طراح لوگوی پیکان چه کسی بود؟ + عکس
پیکان یک خودروی خاطره انگیر برای ایرانیان است که عمر حضور آن در خیابانهای تهران به ۵۷ سال میرسد؛ خودرویی محبوب که برای همه سلایق محصولاتی همچون پیکان جوانان، پیکان پژویی، پیکان چراغ بنزی، پیکان وانت و پیکان استیشن تولید میکرد در نهایت پس از ۳۸ سال تولید مدام (۱۳۴۶ تا ۱۳۸۵) از ریل تولید خارج شد؛ هرچند هنوز در خیابانهای تهران برای خود برو بیا دارد.
لوگوی پیکان در گوشه صندوق عقب پیکان به اندازه این ماشین در حافظه بصری مردم ایران ماندگاراست؛ طرحی که توسط بیژن جناب طراحی شد.
لوگوی پیکان با طراحی ساده، قابل تشخیص و نمادین، خود توانست خودروی پیکان را در بازار خودروی ایران قابل توجه کند، به طوری که حتی پس از گذشت چندین دهه در ذهن مردم ماندگار است.
پس از اینکه تولید پیکان متوقف شد دیگر از این لوگو استفاده نشد و لوگوی جدیدی از سر و قسمتی از گردن اسب جایگزین لوگوی شرکت خودروسازی شد، اما این لوگو همچنان جذابیت خود را دارد و برای همه ما منحصربهفرد و خاطره انگیز است.
نشان خودروی پیکان در واقع اولین لوگوی طراحی شده برای یک شرکت خودروسازی در ایران بود که به عنوان هویت بصری یک خودروساز مورد استفاده قرار گرفت.
لوگوی پیکان با الهام از نقوش باستانی ارابه و اسب طراحی شد و نام برند خودروسازی در زیر لوگو درج شد تا هویتی مستقل برای این خودرو و کارخانههای تولیدی آن ایجاد شود.
استفاده از این نماد نشان دهنده مفهوم پیشرفت و حرکت است که به راحتی میتواند توجه و اعتماد مخاطب را نسبت به این برند و محصولات آن جلب کند.
این لوگو را میتوان نمونه مناسبی از طراحی لوگوی بر اساس حیوانات دانست که یک رویکرد رایج در طراحی لوگوی برندهای خودرو سازی در جهان است و شرکتهای بزرگی مانند فراری، لامبورگینی، پورشه و پژو نیز بر اساس تصویر حیواناتی همچون اسب، ببر و شیر نشان تجاری خود را طراحی کردند.
هرچند در مواجهه اول آرم پیکان میتواند نشان دهنده پیچیدگی باشد ولی در واقع مینیمالیسم و حفظ هویت برند از مهمترین ویژگیهای آن است که این نشان را ماندگار کرد تا ایده از طریق طراحی ساده و شفاف به مصرف کنندگان منتقل شود.
لوگوی پیکان در ابتدا برای طراحی بسته بندی سوپاپ ساخته شده است ولی در سالهای بعد جای خود را به صندوق عقب پیکان پیدا کرد.
در مجموع این لوگو ساده، واضح و ترکیبی است متفکرانه از برخی عناصر گرافیکی و در برگیرنده عناصر طراحی و نوشتاری. این دو عنصر مکمل یکدیگر هستند و قرار دادن آنها در کنار هم به درک برند کمک میکند؛ فونت لوگو دارای ۲ ویژگی سادگی و خوانایی است و ارزش و اعتبار قابل توجهی به سبک بصری این شرکت میبخشد.
تک رنگ مشکی برای انتخاب این لوگو نیز مناسب انتخاب شده است، زیرا رنگ مشکی معمولاً نماد جسارت، امنیت و قدرت است و حس مجلل بودن را القا میکند. البته لوگوی پیکان دارای پالت رنگی نقرهای نیز بود که نشان دهنده مفهوم تعادل است.
در زیر لوگوی فلش، نام برند در یک مستطیل پهن قرار گرفته است، حرکتی درست توسط طراح برای جلب توجه برند است که با متمایز کردن عناصر لوگو و ایجاد شکلی هندسی به لوگو نظم بخشیده است.
بیژن جناب طراح گرافیک ایرانی خالق لوگوهای ماندگار و یکی از برجستهترین طراحان ایرانی است که در طول سالهای فعالیتش، لوگوهای ماندگار و تاثیرگذاری را خلق کرده است که عناصر فرهنگی و اسطورهای در کنار طرحهای دقیق معماری ایرانی، مانند کاشیکاریها و مقرنسها، تأثیر زیادی بر سبک کاری او داشتند. لوگوی تک ماکارون و فرهنگسرای سرو از کارهای موفق جناب است.
طراح لوگوی پیکان چه کسی بود؟ + عکس
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "طراح لوگوی پیکان چه کسی بود؟ + عکس" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "طراح لوگوی پیکان چه کسی بود؟ + عکس"، کلیک کنید.