واکنش دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی درباره یک گزارش

واکنش دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی درباره یک گزارش

به گزارش آیت البرز، هفدهم اردیبهشت امسال (1403) گزارشی در آیت البرز با عنوان «استاد مرموز در دانشگاه معروف تهران؛ ترک تحصیل دانشجویان در مقطع دکترا/ «استاد ایمیل زد و فرصت مطالعاتی را از بین برد»» منتشر شد. دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی در این باره جوابیه ای ارسال کرده است. متن کامل جوابیه در ادامه امده است.

«با سلام و احترام

با توجه به انتشار گفتگوی آن رسانه تحت عنوان “استاد مرموز در دانشگاه معروف تهران” که در تاریخ 17/02/1403 در آن خبرگزاری انتشار یافت. خواهشمند است مطابق ماده 23 قانون مطبوعات، نسبت به درج جوابیه این دانشگاه اقدام مقتضی صورت پذیرد:

الف: سطح علمی و پژوهشی اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی

  1. وضعیت اعضای هیات علمی محترم دانشکده شیمی

در دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی استادانی از هیات علمی حضور دارند که با رتبه استادی، دانشیاری و استادیاری مشغول تدریس و تحقیق هستند. برخی از این استادان در رتبه دانشمندان برتر یک درصد ISI ، استاد نمونه کشوری، پژوهشگران برتر کشور و رتبه های برتر در جشنواره های مختلف اعم از جشنواره بین اللملی خوارزمی و… در سال های مختلف هستند.

  1. وضعیت دانشجویان گرانقدر دانشکده شیمی

تعداد زیادی از دانشجویان دانشکده شیمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به دلیل سطح علمی بالا، بلافاصله پس از اتمام تحصیلات جذب موسسات تحقیقاتی، آموزشی و پژوهشی می شوند که به برخی از آنها به شرح زیر اشاره میشود:

  • عضویت در هیات علمی دانشگاه های مطرح اعم از دانشگاههای علوم پزشکی، صنعتی و برتر کشور
  • عضویت در شرکت های معتبر داروسازی کشور مانند واکسن سازی رازی و…
  • عضویت در هیات مدیره شرکت های دانش بنیان و برتر صنایع شیمیایی و صنعتی

همچنین قابل ذکر است، بر خلاف تیتر اعلامی خبرگزاری محترم “آیت البرز” تعدادی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشکده شیمی این دانشگاه، با راهنمایی و هدایت استادان فعلی دانشکده شیمی در حال حاضر در مقاطع دکتری و پسا دکتری در دانشگاه های برتر کشور و دنیا مشغول تحصیل هستند.

  1. وضعیت آزمایشگاه دانشکده شیمی

در دانشکده شیمی، آزمایشگاه مرکزی با امکانات و تجهیزات خوبی مورد استفاده و بهره برداری دانشجویان قرار می گیرد که قادر است کلیه نیازهای آموزشی و پژوهشی دانشجویان را در حد بسیار خوبی برطرف سازد. این آزمایشگاه نیز به طور مستمر ارتقاء می یاید، به طوری که در سال گذشته منابع قابل توجهی جهت خرید تجهیزات برای آن اختصاص داده شده است. این دانشکده از سنوات گذشته قرارداد سالیانه با مراکز آزمایشگاهی مهم کشور منعقد داشته است و آنالیزهای مربوط به برخی تجهیزات خاص را در مراکز یاد شده به صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار می دهد.

همچنین آزمایشگاه های تخصصی و کاملتری جهت استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی و سایر محققان و پژوهشگران در دانشکده شیمی وجود دارد که به تناسب پروژه و تحقیقات خود از آن بهره مند می شوند. به عنوان نمونه آزمایشگاه بسیار مجهزی در پژوهشکده پپتید این دانشکده با مدیریت دانشمند و محقق برتر کشور جناب آقای دکتر سعید بلالایی وجود دارد که در این آزمایشگاه دانش فنی حدود 20 قلم دارو تدوین شده و گرنت های مناسب داخلی و خارجی را کسب کرده است.

ب: پاسخ کلی به اتهامات نادرست و خلاف واقع مندرج در گزارش مربوطه

  1. آن خبرگزاری با جهت گیری منفی پس از طرح مسیله ملی مهاجرت دانشجویان در عین حالی که با عبارات مجهول از قول چند دانشجویی که هویت ایشان مشخص نیست و از سویی هیچ مستندی بر اینکه ایشان دانشجوی این دانشگاه باشند نیز ارایه نشده است، عنوان نموده که “در یکی از دانشگاه های مطرح تهران، رفتار یک استاد سبب شده تعدادی از دانشجویان یا ترک تحصیل کنند و یا مهاجرت نمایند“. سوال مهمی که وجود دارد این است که آیا می توان ادعای اثبات نشده آن خبرگزاری در مورد رفتار یک استاد را مبنای تخریب و حمله به یکی از دانشکده های موفق این دانشگاه و کشور قرار داد و سپس بسیاری از اتهامات بی اساس، کذب و توهین آمیز را که بطور مبسوط به آن اشاره می شود به این دانشکده موفق نسبت داد؟
  1. به کار بردن عبارات ” استاد مرموز، استاد ناهنجار، روش های نادرست اخلاقی و فشارهای روانی و رفتاری،” همگی شیوه های نادرست عرصه اطلاع رسانی است که نه تنها با رسالت مطبوعات مندرج در ماده 2 قانون مربوطه سنخیت ندارد، بلکه به نوعی توهین به مقام استادانی است که آن خبرگزاری در هفته گرامیداشت مقام معلم و استاد، به ایشان نسبت داده است.

ج: پاسخ جزیی به برخی مطالب ادعایی با عنوان مشاهدات عینی دانشجویان

  1. کذب بودن استفاده از دانشجویان برای اثاث کشی

در متن خبر به نقل از یکی از دانشجویان نخبه علمی پس از اشاره به رفتارهای تحقیرآمیز استاد، ادعا شده است که “… حتی یک بار از دانشجویان خواسته شد تا برای اثاث کشی خانه یکی از اساتید کمک کنند” و همین مطلب کذب با تیتر درشت درج می شود. فارغ از اینکه هیچ یک از ادعاهای مذکور با موضوع توهین و تحقیر دانشجویان توسط استادان دانشگاه بالاخص استاد مورد نظر تا کنون توسط دانشجویان دیگر دانشگاه تایید نشده است و به اطلاع مسیولان مربوطه دانشگاه نرسیده است. روش های غیراخلاقی رسانه ای در انتشار این ادعاها از تیتر و متون غیر مستند قابل احصاء است، اما آیا چنین ادعایی مبنی بر درخواست اثاث کشی بر اساس ارایه مستندات متقن بوده است یا بر مبنای ادعای کذب افراد مجهول الهویه؟ اگر چنین چیزی از دانشجو خواسته شده است، چرا دانشجو این مطلب را همان زمان حتی به صورت ناشناس با مسیولان ذیربط و یا خبرگزاری ها مطرح ننموده؟ لذا با بررسی همین موضوعات ساده می توان نادرست بودن سایر ادعاها مانند تحقیر و توهین به دانشجویان و… که صرفاً براساس اظهارات فرد یا افرادی نامعلوم و یک طرفه منتشر شده است را کشف نمود.

  1. ادعای کذب از بین رفتن فرصت مطالعاتی با ایمیل استاد

در متن خبر فوق آمده است، “من دعوت نامه و ویزا برای یک فرصت مطالعاتی گرفته بودم و این زن به سوپروایزر آن دانشگاه خارج از کشور ایمیل زد و چنان از من بد گفت که آن دانشگاه دوره مرا حذف کرد.” افرادی که کوچکترین اطلاعاتی در مورد روش اخذ فرصت مطالعاتی دارند به خوبی می دانند، ویزای تحصیلی خارج از کشور در ابتدا پس از تایید استاد و ارسال به دانشگاه مقصد صادر می شود. حال ابهامی که مطرح می شود این است که مگر می شود که یک استاد در ابتدا تاییدیه دانشجو را صادر و سپس عدم تایید وی را اعلام کند؟ لذا ضمن انتقاد از کاربرد عبارت تحقیرآمیز “این زن” به یکی از اساتید برجسته شیمی کشور که دارای سوابق علمی و پژوهشی مهم و قابل توجهی می باشند، تاکید می گردد علیرغم اینکه استادان حق و اختیار دارند تا در مورد سوابق علمی و پژوهشی دانشجویان خود اعلام نظر کنند لیکن بنا به اعلام استاد مذکور ارسال هرگونه ایمیلی به سوپروایزر دانشگاه خارجی مبنی بر بدگویی توسط ایشان تکذیب میشود.

  1. نادرست بودن ادعای انصراف دانشجویان دکتری به دلیل فشارهای روانی

در ابتدای متن خبر با تیتر فوق نوشته شده است: “یکی از دانشجویانی که شش ترم درس خوانده و آماده دفاع پایان نامه بود به دلیل فشارهای روانی یکی از استادان از به پایان رساندن تحصیلش انصراف داده است.” نکته قابل تامل این است که دانشجوی مقطع دکترایی که ادعا می نماید که استاد راهنما از دادن مواد شیمیایی و وسایل به ایشان خودداری کرده است، چگونه توانسته است بدون مواد شیمیایی و تجهیزات در مدت شش ترم، در حالی که پیش نیاز دفاع از رساله دکتری پذیرش دو مقاله می باشد را نیز انجام داده و آماده دفاع بوده است؟ ! هر چند در تیتر خبر به طور غیر اخلاقی عنوان نموده دانشجویان دکتری انصراف دادند و در متن، فقط ادعای یکی از دانشجویان را درج می نماید که قاطعانه این ادعا رد می شود، لیکن به ضرس قاطع و وعده تخلف ناپذیر اعلام میگردد اگر چنین دانشجویی وجود دارد سریعاً به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مراجعه نماید تا مقدمات لازم برای دفاع از رساله دکتری نامبرده فراهم شود.

کلام آخر

هر چند به نظر می رسد، نویسنده این گزارش کذب، شناخت مناسبی از کلاس های درسی و تعاملات استاد و شاگردی و مزاح های روال در برخی کلاس ها را ندارد، درج این مطلب نیز در آن خبرگزاری به صورت کاملاً یک طرفه و بدون بررسی و پرسش از مقامات مسیول در دانشگاه، نسبت به صحت یا سقم مطالب ادعایی تهیه و درج شده است که در جای خود به دلیل تشویش در اذهان و ادعاهای کذب، از طریق محاکم قضایی پیگیری قانونی خواهد شد. بنابراین تاکید می گردد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با استفاده از اعضای هیات علمی مجرب و توانمند و همراهی یاوران علمی با رویکردی آینده نگر، اولویت خود را تربیت و پرورش جوانانی قرار داده است که ضمن ایفای نقش خود در پیشرفت آینده علمی کشور، به امید خداوند متعال پس از وارد شدن به بازارهای کار، پروژه های مهم صنعتی و تحقیقاتی ملی را بیشتر از امروز مدیریت و اجرا نمایند.

روابط عمومی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی»

47232

واکنش دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی درباره یک گزارش

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "واکنش دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی درباره یک گزارش" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "واکنش دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی درباره یک گزارش"، کلیک کنید.