بروز اختلالات تیروییدی در زنان 10 برابر مردان/ امکان درمان همه بیماری های تیروییدی

بروز اختلالات تیروییدی در زنان 10 برابر مردان/ امکان درمان همه بیماری های تیروییدی

آیت البرز/خوزستان مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه همه بیماری های تیروییدی قابل درمان هستند، گفت: اختلالات تیرویید می تواند موجب تولید کم و یا زیاد هورمون های تیروکسین و تری ید و تیرونین شود و به همین دلیل کم کاری و پرکاری تیرویید ایجاد می شود.

سیما اورنگ در گفت وگو با آیت البرز با اشاره به برگزاری هفته اطلاع رسانی تیرویید از 4 تا 10 خردادماه اظهار کرد: تیرویید بزرگترین غده درون ریز بدن است و عملکرد آن بر بسیاری از غدد دیگر موثر است. هورمون های تیروییدی برای عملکرد درست و دقیق کل بدن ضروری است.

وی با بیان اینکه بیش از 200 میلیون بیمار مبتلا به اختلالات تیروییدی در جهان در حال درمان هستند، افزود: بیماری کم کاری تیرویید نوزادان در کشور ما شایع است و تنها روش برای تشخیص زودرس آن، انجام غربالگری نوزادان در سه تا پنج روز نخست تولد است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: اختلالات تیروییدی در زنان باردار هم شایع است و درمان نشدن آن در سلامت جنین و مادر نقش بسزایی دارد. مهم ترین بیماری های تیرویید شامل کم کاری و پرکاری، گره ها، التهاب (تیروییدیت) و سرطان تیرویید هستند، با این حال همه بیماری های تیروییدی قابل درمان هستند.

عوامل بروز اختلالات تیروییدی

وی با اشاره به اینکه تیرویید یک غده پروانه ای شکل است که در قسمت جلویی گردن قرار دارد و وقتی اندازه طبیعی داشته باشد، نمی توان آن را احساس کرد، بیان کرد: اختلالات تیرویید می تواند موجب تولید کم و یا زیاد هورمون های تیروکسین و تری ید و تیرونین شود و به همین دلیل کم کاری و پرکاری تیرویید ایجاد می شود.

اورنگ با بیان اینکه اختلالات تیروییدی در تمام سنین و در هر دو جنس و همه جهان شایع است، با اشاره به برخی عوامل بروز این عارضه افزود: مصرف بتادین برای ضد عفونی کردن در زن باردار، می تواند بر تیرویید جنین اثر منفی بگذارد. همچنین کمبود ید در غذای مصرفی روزانه می تواند موجب بروز مشکلات تیرویید در افراد شود.

وی عنوان کرد: احتمال بروز بیماری های تیروییدی به خصوص کم کاری تیرویید در بیماران دیابتی بالا است. همچنین مصرف مستمر بعضی از داروها مانند آمیودارون (داروی قلبی) و لیتیوم (داروی ضد افسردگی) احتمال بروز اختلالات تیروییدی را افزایش می دهد.

عوارض بیماری های تیروییدی

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: سلامت غده تیرویید در طبیعی بودن ضریب هوشی و رشد و نمو نوزادان و کودکان نقش اساسی دارد. باید توجه شود که بیماری کم کاری تیرویید در زنان جوان، می تواند موجب ناباروری شود. همچنین اختلالات تیروییدی در زنان 10 برابر بیشتر از مردان است.

وی بیان کرد: گاه افت تحصیلی در مدارس، نشانه ابتلا به بیماری های تیروییدی در دانش آموز است و خانواده ها باید به این موضوع توجه کنند.

اورنگ با بیان اینکه باید قبل از اقدام به بارداری باید از سلامت تیرویید اطمینان حاصل کرد، گفت: به هیچ وجه نباید مصرف داروهای تیروییدی به خصوص در دوران بارداری بدون دستور پزشک قطع شود.

وی با اشاره به بدخیم بودن تنها 5 درصد از گره های تیروییدی ادامه داد: اختلالات دریافت ید خوراکی روزانه، بیماری های خود ایمن و التهاب های باکتریایی و ویروسی از عوامل خطر بروز بیماری های تیروییدی هستند. سابقه فامیلی ابتلا به بیماری های تیرویید هم از عوامل خطر بروز اختلالات تیروییدی محسوب می شود. مصرف دخانیات نیز در بروز این اختلالات موثر است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان در خصوص تاثیر طب سنتی در درمان بیماری های تیروییدی گفت: هنوز مدارک علمی معتبری در ارتباط با تاثیر طب های سنتی و سوزنی و هومیوپاتی در درمان بیماری های تیروییدی وجود ندارد.

پایان خبر آیت البرز

بروز اختلالات تیروییدی در زنان 10 برابر مردان/ امکان درمان همه بیماری های تیروییدی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بروز اختلالات تیروییدی در زنان 10 برابر مردان/ امکان درمان همه بیماری های تیروییدی" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بروز اختلالات تیروییدی در زنان 10 برابر مردان/ امکان درمان همه بیماری های تیروییدی"، کلیک کنید.