غرب اراده سیاسی نشان دهد و به سمت احیای برجام گام بردارد

غرب اراده سیاسی نشان دهد و به سمت احیای برجام گام بردارد

ایران، روسیه و چین در بیانیه مشترکی اعلام کردند زمان آن رسیده که کشورهای غربی اراده سیاسی از خود نشان دهند و گام لازم را برای احیای برجام اتخاذ کنند.

به گزارش آیت البرز، ایران، روسیه و چین بیانیه مشترکی را در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با دستور کار «راستی آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه 2231 (2015) شورای امنیت سازمان ملل» صادر کردند. 

این بیانیه به شرح زیر است:

آقای رییس عزیز، 

 کشورهای ما به طور مداوم هواداران قوی برجام بوده اند.

ما به همراه طرف های دیگر در مذاکرات، زمان و تلاش سرمایه گذاری کردیم که منجر به نتیجه گیری برجام در سال 2015 و سپس اجرای آن شد. از سال 2018، هنگامی که آمریکا به طور غیرقانونی و یک جانبه از این توافق کناره گیری و تحمیل تحریم های یک جانبه و غیرقانونی و اعمال سیاست فشار حداکثری علیه ایران نقطه عطفی برای این توافق شد، حمایت ما از برجام تغییر نکرده است.

ما از هیچ تلاشی برای بازگرداندن برجام دریغ نکردیم. در 9 دور مذاکره در اینجا در وین شرکت کردیم. ما سه کشور آمادگی خود را برای نتیجه گیری بازگرداندن این توافق براساس متن اوت 2022 تایید کردیم.

متاسفانه، سایر شرکت کنندگان برجام؛ فرانسه، آلمان و انگلیس و همچنین آمریکا با وجود وعده های خود، روند مختلفی را انتخاب کردند و هدف مشترک از سرگیری اجرای برجام توسط ما را به خاطر ملاحظات سیاسی خودشان نادیده می گیرند.

جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر این عقیده هستند که مفاد برجام همچنان معتبر است- همانطوری که بر اساس UNSCR 2231 می باشد. یکی از جدیدترین نمونه ها – در روز انتقالی برجام در ماه اکتبر 2023 تعدادی از محدودیت های باقیمانده از ایران برداشته شد.

لازم به ذکر است که سازمان ملل متحد تحت دبیرکل در یک نامه رسمی (S/AC.58/2023/OC.14) اعلام کرد که دبیرخانه در 19 اکتبر 2023 از وب سایت شورای امنیت فهرست 23 نفر و 61 نفر از اشخاص مشمول اقدامات محدودکننده مندرج در بندهای 3، 4 و 6 (ج) و (د) ضمیمه B به UNSCR 2231 را حذف کرد.

با این حال، شرکت کنندگان اروپایی برجام به همراه چند کشور دیگر رویکرد متفاوتی را انتخاب کردند، به طور یک جانبه این محدودیت ها را در سطح ملی در مغایرت با UNSCR 2231 حفظ کردند و بازه های زمانی مذاکره شده را که به طور محکمی مقرر گردیده مورد سیوال قرار می دهند بدون آن که هیچ گونه صلاحیتی در برجام و UNSCR 223 ذکر شده باشد.

ما با یادآوری بند 8 از UNSCR 2231، تاکید می کنیم که پس از بازه های زمانی پیش بینی شده در برجام و UNSCR 2231، با برنامه هسته ای ایران به همان روشی که با هر یک از دولت های دیگر فاقد سلاح هسته ای عضو NPT انجام می شود، رفتار خواهد شد.

آقای رییس،

امروز در صورت اجرای کامل برجام، این امر می توانست اکثریت قریب به اتفاق سوالات موجود در مورد برنامه هسته ای صلح آمیز ایران را براساس پذیرش متقابل فرونشاند.

دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز می توانست ابزار تایید و نظارت گسترده تری داشته باشد. بدون شک توافق هسته ای کاملاً عملیاتی به عنوان ابزاری برای محدود کردن و کاهش تنش ها عمل می کرد. ما فکر نمی کنیم کسی بتواند استدلال کند که این یک وضعیت برد-برد برای همه بوده است.

جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه متقاعد شده اند که زمان آن رسیده است که کشورهای غربی اراده سیاسی نشان دهند، از چرخه بی پایان تشدید خودداری کنند که تقریباً در دو سال گذشته در حال چرخیدن بوده است و گام لازم را برای احیای برجام اتخاذ نمایند. هنوز هم امکان انجام این کار وجود دارد. جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه برای آن آماده هستند.

پایان خبر آیت البرز

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "غرب اراده سیاسی نشان دهد و به سمت احیای برجام گام بردارد" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "غرب اراده سیاسی نشان دهد و به سمت احیای برجام گام بردارد"، کلیک کنید.