گفت وگوی حامد زارع با صادق زیباکلام درباره ی تاریخ معاصر روشنفکری

به گزارش خبرگزاری آیت البرز، کتاب «آفاق آزادی در سپهر روشنفکری» حاصل گفت وگوی روزنامه نگار حوزه ی اندیشه، حامد زارع با دکتر صادق زیباکلام درباره ی تاریخ معاصرِ روشنفکری و فراز و فرودهای آن است. زیباکلام این کتاب را از منسجم ترین گفت وگوهایی می داند که در سنوات گذشته درباره ی جریان های روشنفکری در ایران داشته است و در بخشی از پیشگفتار خود می نویسد: «این کتاب برای کسانی که خواهان اطلاع از نظر نویسنده درباره ی جریان های روشنفکری در ایران هستند منبع مناسبی است و از منسجم ترین گفت وگوهایی است که در سنوات گذشته با من انجام شده است.»

حامد زارع نیز در بخشی از مقدمه ی خود بر کتاب می نویسد:

نخستین گفت وگوی من با صادق زیباکلام اسفند 1388 در دفتر کارش در دانشکده رخ داد و صورت مکتوب آن در شماره دوم مهرنامه با عنوان «دوم خرداد من را منحرف کرد» منتشر شد. در آن گفت وگو که قرار بود در پرونده ی آسیب شناسی علوم سیاسی در ایران مندرج شود، با نگاهی انتقادی چند پرسش درباره ی پیشینه ی دانشگاهی و آثار سیاسی او به میان افکندم و زیباکلام نیز با روی گشاده به آن ها پاسخ داد. ازقضا در همان شماره ی مهرنامه، گفت وگویی با سید جواد طباطبایی نیز داشتم. طباطبایی با لحنی صریح، اساتید علوم سیاسی را به باد انتقاد گرفت که زیباکلام نیز یکی از آنان بود. در شماره ی سوم زیباکلام پاسخی به انتقادات طباطبایی داد و با ادامه دار شدن ماجرا، سید جواد طباطبایی نیز در یادداشتی که در شماره ی چهارم مهرنامه منتشر شد، پاسخی به زیباکلام داد. اما انتشار شماره ی چهارم مهرنامه مقارن با انتشار کتاب «یادداشت های انقلاب» زیباکلام بود. به همین مناسبت راقم این سطور با نامی مستعار معرفی کوتاهی از این کتاب را در ضمیمه ی کتاب مهرنامه نوشت. یادداشت اگرچه خالی از کنایه نبود، اما با قدردانی و تشکر دکتر زیباکلام همراه بود. همین خود انگیزه ای شد که دومین گفت وگو را با او داشته باشم که متن مکتوب آن اسفند 1389 در شماره ی نهم مهرنامه منتشر شد. با وجود این که همچنان سایه ی سنگین مباحث شماره های اولیه مهرنامه بر سر این گفت وگو سنگینی می کرد، اما نتیجه کار رضایت بخش بود، هرچند که برخی از پاسخ های او قانع کننده نبود. اما این پایان گفت وگوهای میان من و دکتر زیباکلام نبود. یک سال بعد و در زمستان 1390 هم گفت وگوی دیگری با او درباره ی روشنفکری داشتم که متن آن تاکنون منتشر نشده است. دلیل انجام گفت وگوی سوم نیز موضع عبدالکریم سروش علیه او بود.»

شایان ذکر است چاپ نخست کتاب «آفاق آزادی در سپهر روشنفکری» در انتشارات روزنه در هشتاد صفحه روانه بازار نشر شده است.

گفت وگوی حامد زارع با صادق زیباکلام درباره ی تاریخ معاصر روشنفکری

25957

گفت وگوی حامد زارع با صادق زیباکلام درباره ی تاریخ معاصر روشنفکری

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "گفت وگوی حامد زارع با صادق زیباکلام درباره ی تاریخ معاصر روشنفکری" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "گفت وگوی حامد زارع با صادق زیباکلام درباره ی تاریخ معاصر روشنفکری"، کلیک کنید.