۱۳ استاندارد ملی جدید نانو تدوین می‌شود

آیت البرز گزارش می دهد؛

۱۳ استاندارد ملی جدید نانو تدوین می‌شود

ستاد توسعه فناوری نانو تاکنون ۱۲ استاندارد را تدوین کرده که قرار است ۱۳ استاندارد دیگر را تدوین کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آیت البرز، اخذ استانداردهای بین المللی، منطقه‌ای و مشارکت در فرآیند تدوین استانداردهای بین المللی و پروتکل‌های جهانی از مهمترین الزامات تجاری‌سازی فناوری نانو و ورود به بازارهای جهانی می‌شود. کشورها با مشارکت در فرآیند تدوین استانداردهای بین المللی می‌توانند طرح‌های اولویت‌دار ملی‌شان را در سطح جهانی مطرح و ضمن تدوین استاندارد، برای کالاهای خود به بازار بین المللی ورود پیدا کنند.

تاکنون ۱۰۶ استاندارد در بخش‌های مختلف نانو در ایزو منتشر شده که ستاد فناور نانو ایران با استفاده از توان ملی و ظرفیت متخصصان، اساتید و فناوران داخل کشور توانسته است ۱۲ استاندارد بین المللی در موضوعات مختلف مانند نانوذرات، نانوالیاف، بسته بندی‌های مواد غذایی، منسوجات آنتی باکتریال، نانوپوشش‌ها و … را تدوین کند.

بر اساس آخرین آمار پس از آمریکا، ژاپن، انگلستان و کره‌جنوبی، ایران پنجمین فعال اعضای ایزو قرار گرفته  است.

فناوری نانو از جمله فناوری‌هایی است که برای بقا در بازار داخلی و بین‌المللی نیازمند تدوین و تالیف استاندارد‌های مختلف است. بیش از ۷ سال است که ایران به عضویت کمیته فنی استاندارد فناوری نانو ایزو (۲۲۹ (ISO/TC ) درآمده است.

در این کمیته ۳۶ کشور عضو اصلی و ۱۸ کشور عضو ناظر هستند. کشور‌های عضو کمیته‌های فنی در مراحل مختلف تدوین استاندارد نظرات تخصصی مختلفی را برای تکمیل و توسعه استاندارد ارائه می‌کنند. تدوین استاندارد‌های بین المللی معمولا ۳ تا ۴ سال زمان می‌برند.

ایران طی سال‌های گذشته توانسته است 12 استاندارد مورد تایید این کمیته در حوزه نانو را تدوین کند. قرار است بر اساس اولین جلسه کمیته برنامه‌ریزی تدوین استاندارد‌های ملی فناوری نانو در سال ۱۴۰۳، که با حضور نمایندگانی از گروه استاندارد و ایمنی ستاد نانو، دفتر تدوین سازمان ملی استاندارد، اساتید دانشگاه و سایر سازمان‌های ذینفع و شرکت‌های تولیدی مرتبط برگزار شد 13 استاندارد دیگر تدوین شود.

در این جلسه استاندارد‌های پیشنهادی توسط اعضای کمیته مورد بحث و بررسی تخصصی قرار گرفتند و در نهایت ۱۳ عنوان با توافق نمایندگان حاضر در جلسه از طرف سازمان ملی استاندارد به منظور تدوین استاندارد‌های ملی، تصویب شد.

استاندارد‌های ملی حاوی تعاریف، روش‌های آزمون و ویژگی‌ها، مستندات و مقررات کیفی برای محصولات در حال تولید یا موجود در بازار کشور هستند. تدوین این استاندارد‌ها با در نظر گرفتن شرایط کشور (اعم از شرایط اقتصادی، فنی، فرهنگی، اجتماعی و …) و طی یک فرایند مشخص انجام می‌گیرد.

طبق رویه قانونی تدوین استاندارد ملی، موضوعات تدوین استاندارد باید در کمیته برنامه‌ریزی حوزه تخصصی مربوطه در سازمان ملی استاندارد ایران به تصویب برسند. کمیته برنامه‌ریزی باتوجه به موضوع پیشنهادی با دعوت از نمایندگان کمیته‌های فنی متناظر مرتبط، کارشناسان فنی و تخصصی واحد‌های تولیدی، نمایندگان سازمان‌های ذینع و اساتید دانشگاه برگزار می‌شود.

تصویب عنوان هر استاندارد، بر اساس شاخص‌هایی از قیبل: ارتباط تخصص مسئول تدوین استاندارد با موضوع پیشنهادی، نیازمندی‌های جامعه علمی و صنعتی کشور، ظرفیت‌های فنی و اقتصادی کشور، وجود منابع علمی و پژوهشی معتبر برای استاندارد و … انجام می‌شود.

پس از تایید موضوع توسط کمیته برنامه‌ریزی سازمان ملی استاندارد، تدوین استاندارد توسط متخصصان و ذی‌نفعان هر حوزه و با برگزاری جلسات متعدد کمیسیون‌های فنی انجام گرفته و پس از طی کردن فرآیند تدوین و در نهایت تصویب در کمیته ملی مربوطه در سازمان ملی استاندارد، منتشر می‌شود.

 

۱۳ استاندارد ملی جدید نانو تدوین می‌شود

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "۱۳ استاندارد ملی جدید نانو تدوین می‌شود" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "۱۳ استاندارد ملی جدید نانو تدوین می‌شود"، کلیک کنید.