ناگفته هایی از خاکسپاری 60 شهید خرمشهر در باغ ملی قم

ناگفته هایی از خاکسپاری 60 شهید خرمشهر در باغ ملی قم

«حاج حسین شکارچی» مسیول تعاون و امور شهدای استان قم در دوران دفاع مقدس درباره خاکسپاری یکی از شهدای عملیات آزادسازی خرمشهر در قم می گوید: این شهید بدون نام و نشان در باغ ملی قم به خاک سپرده شد اما یک سال بعد این شهید شناسایی شد که وصیت نامه عجیبی داشت.

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آیت البرز، فاطمه ملکی- عراق با تداوم اشغال خرمشهر می کوشید آخرین و مهمترین اهرم فشار خود را برای واداشتن ایران به شرکت از موضع ضعف در مذاکرات صلح، حفظ کند. از طرفی هم آزادسازی خرمشهر می توانست نماد تحمیل اراده جمهوری اسلامی ایران بر متجاوز و اثبات برتری در جنگ باشد. بر همین اساس خرمشهر باید به میهن اسلامی بازمی گشت.

خرمشهری که برای آزادسازی اش نیروهای ارتش و بسیج وسپاه و جهادسازندگی وارد عمل شدند و بیش از 6 هزار شهید و 24 هزار مجروح از نقاط مختلف کشور داشتیم؛ که امروز هر یک از رزمندگان و فرماندهان عملیات «الی بیت المقدس» خاطرات خواندنی از این عملیات مهم و تاریخی دارند.

«حاج حسین شکارچی» مسیول تعاون و امور شهدای استان قم در دوران دفاع مقدس بود که ناگفته هایی از تدفین 60 شهید فتح خرمشهر در باغ ملی قم (شهدای سوم خرداد) دارد. او در این روایت به خاکسپاری یکی از شهدای بی نام عملیات آزادسازی خرمشهر در باغ ملی قم اشاره دارد؛ این روایت را در ادامه می خوانیم.

در جریان عملیات «الی بیت المقدس» شهدای قم را برای خاکسپاری به این استان منتقل کردند. در مراحل اول این عملیات پیکر شهدای فتح خرمشهر که کم بودند را در گلزار شهدای شیخان دفن کردیم. با توجه به اینکه عملیات فتح خرمشهر ادامه داشت و پیکر شهدای لشکرعلی ابن ابیطالب (ع) و اعزامی از قم را به این استان می آوردند، در گلزار شهدای شیخان دیگر جایی برای تدفین شهدا نداشتیم.

باید کاری برای خاکسپاری شهدا انجام می شد. با توجه به اینکه قسمتی از باغ ملی قم قبلا قبرستان بود و این محل در جوار گلزار شهدای شیخان قرار داشت، مردم شبانه 60 قبر آماده کردند. خانواده شهدا هم رضایت داشتند که پیکر شهدا در همین محل خاکسپاری شود؛ به همین خاطر60 شهید فتح خرمشهر درباغ ملی قم به خاک سپرده شدند.

بعد از این جریان، مسیولان گلزار شهدای علی ابن جعفر(ع) را آماده کردند و پیکر دیگر شهدای فتح خرمشهر در این گلزار خاکسپاری شدند.

شهیدی که به صورت اتفاقی در باغ ملی خاکسپاری شد

در بین این 60 شهید جوان فتح خرمشهر، یکی از شهدا، اهل قم نبود و شناسایی نشده بود. فقط عکس از پیکر شهید گرفتیم و به تهران هم اعلام کردیم که شهیدی با این مشخصات و این عکس در باغ ملی قم به خاک سپرده شده است.

قبل از خاکسپاری من به دوستان اعلام کردم که پیکر این شهید را به سردخانه منتقل کنند تا به موقع کار انتقال و خاکسپاری اش را انجام بدهیم. اما گویا خواسته این شهید چیزی دیگری بود. مردم این شهید را در بین 59 شهید به خاک سپردند. حدود یک سال بعد از خاکسپاری این شهید، هویت او شناسایی شد او شهید «حسین ابراهیمی» بود.

یک نکته جالب بگویم که شهید ابراهیمی در وصیت نامه اش نوشته بود، آرزو دارم مرا در جوار حرم حضرت معصومه(س) در قم دفن کنید. بدون اینکه ما بدانیم، خواسته شهید محقق شد و مزار او اکنون در بین 60 شهید فاتح خرمشهر است.

ناگفته هایی از خاکسپاری 60 شهید خرمشهر در باغ ملی قم

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ناگفته هایی از خاکسپاری 60 شهید خرمشهر در باغ ملی قم" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ناگفته هایی از خاکسپاری 60 شهید خرمشهر در باغ ملی قم"، کلیک کنید.