افشاگری جنجالی عابدینی از فساد در فوتبال؛ رئیس فدراسیون به داور گفت بازی را مساوی در بیاور!

افشاگری جنجالی عابدینی از فساد در فوتبال؛ رئیس فدراسیون به داور گفت بازی را مساوی در بیاور!

پرونده فساد در فوتبال هر روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد

آفتاب نیوز :

پرونده فساد در فوتبال هر روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد و افراد بیشتری نیز درگیر آن می شوند. اتفاقاتی که در مس رفسنجان رخ داده، برای مدیران سابق فوتبال ایران تازگی ندارد. به عنوان نمونه امیر عابدینی که سال ها مدیرعامل پرسپولیس بود پرده از اتفاقاتی برمی دارد که نمی گذاشت این تیم در دهه 70 به عنوان قهرمانی برسد. به اعتقاد او، رئیس وقت فدراسیون فوتبال با داوران هماهنگ بود تا تیم دیگری جز پرسپولیس سکوی قهرمانی و صدرنشینی را کسب کند. با عابدینی درباره همین فساد، صحبت های درویش و همچنین جدایی اوسمار صحبت کردیم. صحبت هایی که شاید بتواند پای مدیران و داوران قدیمی را هم به فوتبال باز کند.

حدود یک ماه قبل بود که از پرونده فساد در باشگاه مس رفسنجان رونمایی شد. حتماً در این باره اخباری شنیده اید. می خواهیم نظرتان را در رابطه با این موضوع بدانیم.

ما از قدیم هم حس می کردیم و این مسائل را می فهمیدیم، اما هر چه داد می زدیم و فریاد می کشیم، کسی صدای مان را نمی شنید.

_ واقعاً؟ از چه زمانی؟

برای مقدمه یک خاطره برای تان تعریف کنم. یک روز اگر پرسپولیس بازی خود را می برد، قهرمان می شد. هنوز سه بازی تا پایان لیگ باقی مانده بود. دیدیم هر کاری می کنیم نمی گذارند قهرمان شویم. در یک بازی سه بار مجید نامجومطلق را در محوطه جریمه زدند، اما داور پنالتی نگرفت. عصبانی شدم و داد زدم که چرا پنالتی نمی گیرید؟ گفتم اگر روی بازیکن من خطا نشده و پنالتی رخ نداده، پس باید به دلیل تظاهر و بزرگنمایی به او کارت بدهید. چرا کارت نمی دهید؟

_ چرا پنالتی نمی گرفتند؟

برای تان توضیح می دهم. ما اعتراض کردیم و رئیس وقت فدراسیون فوتبال جلسه گذاشت و چند کارشناس داوری هم دعوت شدند. فکر می کردند این کارشناسان مراقب فدراسیون هستند، اما این اتفاق رخ نداد. فیلم بازی را گذاشتند و اولی را گفتند پنالتی است. رئیس هم تایید کرد، اما داور گفت من تشخیص ندادم. دومی را هم گفتند پنالتی است، رئیس پرسید اگر پنالتی نگرفتی چرا جریمه نکردی، اما داور گفت تشخیص ندادم. سومی را هم دیدیم. رئیس گفت این که عیان است، چرا نگرفتی؟ داور رو به رئیس فدراسیون گفت مگر خود شما نگفتی بازی را مساوی در بیاور. من آنجا متوجه شدم حتی برخی داوران هم دستوری سوت می زنند.

دلیل اینکه رئیس فدراسیون دستور مساوی داد، فقط قهرمان نشدن پرسپولیس بود؟

دقیقاً. می خواستند قهرمان نشویم، اما ما شدیم. این اتفاقات و فساد در فوتبال برای امروز نیست بلکه در ادوار مختلف رخ داده. در زمان کفاشیان افتاده، زمان مصطفوی افتاده، زمان تاج افتاده و بقیه همینطور. همیشه فساد بوده، اما باید روی آن حساسیت باشد. وقتی حساسیت نباشد، موضوع کمی بودار و مشکوک می شود.

به موضوع حساسیت اشاره کردید. دقیق تر توضیح می دهید که این حساسیت باید به صورت تنبیهی باشد یا نوع دیگری؟

ببینید، داور وقتی اشتباه می کند باید توبیخ شود. اگر داور مشکوک سوت زد، چرا ناظران گزارش نداده اند؟ این ها مواردی است که هر فردی را به اتفاقات مشکوک می کند. امروز خوشبختانه متوجه شده اند که فقط داور عامل فساد نیست. این مساله به رسانه، مسئول برگزاری و ناظر و بقیه هم رسیده. دامنه آن تا مدیران باشگاه ها و هیات رئیسه هم پیشروی کرده و من ممنونم از کسانی که این پرونده فساد را پیگیری می کنند. فوتبال باید یک بار برای همیشه پاکسازی شود وگرنه آدم های بی گناهی درگیر می شوند و برخی گناهکاران قسر در می روند.

بحث کالچوپولی، سقوط یوونتوس از سری آ و احتمال وقوع چنین اتفاقی برای مس رفسنجان هم مطرح شده است. پیکان مدام نامه نگاری می کند تا به لیگ برتر برگردد. آیا این اتفاق را تجربه خواهیم کرد؟

بحث پیکان مطرح نیست، بحث این است که روی صورت جامعه فوتبال لکه افتاده است. باید جامعه بیاید داخل گود و شفاف سازی کند؛ راستی آزمایی کند، به مردم گزارش صحیح بدهد و برخورد قاطع هم بکند. فدراسیون فوتبال بر اساس سیستم دستگاه های قضایی باید تنبیه کند و با کسی هم تعارف نداشته باشد.

شما سال ها در فوتبال حضور داشتید. چه به عنوان مدیرعامل و چه رئیس فدراسیون فوتبال. خاطره دیگری در این مورد ندارید؟

خاطره ام درباره یکی از آقایانی است که الان گرفتار شده و در گروه اول خلافکاران است. هر چند معتقدم او هنوز متهم است نه مجرم. من برای قضاوت یک طرفه اش گزارشی به فدراسیون فوتبال دادم. اصلاً هم به روی مبارک شان نیاوردند. نه کفاشیان، نه دبیرکل و نه کمیته داوران. نتیجه اش شد همین که الان می بینید. این آدم رشد می کند و می آید در راس می نشیند و مسئولیت می گیرد. وقتی اعتراف می کند 15 داور یا 15 بازی آلوده هستند، به نظر شما کاری می شود انجام داد؟ او را به وقتش کنار نگذاشتیم و حالا این رسوایی به بار آمده است. من معتقدم درباره حق مردم نباید با کسی تعارف کنیم. وقتی حق الناس مطرح است باید برخورد کنیم. صیانت از فوتبال به این معنی است که اجازه آلوده شدن آن را ندهیم. این هم به صورت قاطع جزء مسئولیت های اصلی رئیس فدراسیون فوتبال است.

کمی از بحث فساد در فوتبال خارج شویم. درباره قهرمانی پرسپولیس چه نظری دارید؟

درست است اشتباه داوری به قهرمانی کمی خدشه وارد کرد، اما مگر در بازی های قبل چنین اتفاقاتی به سود رقبا رخ نداده بود؟

_اما بحث فساد در داوری که پیش آمد، قهرمانی پرسپولیس هم کمی لوث شد. خیلی از هواداران رقیب اعتقاد دارند که همین فساد به سود پرسپولیس هم بوده است..

پرسپولیس در چند بخش قهرمان شد. مهمترین آن بضاعتی بود که به خرج داد و در بحرانی ترین شرایط خودش را نباخت. اگر بازی با استقلال خوزستان 3 بر 3 تمام می شد، آیا پرسپولیس می توانست ادعای قهرمانی داشته باشد؟ به نظر من پرسپولیس مقابل استقلال خوزستان عنوان قهرمانی را به دست آورد. تیم روی جو تکیه نکرد و نرفت در رسانه ها ایجاد توهم کند. مربی اش حرف جنجالی نزد و فقط روی موفقیت در زمین مسابقه تمرکز داشت و مدیریت هم به موقع در تمام موارد دیده شد. به طور کل از زمانی که پرسپولیس به استقلال رسید، مشخص بود که قهرمان می شود. در این بین معتقدم اوسمار هم توانایی های زیادی دارد.

فقط به خاطر کسب عنوان قهرمانی چنین اعتقادی دارید؟

نه. یک وقت است شما فی البداهه می آیید و سرمربی میَ شوید، اما زمانی هم هست که از دستیاری به این عنوان می رسید. اگر اتفاق دوم بیفتد، کار واقعاً سخت می شود. چون بازیکنان به سرمربی جدید به چشم یک دستیار نگاه می کنند و شخصیت بالایی برایش در نظر نمی گیرند و حتی به حرف هایش توجه نمی کنند. اوسمار، اما با تصمیماتی که گرفت، هم مدیریت کرد و هم انضباط را به پرسپولیس آورد. من او را توانمند دیدم، به خصوص وقتی بازی با استقلال خوزستان را 3 بر صفر عقب بود، اما 4 بر 3 برد. او هم تاکتیک و هم تکنیک را درک می کند و استواری مدیریت در سیستم را می فهمد. نظر من این بود که بماند، اما خودش نخواست.

پرسپولیس بعد از جدایی اوسمار باید چه راهکاری پیش بگیرد؟ مربی داخلی یا خارجی؟

پرسپولیس باید مربی بزرگتر از اوسمار بیاورد. هیات مدیره و مدیرعامل باید رزومه های مختلف را ببینند و قیمت ها را در بیاورند و بعد نفر بهتر را انتخاب کنند.

شما یکی از منتقدان مدیریت رضا درویش در پرسپولیس بوده اید. کمی هم درباره او و توهین به لهجه سرپرست استقلال صحبت کنید.

این مدیریت با تحقیر کردن دیگران به جایی نمی رسد. به نظر من درویش باید شان و شخصیت پرسپولیس را رعایت کند. نمی شود که به یک همقطار و همکار خودت طعنه بزنی و بعد عذرخواهی کنی. ما باید احترام استقلال را نگه داریم، هم مدیرانش را و هم کادرفنی و بازیکنانش را. اگر احترام در میان نباشد، چالش هایی به وجود می آید که این هم نمونه اش است. البته درباره درویش باید منصف هم باشیم. همین مدیریت که ایراد هایی دارد، در روز بحرانی تیمش را هدایت کرد و توانست به قهرمانی برساند.

افشاگری جنجالی عابدینی از فساد در فوتبال؛ رئیس فدراسیون به داور گفت بازی را مساوی در بیاور!

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "افشاگری جنجالی عابدینی از فساد در فوتبال؛ رئیس فدراسیون به داور گفت بازی را مساوی در بیاور!" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "افشاگری جنجالی عابدینی از فساد در فوتبال؛ رئیس فدراسیون به داور گفت بازی را مساوی در بیاور!"، کلیک کنید.