تکلیف سازمان برنامه برای اتخاذ تمهیدات ساخت و تجهیز یک هزار هنرستان

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خبرداد؛

تکلیف سازمان برنامه برای اتخاذ تمهیدات ساخت و تجهیز یک هزار هنرستان

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه، مکلف شده است تا تمهیدات لازم برای ساخت و تجهیز هزار هنرستان را فراهم کند گفت: با هماهنگی سازمان نوسازی مدارس و مجمع خیرین، باید اهداف مورد نظر تامین شود و بودجه مشخصی برای تجهیز هنرستان ها در نظر گرفته شود.

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آیت البرز، محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی شورای معاونین وزارت و مدیران کل آموزش و پرورش کشور در اصفهان ضمن تسلیت شهادت رئیس جهمور گفت: با شهادت آیت الله رئیسی، نظام تعلیم و تربیت یکی از اصلی ترین حامیان خود را از دست داد و ما باید ادامه دهنده راه شهدای خدمت باشیم.

وی با بیان اینکه بیش از هزار کارگاه آموزشی در سراسر کشور برگزار شد تا فرایند انتخاب بهترین معلمان به عنوان مهم ترین رکن نظام تعلیم و تربیت به بهترین شکل ممکن انجام گیرد، عنوان کرد: یکی از برنامه های وزارت آموزش و پرورش، همراستا با سیاست های دولت سیزدهم، پرهیز از حافظه محوری و مهارت آموزی بوده است و در این راستا کلان پروژه مهارت آموزی دانش آموزان ارایه شد و آیین نامه ای در این خصوص تدوین شد و نهایتا با تصویب این آیین نامه، هفته گذشته به استان ها ابلاغ شد.

کاظمی بیان کرد: در حال تهیه برنامه عمل این آیین نامه هستیم و در آن، نقش دستگاهی کشور را که ذیل راهکار های سند تحول بنیادین تعریف شده است، مشخص و تعیین کرده ایم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص آموزش هنرستانی، افزود: فلسفه و اهمیت مهارت آموزی در کلام رهبر انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است و ایشان تاکنون بار ها بر یادگیری علم و عمل تاکید داشته و دارند لذا آیین نامه مذکور مطرح شد و به تصویب رسید.

وی با تشریح مواد مختلف این آیین نامه ابراز داشت: در ماده دو این آیین نامه، مسئله جذب هنرآموز و نیروی انسانی مورد نیاز مطرح شده و باید نیازسنجی ناظر به رشته و جنسیت به صورت دقیق مشخص شده و نقشه راه استان ها فراهم شود؛ در این ماده وزارت علوم مکلف شده است تا با استفاده از ظرفیت های موجود، نیروی مورد نیاز هنرآموز و استادکار را آماده سازی کند و وزیر ارتباطات مکلف شده تا سالانه حدود 15 هزار معلم را جهت اقتصاد دیجیتال آموزش دهد و آماده کند.

کاظمی اضافه کرد: سازمان برنامه و بودجه، مکلف شده است تا تمهیدات لازم برای ساخت و تجهیز هزار هنرستان را فراهم کند و با هماهنگی سازمان نوسازی مدارس و مجمع خیرین، باید اهداف مورد نظر تامین شود و بودجه مشخصی برای تجهیز هنرستان ها در نظر گرفته شود.

معاون آموزش متوسطه وزیر بهره گیری از نوبت دوم و تکمیل ظرفیت هنرستان ها را نیازمند تحلیل دقیق دانست و گفت: چالش ها باید دقیقا شناسایی شوند و برنامه ریزی به گونه ای باشد که در نوبت بعد از ظهر بتوان از فضای کارگاهی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه طبق ماده 4 باید 2500 هنرستان را در سطح کشور به عنوان هنرستان های تولیدی تعیین و برنامه عمل را متناسب با آن را تنظیم کنیم، تصریح کرد: درآمد های حاصل از این کار را می توان برای ارتقا کیفیت مهارت آموزی و آموزش هنرستان ها مورد استفاده قرار داد؛ همچنین در قانون بودجه کشور تسهیلاتی برای اشتغال زایی تخصیص یافته است که زیرساخت آن مهارت آموزی است و 1.5 الی 2 همت برای آموزش مهارت آموزی ویژهٔ هنرستانی ها تخصیص یافته است.

کاظمی اضافه کرد: یکی از اصلی ترین مواد آیین نامه مذکور این است که تلاش شده تا از ظرفیت دستگاه های دولتی استفاده شود و استان ها باید مبتنی بر طرح و پروژه زنجیره ارزش خود، مصوبه ای در شورای آموزش و پرورش داشته باشند تا ظرفیت دولتی استانی مورد استفاده قرار گیرد و رویکرد آمایش استانی مورد نظر باشد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش می تواند از 20 درصد ظرفیت آموزشی سازمان فنی و حرفه ای استفاده کند و آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای و مراکز آموزش فنی و حرفه ای نیز امکان تاسیس هنرستان غیردولتی را خواهند داشت و می توانند هنرستان وابسته ایجاد کنند.

تکلیف سازمان برنامه برای اتخاذ تمهیدات ساخت و تجهیز یک هزار هنرستان

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تکلیف سازمان برنامه برای اتخاذ تمهیدات ساخت و تجهیز یک هزار هنرستان" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تکلیف سازمان برنامه برای اتخاذ تمهیدات ساخت و تجهیز یک هزار هنرستان"، کلیک کنید.