سردرگمی پیچیده تل آویو در جبهه غزه و لبنان، فرستاده آمریکا را به منطقه می کشاند

سردرگمی پیچیده تل آویو در جبهه غزه و لبنان، فرستاده آمریکا را به منطقه می کشاند

تحلیلگران بر این عقیده هستند که جنگ در نوار غزه و پشتیبانی مقاومت لبنان از مقاومت فلسطین، رژیم صهیونیستی را بر سر 2 راهی؛ جنگ در جبهه لبنان و جبهه غزه قرار داده است و شرایط هر روز برای این رژیم دشوارتر می شود.

به گزارش آیت البرز، بررسی اتفاقات اخیر در جنوب لبنان نشان می دهد که از زمان ترور «طالب عبدالله» فرمانده حزب الله لبنان توسط رژیم صهیونیستی، مقاومت از حملات گسترده با ابعاد بازدارندگی استفاده می کند که متضمن پیامی روشن درباره آمادگی جهت مقابله با هر گونه تنش موجود در ذهن دشمن صهیونیستی است. بنابراین، چارچوب کلی رویارویی هایی که اکنون از سوی دو طرف صورت می گیرد، نشان می دهد که با فشار روزافزون ارتش اشغالگر بر کابینه دشمن برای گسترش دامنه اقدامات نظامی و امنیتی خود علیه حزب الله، موضوع همچنان در همین چارچوب قرار دارد. اما منشا نگرانی از وقوع یک درگیری بزرگتر، حملات حزب الله نیست بلکه نگرانی اصلی  احتمال متوسل شدن رژیم صهیونیستی به تشدید بر اساس پیش فرض گسترش هرچند محدود منطقه رویارویی، افزایش سطح اهداف انسانی، نظامی یا غیرنظامی است زیرا این امر مقاومت را وادار به ایجاد تغییرات اساسی در برنامه عمل خود می کند، حتی اگر موضوع به یک رویارویی بزرگتر منجر شود.

روزنامه الاخبار لبنان نوشت این سقف متحرک امروز نقطه تمرکز کسانی است که می خواهند از جنگ ممانعت کنند و شاید رایزنی کشورهای عربی و بین المللی با طرفین درگیر برای جلوگیری از تبدیل این درگیری ها به یک درگیری گسترده موید این ادعا باشد.

با این حال، در این رایزنی ها و تماس ها، راه حلی برای معضل اصلی رژیم صهیونیستی پیدا نشده است. درست است که مسوولی با تجربه همچون «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی را نمی توان وادار به پذیرش خواسته های رهبران نظامی یا سیاسی پوپولیست کرد اما او به کمک آمریکایی ها، اروپایی ها و اعراب نیاز دارد تا حزب الله را متقاعد کند که از حمله به نیروهایش دست بردارد. پس از هشت ماه، برای نتانیاهو و میانجی ها مشخص شده اشت که عملیات حزب الله تنها با پایان جنگ در غزه، متوقف خواهد داشت. از این رو، ممکن است نتانیاهو توصیه ها و دیدگاه فرماندهی نظامی و امنیتی را در مورد یک «اقدام بزرگ» علیه حزب الله بپذیرد به این امید که این اقدام حزب الله را به مذاکره بکشاند و به راه حلی برساند که جبهه لبنان را از جبهه غزه جدا کند.

تنها همین احتمال برای نگران شدن طرف های میانجی از جمله آمریکا کافی است که درخواستش برای پایان دادن به عملیات نظامی بزرگ در نوار غزه را با درخواست عدم رویارویی بزرگتر با لبنان همراه می کند. اما در عین حال، آمریکایی ها و اروپایی ها نمی خواهند احتمال متوسل شدن رژیم صهیونیستی به «اقدامی بی پروا» علیه لبنان را نادیده بگیرند. آنها نگرانی خود را اینگونه توضیح می دهند که نیروهای اشغالگر که وارد یک جنگ طولانی شده اند، می گویند آماده هستند هزینه های اضافی را در نتیجه نبرد بزرگ با لبنان متحمل شوند اما در عین حال متوجه هستند که در این صورت نیازمند حمایت سیاسی و نظامی بزرگ از سوی غرب به ویژه آمریکا خواهند بود.

از سوی دیگر، داده های میدانی حاکی از انتقال نیروهای بزرگ از ارتش اشغالگر به جبهه شمالی نیست، اگرچه همه متفق القول هستند که دشمن به زودی اجرای عملیات بزرگ در غزه را متوقف خواهد کرد و پایان عملیات رفح را اعلام می کند تا یک حاشیه میدانی اضافی در جبهه شمال فراهم کند. هرچند که محاسبات جنگ با حزب الله با محاسبات غزه کاملاً متفاوت است.

در اینجا باید به اظهارات «تامیر هیمن» مدیر موسسه مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی در مورد «چشم انداز فعالیت ارتش» (استراتژی ارتش، آوریل 2018) برگشت که گفته بود «ارتش در آنِ واحد از اسرائیل در همه جبهه ها دفاع خواهد کرد اما دستیابی به نتیجه در مقابله با دشمنان تدریجی خواهد بود». به همین دلیل هیمن به فرماندهان دشمن صهیونیستی توصیه می کند که «جنگ را با تعیین وضعیت پایان آن و آنچه در سطح سیاسی به آن منتهی می شود، آغاز کنند». وی افزود «رهبری باید قبل از ورود به جنگ تصمیم بگیرد که چگونه جنگ به پایان برسد».

بنابراین، نتیجه گیری منطقی رویدادهای جاری را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

اول اینکه به نظر می رسد دشمن حاضر نیست جنگ غزه را پایان دهد، از نوار غزه عقب نشینی کند و به سمت معامله با حماس برود. این بدان معناست که ارتش اشغالگر بدون توجه به شکل، مکانیسم و منطقه جنگی، درگیر یک جنگ فرسایشی خواهد بود، جنگی که ممکن است ماه های دیگر ادامه یابد.

دوم اینکه ادامه جنگ در غزه به طور خودکار به معنای ادامه جبهه های حمایت از مقاومت در لبنان، یمن و عراق است. بنابراین نیاز نیست رژیم صهیونیستی خود را با شکل جدیدی از جنگ در غزه سازگار کند بلکه باید آماده نسخه جدیدی از جنگ فرسایشی  در جبهه های پشتیبانی باشد.

سوم اینکه تصویر دستاوردهای تاکتیکی ارتش رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان از طریق ترور نیروهای مقاومت در سطوح متفاوت نظامی، نه تنها نمی تواند یک دستاورد استراتژیک به دشمن اعطا کند بلکه برعکس، ممکن است مسیری متفاوت از آنچه دشمن در سر دارد به او تحمیل کند. بنابراین کابینه رژیم صهیونیستی باید این سوال را از خود بپرسد که در صورت عدم توقف جنگ، این ترورهای بزرگ چه فایده ای دارد؟

چهارم اینکه برنامه کاری مقاومت لبنان شکل متفاوتی به خود گرفته و رفتار دشمن را شبیه سازی می کند و همین نشان می دهد ترورها تاثیر منفی روی عملکرد مقاومت در میدان نگذاشته و عامل بازدارندگی برای رهبری سیاسی هم نیست. در نتیجه قدرت سازگاری مقاومت تاثیرگذارتر شده است . موضوعی که در موج عملیات سه روز گذشته خود را نشان داد و حملات مقاومت تنها به تاسیسات نظامی و امنیتی ارتش اشغالگر در کل بخش شرقی جبهه محدود نشد و به صورت عمدی شیوه هایی را در پیش گرفت که نشانگر آمادگی برای احتمال انجام حمله زمینی از سوی دشمن صهیونیستی بود.

مقاومت حتی در حمله به سایت «الراهب» از تجهیزات جنگی جدید از مسلسل های کالیبر سنگین نصب شده بر روی خودروهایی که صدها متر دورتر از محل قرار داشتند و همچنین برای اولین بار از گلوله های خمپاره ای خاص استفاده کرد که تاثیری ترسناک در تجمعات و استقرار سربازان  داشت.

درواقع، درگیری در مرزهای لبنان با فلسطین شرایط ناپایداری را تجربه می کند و تصمیم گیرندگان در پایتخت های بزرگ از پیامدهای مبهم هرگونه درگیری بزرگ هراس دارند و همین مساله در هشدار دیپلماسی فرانسه- آمریکا مشهود است جایی که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد رهبران گروه 7 در نشست خود با تشکیل کمیته سه جانبه رژیم صهیونیستی، آمریکا و فرانسه توافق کردند تا نقشه راه فرانسه برای کاهش تنش بین حزب الله و رژیم صهیونیستی را بررسی کند. سپس اعلام شد که «آموس هوکشتاین» نماینده رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه به تل آویو سفر می کند تا راه های ممانعت از وخامت اوضاع به یک جنگ فراگیر با لبنان را بررسی کند.

هوکشتاین قرار است روز دوشنبه وارد اراضی اشغالی شود و در آنجا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و وزیر جنگ دیدار خواهد کرد.

به گزارش وبگاه واللا، یک مقام اسرائیلی و یک منبع آگاه از جزئیات این خبر گفت این گفت وگوها به کاهش تنش در مرز شمالی و هشدار واشنگتن به تل آویو مبنی بر اینکه آنچه به عنوان «عملیات زمینی محدود» برای لبنان توصیف می کند، به پیامدهای فاجعه باری می انجامد.

یک منبع آگاه اعلام کرد که هوکشتاین همچنین قرار است سپس به بیروت برود تا با مقامات لبنانی گفت وگو کند. سفر هوکشتاین به منطقه در بحبوحه تلاش های دولت بایدن برای دستیابی به آتش بس در نوار غزه انجام می شود و بیم آن می رود که درگیری گسترش یابد و به عمق آن کشیده شود.

پایان خبر آیت البرز

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سردرگمی پیچیده تل آویو در جبهه غزه و لبنان، فرستاده آمریکا را به منطقه می کشاند" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سردرگمی پیچیده تل آویو در جبهه غزه و لبنان، فرستاده آمریکا را به منطقه می کشاند"، کلیک کنید.