریز و آکنده شود! یعنی از دید آنها زن و دختر منفور بودند و زنان را جزء مایملک خودشان میدانستند که مانند گاو، گوسفند و شترهایشان به پسرانشان ارث میرسید!
این استاد حوزه در ادامه با اشاره به اوضاع فرهنگی ـ اجتماعی دوران بعثت تصریح کرد: در آن زمان یک زن فاحشه به نام «نابغه» وجود داشت که در دشمنی با اهل بیت (ع) سرآمد بود، خودش میگفت که با دهها مرد از جمله ابولهب ارتباط داشته است. وقتی فرزندش به نام عمرو ـ همان عمرو عاص معروف که در خبیثی با دشمنی با پیامبر، امام علی (ع) و جعفرطیار معروف است ـ به دنیا آمد، طبق رسم آن زمان، وقتی زنان فاحشهای میگفت فرزندی به دنیا آورده است، قیافهشناس میآوردند تا به اصطلاح نسب بچه را مشخص کنند.
وی ادامه داد: قیافهشناسان به اتفاق گفتند که بچه متولد شده شبیه به ابوسفیان است، ولی نابغه گفت، چون ابوسفیان خسیس است و پول و نفقه نمیدهد، عاص پولدار است و بیشتر به من میرسد، این بچه عاص است. برای همین به او عمرو عاص گفتند، منظورم این است که زمام زندگی خانوادگی، قبیلهای و عشیرهای در آن زمان را آلودگی و پلیدی فرا گرفته بود، جامعهای که به زور، بیرحمی و غارت افتخار میکردند، کتابها مینوشتند و شعرها میسرودند. فلسفه وجودی بعثت، هدایت است.
حجتالاسلام میرلوحی بیان داشت: در چنین موقعیتی، خدای متعال خاتم انبیا محمد مصطفی (ص) را مبعوث کرد تا آن جمع را هدایت کند. در واقع فلسفه وجودی بعثت، هدایت است، زیرا قرآن مجید میفرماید «لَقَد مَنَّ ٱللَّهُ عَلَى ٱلمُؤمِنِینَ إِذ بَعَثَ فِیهِم رَسُولا مِّن أَنفُسِهِم یَتلُواْ عَلَیهِم ءَایَتِهِۦ وَیُزَکِّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ ٱلکِتَبَ وَٱلحِکمَةَ وَإِن کَانُواْ مِن قَبلُ لَفِی ضَلَل مُّبِینٍ» یعنی بزرگترین نعمت الهی را به مؤمنان داد، رسولی از جنس خودشان را به پیامبر مبعوث کرد، در واقع هدف اصلی فلسفه وجودی بعثت انبیا این بود که آیات الهی را پاک و پاکیزه از مصدر وحی به مردم منتقل کنند و مردم و جامعه را از ظلمات عقیده، بتپرستی، شرک و کفر پاک و پاکیزه کنند و آنها را به سوی پرستش خدای یگانه هدایت کنند و کتاب و حکمت را به بشر بیاموزند.
وی گفت: رسول خدا آمد تا بشر را از چند محور به سوی مدینه فاضله و تمدن الهی جهانشمول رهنمون سازد، این در حالی که دعوت رسول الله به اسلام، دعوت به یک توحید و پرستش الله بود و کنار گذاشتن بتهای جاهلی، دعوت انسانها به اسلام و دارالسلام «وَٱللَّهُ یَدعُواْ إِلَى دَارِ ٱلسَّلَمِ»؛ یعنی خدا دنبال جنگ، کشتار و فساد و تباهی نیست. نگاه کنید این ۴۷۰ روز جنایت صهیونیسم در غزه فقط ظلم به انسانها، کشتن ۵۰ هزار زن و کودک مظلوم، بیش از صد هزار مجروح نیست، بلکه آنها به تخریب محیط زیست، تخریب حیات، تخریب رشد، از بین بردن آرامش، صلح و خیر و برکت دست زدند. شخص رسول الله (ص) حامل سلام خدا است.
این خطیب تهرانی با تأکید بر اینکه شخص رسول الله (ص) حامل سلام خدا است «سَلَم قَولا مِّن رَّبّ رَّحِیم»، اظهار داشت: خدای متعال پیغمبر اکرم (ص) را برای سلام، آرامش و خیر و برکت فرستاده است. در واقع سرتیتر دعوت رسول الله (ص) دعوت بشر به سمت برادری، وحدت، اتحاد است. حتی افرادی که تابع ادیان و مذاهب دیگر هستند به آنها میگوید بیایید با هم گفتوگو کنیم.
وی ادامه داد: دعوت قرآن حتی شامل اهل کتاب هم میشود «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ»؛ بگو:ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است و همه کتابهای آسمانی و پیامبران آن را ابلاغ کردند که جز خدای یگانه را نپرستیم و چیزی را شریک او قرار ندهیم و بعضی از ما بعضی را اربابانی به جای خدا نگیرد. به عبارتی دارای مشترکات الهی هستیم که با هم وحدت داریم و میتوانیم گفتوگو داشته باشیم. درشب ۲۷ رجب چه گذشت؟
حجتالاسلام میرلوحی با اشاره به آنچه که در شب ۲۷ رجب بر پیامبر گذشت، تصریح کرد: در شب بیست و هفتم رجب، در غار حرا حضرت روح الامین جبرئیل امین، بر خاتم انبیا محمد مصطفی (ص) نازل شد و اولین آیات سوره علق را بر پیغمبر (ص) خواند «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ، اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ، الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ، …»، امام علی (ع) تعریف میکنند که آن شب در آن مکان حضور داشتند، تنها کسی که در غار حرا همراه رسول الله (ص) هر سال میرفتند، «لَقَدْ کَانَ یُجَاوِرُ فِی کُلِّ سَنَةٍ بِحِرَاءَ فَأَرَاهُ وَ لَا یَرَاهُ غَیْرِ».
وی با اشاره به بخشهایی از خطبه قاصعه نهجالبلاغه گفت: امام علی (ع) میفرماید وقتی جبرئیل نازل شد «أَرَى نُورَ الْوَحْیِ وَ الرِّسَالَةِ وَ أَشُمُّ رِیحَ النُّبُوَّةِ»؛ نور وحی و رسالت که در آن سحر به خاتم انبیا محمد مصطفی (ص) نازل شد را دیدم و بوی نبوت را استشمام کردم.
در ادامه امام (ع) بیان میکنند «وَ لَقَدْ سَمِعْتُ رَنَّةَ الشَّیْطَانِ حِینَ نَزَلَ الْوَحْیُ عَلَیْهِ (صلی الله علیه وآله)، فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا هَذِهِ الرَّنَّةُ؟ فَقَالَ هَذَا الشَّیْطَانُ قَدْ أَیِسَ مِنْ عِبَادَتِهِ، إِنَّکَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَ تَرَى مَا أَرَى، إِلَّا أَنَّکَ لَسْتَ بِنَبِیٍّ وَ لَکِنَّکَ لَوَزِیرٌ، وَ إِنَّکَ لَعَلَى خَیْرٍ»؛ تو هم مىشنوى، هر چه من مىشنوم و مىبینى آنچه من مىبینم، جز آنکه تو پیامبر نیستى ولى تو وزیر منى، تو به راه خیر مىروى.
حجتالاسلام میرلوحی خاطرنشان کرد: بعثت پیامبر (ص) دعوت به عدالت، مکارم اخلاق، رحمت، مهربانی، گذشت، ادای امانت، وفا به عهد، صله رحم، احترام به والدین، احترام به همه انسانها، وحدت، همدلی، دعوت به رشد علم و مبارزه با جهل و خرافه و رفع ظلم است. زیرا اگر در جامعهای علم رشد کند به دنبال پرستش بتهای دستساز نمیرود. بعثت دعوت به سوی صبر و استقامت در راه کمال، دعوت به سوی اقامه حکومت قانون الهی و حکمرانی صالحان است. انت
فلسفه وجودی بعثت، هدایت است
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "فلسفه وجودی بعثت، هدایت است" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "فلسفه وجودی بعثت، هدایت است"، کلیک کنید.