چگونه در متاورس سرمایه‌گذاری کنیم؟ فرصت‌ها و چالش‌ها

متاورس چگونه جایی است؟

بنابراین، یکی از مزایای اصلی متاورس این است که به افراد امکان می‌دهد چیزهایی را تجربه کنند که به دلیل محدودیت‌های جغرافیایی، مالی یا فیزیکی ممکن است در دنیای واقعی قادر به انجام آن نباشند. همچنین این پتانسیل را دارد که صنایعی مانند خرده فروشی، سرگرمی و حتی آموزش رایگان متاورس را متحول کند.

اهمیت سرمایه گذاری در متاورس

همچنین پیش‌بینی می‌شود اهمیت متاورس در سال 2024 و پس از آن به میزان قابل توجهی افزایش یابد. همانطور که کار افراد بیشتری با فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده راحت می‌شوند، تقاضا برای تجربه‌های همه جانبه نیر افزایش خواهد یافت. این می‌تواند منجر به توسعه صنایع و فرصت‌های جدید مانند املاک مجازی و تجارت مجازی شود.

به طور کلی، متاورس پتانسیل ایجاد انقلابی در نحوه تعامل ما با فناوری و یکدیگر را دارد. در حالی که متاورس هنوز در مراحل اولیه توسعه است، یک مفهوم هیجان‌انگیز به‌شمار می‌رود که احتمالا آینده اینترنت و فراتر از آن را شکل خواهد داد.

چگونه در متاورس سرمایه گذاری کنیم؟

اگر علاقمند به سرمایه‌گذاری در متاورس هستید و برای شما این سوال ایجاد شده است که ؟ باید بگوییم روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. مثلا می‌توانید با خرید بخشی از آن به طور مستقیم روی آن سرمایه‌گذاری کنید یا می‌توانید دارایی‌های متاورس، مانند دارایی‌های درون بازی یا توکن‌هایی را که به اقتصاد پلتفرم کمک می‌کنند، خریداری کنید. پس به طور کلی، چهار راه پیش روی علاقمندان به سرمایه‌گذاری در متاورس است:

  • زمین مجازی (املاک و مستغلات در متاورس) 
  • خرید ارز دیجیتال مورد استفاده در متاورس
  • خرید سهام شرکت‌های متاورسی
  • توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)

اما هر کدام از این راه‌ها چگونه‌اند؟

خرید ارزهای دیجیتال متاورسی

کوین‌های یا ارزدیجیتال متاورس را می‌توان به عنوان ارزی که مردم در متاورس استفاده می‌کنند توصیف کرد. بنابراین، فرد دارنده توکن می‌تواند از آن برای پرداخت هر موردی، از جمله لباس آواتار و املاک و مستغلات استفاده کند. برخی از توکن‌ها را فقط می‌توان در پلتفرم‌های آن‌ استفاده کرد اما سایرین در صرافی‌های ارزهای دیجیتال در دسترس هستند؛ به این معنی که می‌توانید سکه‌های متاورس را به فیات تبدیل و روی متاورس نیز سرمایه‌گذاری کنید.

هر پلتفرم متاورسی معمولا توکن اختصاصی خود را دارد و با استفاده از آن کاربران می‌توانند در پلتفرم فعالیت کنند. طبیعی است که در متاورس نیز مانند دنیای ارزهای دیجیتال برخی توکن‌ها ارزشمند می‌شوند و برخی دیگر ارزششان کاهش خواهد داشت. بنابراین بدون تحقیقات و استراتژی به سرمایه گذاری یا خرید ارزهای متاورسی نپردازید.

بازی‌های متاورسی

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌های بازی فعال در متاورس نیز وجود دارد، جایی که می‌توان از آیتم‌ها و تجربیات درون بازی کسب درآمد کرد. برای شروع کسب درآمد از طریق بازی، از مانند اکسی اینفینیتی، دسنترالند و… شروع کنید.

خرید و فروش nft ها

Nft ها که اغلب با معاملات گران قیمت شناخته می‌شوند دارایی‌های دیجیتال منحصربه‌فردی، مانند زمین، خانه، یا پوشاک برای آواتارهای کاربران هستند. این دارایی‌های رمزنگاری شده نقش مهمی در توسعه متاورس ایفا می‌کنند، زیرا به محصولات دیجیتال ارزش می‌افزایند. یک مورد منحصر به فرد استفاده از آن برای نشان دادن مالکیت معنوی هنر دیجیتال بوده است. NFT ها گواهی می‌دهند که اثر هنری دیجیتال اصلی، منحصر به فرد و متعلق به یک فرد است. به همین دلیل، این روزها بسیاری از هنرمندان، آثار هنری را به nft تبدیل می‌کنند تا مالکین آن را حفظ کنند. همچنین این روزها به یکی سرمایه‌گذاری‌های پرطرفدار تبدیل شده است.

آیا سود سرمایه گذاری در متاورس خوب است؟

ریسک های سرمایه گذاری در متاورس

اما برخلاف مزایای هیجان‌انگیز متاورس، این تکنولوژی یا بهتر بگوییم بازار، مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری خطرات و ریسک‌های بالقوه‌ای نیز دارد. یکی از ریسک‌های اصلی، فقدان مقررات در این بازار نوظهور است. از آنجایی که متاورس یک دنیای جدید است، هنوز هیچ چارچوب مشخصی برای چگونگی سرمایه‌گذاری یا محافظت از آن وجود ندارد.

خطر دیگر پتانسیل تغییرات سریع تکنولوژیکی است. در این جهان همه چیز با سرعت در حال رخ دادن است. این یعنی، با ادامه تکامل متاورس، سرمایه‌گذاران ممکن است متوجه شوند که سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها در حال از بین رفتن یا تغییرات گسترده هستند. همانطور که روزی بسیاری از میلیون‌ها دلار قیمت داشت و اکنون ارزش اکثر آن‌ها با سقوط سهمگینی روبه‌رو شده است.

نحوه خرید و فروش ارزهای متاورسی

ارزهای متاورسی، زیرمجموعه‌ای از ارزهای دیجیتال هستند که کاربران این دنیای مبتنی بر بلاکچین را قادر می‌سازد تا دارایی‌های دیجیتالی مانند زمین مجازی، املاک و مستغلات یا آواتارها را خرید و فروش کنند. 

در صرافی‌ ارز دیجیتال ایرانیکارت خرید و فروش ارزهای دیجیتال متاورسی در دسترس است. برای کافی است که:

  1. در ایرانیکارت ثبت نام کنید.
  2. احراز هویت خود را کامل کنید.
  3. از بخش خرید و فروش رمزارزها، دسته بندی متاورس را انتخاب کنید.
  4. از لیست ارائه شده، رمزارز مورد نظر خود را انتخاب و یک درخواست خرید یا فروش ارسال کنید.

معروف ترین ارزهای متاورسی برای سرمایه گذاری

تقریبا می‌توان گفت هر پروژه متاورسی یک توکن اختصاصی برای خرید و فروش معاملات پلتفرم خود ارائه می‌دهد. این یعنی سرمایه‌گذاران با لیست بلندی از توکن‌ها مواجه‌اند و کار سختی برای انتخاب در میان این توکن‌ها برای سرمایه گذاری در متاورس دارند. همانطور که گفتیم، این توکن‌ها همانند سایر ارزهای دیجیتال نوسان می‌کنند و نوسانات بازار کریپتو نیز روی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. در ادامه لیستی از معروف‌ترین و بهترین ارزهای متاورسی برای سرمایه‌گذاری را به شما معرفی می‌کنیم تا با برخی از این پروژه‌ها نیز آشنا شوید. توجه داشته باشید این یک سیگنال برای سرمایه‌گذاری نیست  صرفا راهنما است.

  • Decentraland (MANA): Decentraland یک پلتفرم واقعیت مجازی است که توسط بلاکچین اتریوم (ETH) پشتیبانی می‌شود. توکن بومی دیسنترالند نیز MANA است که برای انجام معاملات تجاری در متاورس این پلتفرم استفاده می‌شود. مانا در ابتدای ورود خود رشد بی‌نظیری را تجربه کرد اما اخیرا قیمت آن کاهش داشته است.
  • ApeCoin (APE): ApeCoin نه تنها یکی از بزرگترین ارزهای متاورسی موجود در بازار است، بلکه یکی از جدیدترین ها نیز به‌شمار می‌رود. این توکن متعلق به پلتفرم Bored Ape Yacht Club یکی از موفق‌ترین مجموعه‌های هنری نمادهای غیرقابل تعویض (NFT) است.
  • Internet Computer (ICP): ICP توکن پلتفرم سوئدی Dfinity Foundation با هدف غیرمتمرکز کردن اینترنت است. این توکن یکی از ارزهای دیجیتال بزرگ متاورسی است، اما قیمت آن به میزان قابل توجهی نسبت به اوج های اولیه کاهش یافته است.

نحوه خرید و فروش زمین های متاورس

دنیای متاورس به زمین‌ها و محوطه‌های قابل خرید و فروشی تقسیم می‌شود که سرمایه‌گذاران می‌توانند به کمک ارزهای متاورسی آن‌ها را خریداری کنند. کاربران بر روی این زمین‌ها که به عنوان یک nft نیز به‌شمار می‌روند می‌توانند بازی کنند، با دیگران معاشرت کنند و یا خانه بسازند. زمین‌های متاورسی از طریق پلتفرم‌های به‌خصوصی قابل خرید و فروش هستند و قیمت آن‌ها نیز متغیر است.

خرید و فروش زمین‌های متاورسی، درست مانند معاملات nft صورت می‌گیرد. برای خرید یا فروش یک زمین در متاورس، کافی است تا یک پلتفرم متاورسی برای خود انتخاب کنید. این پلتفرم‌ها اغلب بر روی دسکتاپ قابل نصب‌اند و به خریداران چندین نمونه زمین، همراه با امکانات، میانگین قیمت‌ها، ابزارها و … نشان می‌دهد. پس از انتخاب زمین مورد نظر، باید مراحل زیر را در پلتفرم دنبال کنید:

  1. باز کردن یک کیف پول ارز دیجیتال
  2. ارز دیجیتال مورد نیاز در پلتفرم را خریداری کنید
  3. پلتفرم متاورسی موردنظر را باز کنید
  4. خرید خود را در پلتفرم ادامه دهید

اما شاید برایتان سوال باشد زمین‌های متاورسی را از چه پلتفرمی خریداری کنیم؟ در ادامه ما به معرفی چند پلتفرم برای خرید زمین و سرمایه گذاری در متاورس می‌پردازیم.

پلتفرم های خرید و فروش زمین در متاورس

  • SandBox: این پلتفرم اغلب برای خرید و فروش زمین‌های دست دوم استفاده می‌شود.
  • Decentraland: اکثر زمین‌های مشهور متاورسی متعلق به این پلتفرم است.
  • Cryptovoxles: این پلفترم ۳۰۲۶ قطعه زمین متاورسی دارد.
  • Somnium Space: این پلتفرم حدود ۵۰۰۰ قطعه زمین دارد.

به یاد داشته باشید خرید و فروش زمین‌های متاورسی نیز همانند معاملات NFT و ارزهای دیجیتال است و نوسان دارد. بنابراین بهتر است قبل از خرید تحقیقات لازم را انجام دهید.

بزرگترین سرمایه گذاران متاورس

با رشدی که صنعت متاورس در سال ۲۰۲۲ از خود نشان داد، باعث شد تا سال ۲۰۲۳ تبدیل به سال سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در این جهان نام‌ گیرد. Greenlight Insights پیش‌بینی می‌کند که بازار جهانی متاورس تا سال ۲۰۲۵ به ۱.۳۵ میلیارد دلار و تا سال ۲۰۳۰ به ۳ میلیارد دلار خواهد رسید. همچنین با توجه به فرصت‌های جذابی که این صنعت برای رشد و توسعه شرکت‌ها و حتی عملی کردن رویا‌های آن‌ها فراهم می‌آورد، بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ نیز به سوی این بازار روانه شده‌اند. اما بزرگترین سرمایه‌گذاران متاورسی چه کسانی هستند؟

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چگونه در متاورس سرمایه‌گذاری کنیم؟ فرصت‌ها و چالش‌ها" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چگونه در متاورس سرمایه‌گذاری کنیم؟ فرصت‌ها و چالش‌ها"، کلیک کنید.