دیده شدن موجودی باستانی در رودخانه های آب شیرین!/ عکس

به گزارش خبرگزاری آیت البرز، بروک لامپری استرالیایی، یک ماهی بدون آرواره است که در کویینزلند یافت شده است؛ دانشمندان بر اهمیت حفاظت از این گونه در خطر انقراض در میان تهدیداتی مانند تغییرات زیستگاه و بالا آمدن سطح دریا تاکید می کنند.

بروک لامپری استرالیایی (Mordacia praecox) متعلق به گروهی از ماهیان بدون آرواره اولیه است؛ طول آن تا 15 سانتی متر است و ردیف هایی از دندان های تیز دارد. برخلاف اکثر گونه های لمپری که از دندان های خود برای مکیدن خون استفاده می کنند، این گونه غیر انگلی است.

به عنوان لارو، لامپری بروک استرالیایی حدود سه سال در کف نهرها مدفون می شود و با فیلتر تغذیه می کند (به جاندارانی که غذای خود را از طریق پالایش آب دریا تامین می کند، پالیده خوار گفته می شود) مرحله بزرگسالی آن حدود یک سال است که در آن اصلاً تغذیه نمی کند. قبل از مطالعات اخیر انجام شده، اعتقاد بر این بود که این گونه فقط در چند جریان در امتداد خط ساحلی 170 کیلومتری نزدیک مرز NSW/Victoria زندگی می کند.

کشفی که دانشمندان را شگفت زده کرد/ ماهی باستانی خیلی دور از زادگاهش پیدا شد!

با این حال در مطالعه ای که به تازگی انجام شده است، مشخص شد که این گونه در رودخانه های K’gari (جزیره فریزر) در گستره وسیعی تا شمال راکهمپتون زندگی می کنند. با این گستره وسیع جغرافیایی، لامپری بروک استرالیایی به تنها گونه لامپری در جهان تبدیل می شود که در آب های واقعاً گرمسیری زندگی می کند.

پیدا کردن گونه ای در حال انقراض تا این اندازه خارج از محدوده شناخته شده اش و در عین حال بسیار نزدیک به مناطق پرجمعیت، بسیار هیجان انگیز است. انتظار می رود که این گونه برای مدت بسیار طولانی در کویینزلند وجود داشته است، اما به دلیل ماهیت مرموزشان پنهان مانده اند.

کشفی که دانشمندان را شگفت زده کرد/ ماهی باستانی خیلی دور از زادگاهش پیدا شد!

شاید بزرگترین تهدید برای حفاظت از آنها این باشد که شناسایی آنها بسیار دشوار است؛ این گونه واقعاً با یک مورد هویت اشتباه روبرو است. لمپری غیرانگلی بروک استرالیایی در بیشتر عمر خود از خویشاوند جنوبی خونخوار معمولی خود، لامپری سر کوتاه (Mordacia mordax) که وضعیت حفاظتی “کمترین نگرانی” را دارد، قابل تشخیص نیست.

در سراسر دنیا، تنها افراد کمی می توانند آنها را از هم تشخیص دهند. حفاظت از این گونه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به خصوص با توجه به پیش بینی افزایش سطح دریا که به معنای تبدیل رودخانه های آب شیرین به آب شور است.

منبع: scitechdaily

227227

دیده شدن موجودی باستانی در رودخانه های آب شیرین!/ عکس

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "دیده شدن موجودی باستانی در رودخانه های آب شیرین!/ عکس" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "دیده شدن موجودی باستانی در رودخانه های آب شیرین!/ عکس"، کلیک کنید.