اولیانوف: تهران به صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام پاسخ خواهد داد

اولیانوف: تهران به صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام پاسخ خواهد داد

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی واقع در وین روز سه شنبه در گفت وگویی از سیاست غرب مبنی بر اتخاذ قطعنامه علیه ایران انتقاد کرد.

به گزارش آیت البرز، اولیانوف در گفت وگویی با روسیه 24 در پاسخ به سوالی درباره انتقاد وی از تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام گفت: زمانی که حوزه بین المللی اقدامی انجام می دهد اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که چرا؟ کاری که انجام می دهیم چه معنایی دارد؟ این موردی که شما می گویید ما هیچ پاسخ منطقی برای این سوالات نداریم.

وی افزود: کشورهای غربی ـ آلمان، انگلیس و فرانسه ـ می گویند که دیگر نمی توانند در سکوت عدم همکاری فعال ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی را نظاره گر باشند اما طی این سال ها کارهای مشابهی رخ داده و همه باید بدانند که گام هایی ازجمله اتخاد قطعنامه ضدایرانی و یا بیانیه علیه ایران همیشه با پاسخی از سوی ایران همراه خواهد بود. تا به حال در هیچ مرتبه ای نیز چنین بیانیه ها یا قطعنامه هایی به حل وفصل مشکلات کنونی هیچ کمکی نکرده است.

اولیانوف ادامه داد: با این حال شرکای غربی و اروپایی ما همین مسیر را ادامه می دهد. آمریکایی ها به سردی با این ابتکار برخورد کردند در نهایت آن ها نیز «به نفع» این قطعنامه رای دادند اما نام خود را در لیست امضاکنندگان درج نکردند.

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی واقع در وین عنوان کرد: به گمانم ایران به طرز مناسبی به این اقدام پاسخ دهد. اینکه چنین قطعنامه ای تنها چند روز پس از عزاداری مرگ رئیس جمهور و وزیر خارجه آن ها صادر شود، انسانی نیست. نویسندگان این قطعنامه از ملاحظات سیاسی و دیپلماتیک برخوردار نبودند و محتوای کلی این قطعنامه نیز نشان دهنده دیپلماسی هوشمندانه نیست. ایرانیان قطعا پاسخی ارائه خواهند کرد. این پاسخ نیز متاسفانه منجر به ایجاد مشکلات بیشتر در روابط میان تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد شد.

اولیانوف در پاسخ به این سوال که ایرانیان چه پاسخی ممکن است ارائه دهند، گفت: من به جای ایرانیان درخصوص کاری که انجام خواهند داد، گمانه زنی نخواهم کرد اما مثالی از گذشته برای شما میزنم. سپتامبر گذشته، 63 کشور غربی، بیانیه ای جمعی در پاسخ به اخراج هشت بازرسی فرانسوی و آلمانی از کشور منتشر کردند و از آن ها درخواست های از جمله از سوی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازگرداندن آن ها مطرح شده است. شاید ایران این کار را انجام می داد اما نویسندگان قطعنامه این مسئله را در متن قطعنامه آوردند و از این خواستند ـ بهتر بگم که ایران را ملزوم دانستند ـ که بازرسان را بازگرداند اما بعد از این کار ایران دیگر تحت هیچ شرایطی چنین کاری را انجام نخواهد داد. بدین شکل نویسندگان قطعنامه تنها مسیر کار کردن بازرسان خود در آژانس اتمی جهت فعالیت در ایران را مسدود کردند.

نماینده روسیه در پاسخ به این سوال در رابطه با اینکه آیا تدابیری در صورت ممانعت ایران از پیروی از مفاد قطعنامه تنظیم شده است، بیان کرد: در بدترین شرایط این مسئله به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد اما به گمانم ما و چین اجازه چنین کاری را بدهیم.

اولیانوف در گفت وگوی خود تاکید کرد که برجام درحال حاضر همچنان وجود دارد اما در حال اجرایی شدن نیست.

وی اظهار کرد: میزبان فعالیت های بازرسی آژامس در ایران همچنان درحال افزایش است. مسئله اصلی این است که پروتکل الحاقی توافق پادمانی درحال اجرایی شدن نیست. این پرتکل فرصت هایی را برای بررسی ناگهانی و عمیق ایجاد می کرد که درحال حاضر اجرا نمی شود. این بار دیگر تقصیر غرب است. در گفت وگوهای احیای برجام درخصوص ازسرگیری اجرای این پروتکل توافق هایی حاصل شده بود اما این مذاکرات کامل نشدند. اجرایی نشدن پروتکل الحاقی تقصیر غربی ها است و نه ایران.

پایان خبر آیت البرز

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اولیانوف: تهران به صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام پاسخ خواهد داد" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اولیانوف: تهران به صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام پاسخ خواهد داد"، کلیک کنید.