طهرانچی: دانشگاه وظیفه تربیت عالم، تولید علم و جهت دهی را بر عهده دارد

طهرانچی: دانشگاه وظیفه تربیت عالم، تولید علم و جهت دهی را بر عهده دارد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آیت البرز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی در اجلاس سراسری مدیران گروه های حقوق، فلسفه، علوم قرآنی، ادیان و عرفان، فقه و مبانی حقوق اسلامی که صبح امروز در واحد تهران مرکزی برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره سیدالشهدای خدمت آیت الله رییسی و همراهان ایشان، گفت: مقام معظم رهبری از این شهدای بزرگوار به عنوان شهیدان پرواز اردیبهشت نام بردند. 

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که جفاهای زیادی در فضای آلوده رسانه ای نسبت به شهید بزرگوار آیت الله رییسی روا داشته شد. در فضای مجازی که مانند همیشه مخالفان حرکت مصلحان را به استهزا می گیرند، پس از شهادت ایشان، نکاتی که ویژگی مثبت بود را به عنوان نکات منفی ذکر کردند. 

دکتر طهرانچی ساده زیستی را یکی از ویژگی های بارز رییس جمهور شهید عنوان کرد و افزود: آیت الله رییسی در یک خانواده روحانی فضایی را ایجاد کرده بود که همسر و دختران ایشان بانوانی فاضله و دانشگاهی و مایه افتخار جامعه اسلامی باشند اما دیدیم چگونه به ایشان حمله می کردند. واقعیت این است که آیت الله رییسی نعمت و الگوی مدیریت بود و شهادت ایشان را به جامعه حقوقی کشور تسلیت می گوییم. این شهید بزرگوار مدرک کارشناسی ارشد گروه حقوق خود را از واحد تهران مرکزی اخذ کرده بود و افتخار این دانشگاه است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: با همه نامهربانی ها، ذره ای از همت و تلاش برای مردم کم نگذاشت و خود را وقف خدمت کرده بود. بنده یک دهه ایشان را می شناختم و سراغ ندارم که حتی یک روز را برای استراحت خود خرج کرده باشد. در طول شبانه روز 4-3 ساعت خواب و استراحت داشت و بقیه زمان ایشان صرف مردم می شد. دیدیم که برخلاف تصور کسانی که می گفتند او دیپلماسی نمی داند، از 68 کشور برای تسلیت آمدند و کشورهای زیادی هم اعلام عزای عمومی کردند. اینها نکاتی است که باید به آنها توجه شود.

وی با ارایه سخنرانی با موضوع «دانشگاه، ماشین و انسان» گفت: جدال ماشین و انسان فقط مربوط به فیلم های هالیوودی نیست و مباحث بسیار جدی است. برای درک این موضوع باید نگاهی به قرآن کریم داشته باشیم و به موضوع فراگیری به عنوان گام اول کسب علم توجه کنیم. نکته جالب در دنیای علم این است که نشان الزیویر درخت ممنوعه و نشان شرکت اپل سیب گاززده است چرا که غربی ها معتقدند آنچه بشر در ابتدای پیدایش خورد، میوه درخت معرفت بود و این درخت چشمان انسان را باز کرد؛ بنابراین هر مقاله ای که در این نشریه چاپ می شود، زیر این نگرش و نماد است.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: براساس آیه 31 سوره مبارکه بقره؛ وقتی خداوند انسان را آفرید و بر روح او دمید، علم اسماء را همگی به آدم آموخت (وَعَلَّمَ آدَمَ الْاَسْمَاءَ کُلَّهَا). خداوند شناخت کلی را به بشر داد و این علم مایه برتری انسان نسبت به دیگر مخلوقات شد. براساس آیات قرآن کریم؛ خداوند به انسان سمع، ابصار و افیده عنایت کرد. در آیه 36 سوره اسراء آمده است «وَلا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بهِ عِلمٌ اِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُوادَ کُلُّ اُولیِکَ کانَ عَنهُ مَسیولًا» و این اوج نگاه به علم در اسلام است. حکمت می گوید که بدون علم هیچ چیزی نگوییم. در حکمرانی و خلق تمدن هم علم نکته بسیار مهمی است به طوری که خداوند می فرماید «وَلَقَدْ مَکَّنَّاهُمْ فِیمَا اِنْ مَکَّنَّاکُمْ فِیهِ وَجَعَلْنَا لَهُمْ سَمْعًا وَاَبْصَارًا وَاَفْیِدَهً فَمَا اَغْنَی عَنْهُمْ».

وی با بیان اینکه گام اول فراگیری علم «سمع» است، گفت: دسته ای از علم آموزان در قالب قوم یسمعون تعریف می شوند و کسانی هستند که در نهضت ترجمه غرق شده و از این دریا عبور نکرده اند. البته سمع و فراگیری نیز فضیلت است اما فضیلت کامل نیست چون مراتب بعدی دارد و مرحله پس از فراگیری، خردورزی و تعقل است که در آیه های 10 سوره ملک، 44 سوره فرقان و 42 سوره یونس به دوگانگی فراگیری و تعقل اشاره شده است. البته نکته قابل توجه این است که اگر فقط ملک را ببینیم و به ملکوت نگاه نداشته باشیم، این دوگانه نیز فضیلت نخواهد داشت.

دکتر طهرانچی با تاکید بر گذر از تقلید علمی به تولید علم، تصریح کرد: ما دانشگاهیان بعد از اینکه از فراگیری و نهضت ترجمه عبور می کنیم، باید به تولید نظریه برسیم و «قوم یعقلون» شویم بدین معنی که از فراگیری به نظریه پردازی و تعقل دست یابیم. بنابراین پل بعدی فراگیری، عقلانیت و خردورزی است یعنی نباید در تقلید بمانیم بلکه باید مولد و نظریه پرداز باشیم. واقعیت این است که ما در حوزه علم درگیر گزاره ها، روش ها واهداف هستیم در حالی که باید به نظریه ها، رویکردها، مکاتب، مبانی و پارادایم نیز توجه داشته باشیم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نگاه توحیدی به علم، گفت: خداوند وقتی می خواهد حکم ایام روزه را بیان کند، یک اصل می گذارد و می فرماید «وَ خُلِقَ الْاِنْسانُ ضَعِیفاً». این نکته یعنی وقتی در پارادایم و مبانی به انسان نگاه می کنیم، ضعیف آفریده شده و برای اینکه بتواند در چارچوب قانون بماند، نباید برای او حکم روزه 24 ساعته وضع کرد. در جایی دیگر لازم است انسان تغذیه داشته باشد و گوشت بخورد و به همین دلیل احکام ذبح و قربانی کردن آمده است. بنابراین «وَ خُلِقَ الْاِنْسانُ ضَعِیفاً» یک گزاره نیست بلکه یک پارادایم در نگاه توحیدی است.

وی با طرح این سوال که نظریه چگونه مشروعیت پیدا می کند، اظهار داشت: در مبانی دینی اجماع دانشمندان شرط کافی است اما شرط لازم نیست بلکه شرط لازم مطابقت با سنت ها و قواعد الهی است. بنابراین اگر قانونی را در یک مکتب فکری به گزاره رساندیم که در آن «وَ خُلِقَ الْاِنْسانُ ضَعِیفاً» دیده نشده، این قانون مربوط به هر نظریه ای باشد، مردود است چرا که خداوند می فرماید که انسان ضعیف است. به عقیده بنده؛ ما نظریه اسلامی نداریم بلکه نظریه ای داریم که با پارادایم های اسلامی و قرآنی مطابقت دارد. نظریه مربوط به افراد است و نباید آن را قداست بخشی کنیم چرا که بخشی از علم است. در بررسی نظریه ها باید در کنار اجماع دانشمندان، به اصل مهم مطابقت با سنت های الهی و قواعدی که خداوند وضع کرده، توجه داشت.

وی افزود: تفکر، رابطه دانش و بینش را تعمیق داده و پلی بین آنهاست و ذکر نیز پل بین دانش و گرایش است. پس به این دو پل نیاز داریم تا دانش و گرایش با علم همراه باشد. ذکر گرایش را نشانه می گیرد و تفکر بینش را. همچنین تفکر کمک می کند انسان ایمان خود را زیاد کند. حضرت علی (ع) در حدیثی می فرماید «هرکه در آموخته هایش زیاد بیندیشد، دانش خود را استوار گرداند و آنچه را نمی فهمیده است، بفهمد.» علم باید با ایمان همراه باشد. نمی شود حقوق را فقط در روابط اجتماعی دید و به حق الله توجه نداشت. اگر اینچنین باشد، مصداق «ذَلِکَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ» می شویم.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه تفکر حلقه مکمل تولید علم است، گفت: پس از قوم «یسمعون» و «یعقلون»، قوم «یتفکرون» قرار دارد. خداوند در آیات 266 سوره بقره، 24 سوره یونس و 3 سوره رعد قوم «یتفکرون» را خطاب قرار داده است. 

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه مسیله علم عین مسیله جامعه است، تصریح کرد: علم ناظر به زیست بوم است به طوری که دکتر رضا داوری اردکانی، استاد فلسفه و رییس سابق فرهنگستان علوم معتقد است مسایل علم جدید در طی چهارصد سال همواره ناظر به قوام عالم و آدم جدید بوده است. با این قیاس اگر وضع علم در جهان در حال توسعه مرحله ای از تاریخ علم در جهان جدید باشد، باید مسایل علم را عین مسایل توسعه بدانیم. به همین دلیل فلسفه غرب می شود فلسفه اجتماعی. الهیات، حقوق، مدیریت و… همه اجتماعی هستند. 

وی خاطرنشان کرد: «ابصار» اساساً قدرت نگاه به بیرون است و آنچه در دوره تمدن اسلامی رخ داد، توجه به اصل مشاهده بود چرا که پیش از این، علم متوقف شده بود برای اینکه مشاهده را علم کثیف می دانستند اما قرآن «ابصار» را اضافه کرد و باعث ایجاد تمدن شد و «سمع» و «ابصار» و «افیده» را در کنار هم آورد و «افیده» را بسط داد. بنابراین ما مدعی هستیم که گالیله روش علمی را خلق نکرد بلکه دانشمندان دوره اسلامی روش علم جدید را به وجود آوردند و ابن هیثم روش علمی داشت و در این روش های علمی ابصار و مشاهده حرف جدی می زد . 

رییس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: البته باید توجه داشته باشیم که ابصار در کنار سمع به عنوان ورودی دوم نظریه پردازی مطرح است. «افَلَا یَنظُرُونَ» که در قرآن کریم آمده است، عمق ابصار است و نشان می دهد که ما در این موضوع حد و محدودیتی نداریم. «فراگیری»، «درک بر پایه مشاهده» و «خردورزی»  سه گانه کسب علم است. البته اگر غافل باشیم، علم به ما سعادت نمی دهد و مصداق آیه «یَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَهِ هُمْ غَافِلُونَ»  می شویم.

دکتر طهرانچی اظهار کرد: «ابصار» ابزار درک و شناخت بوده و درک به معنای رسیدن و دریافتن است، نه مشاهده سطحی. بنابراین مساله یابی مهم است، نه مساله سازی. مساله علم ما در علوم انسانی «ابصار» است و این تفاوت ما با غرب است. در مدل جدید دانشگاه آموزش بر مبنای فراگیری، پژوهش بر مبنای مشاهده و نظریه پردازی برمبنای تعقل است. اگر علم دو بعدی و مبتنی بر فراگیری و تعقل باشد، به خالقیت خداوند توجه دارد و اگر علم سه بعدی باشد و در کنار فراگیری و تعقل به مشاهده نیز توجه کند، این علم به ربوبیت حضرت باری تعالی عنایت دارد. 

رییس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: واقعیت این است که ما جوانان را مبتنی بر خالقیت حضرت حق آموزش می دهیم نه ربوبیت. آموزش خالقیت، آموزش «سمع» و «تعقل» است. «سمع» حافظه محور است، برای همین علمی که به جوانان می دهیم، ایمان افزا نیست. اما اگر جوانان را با ربوبیت خدا آشنا کنیم و خدا را حاضر، ناظر، وکیل و شهید به جوانان معرفی کنیم، علم ما صرفاً برمبنای خالقیت و «وَتَفْصِیلًا لِکُلِّ شَیْءٍ» نیست و به ربوبیت «مِنْ کُلِّ شَیْءٍ مَوْعِظَهً» توجه دارد. 

وی با بیان اینکه علم با «سمع» و «تعقل» درون زاست و با «ابصار» برون گرا می شود، گفت: ما یک سازمان دانشگاه و یک جامعه داریم و سوالی که مطرح است این است که بین این دو چه ارتباطی برقرار است؟، واقعیت این است که ما چیزی به نام مدیریت دانش مبتنی بر نیاز و تحقیق و تالیف نداریم، به همین دلیل است که قانون تجارت ما برای سال 1311 است و اکنون هم که می خواهیم بعد از حدود 100 سال قانون تجارت جدید بنویسیم، با کلی چالش مواجه می شویم. ما می گوییم دانشگاه باید در چهار حوزه تربیت قوه عاقله، حل مساله، تعالی اخلاقی و افزایش دانش مستند فعالیت کند، اما به مشاهده که بتواند دانش ضمنی را به دانش مستند تبدیل کند، توجه نداریم. 

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ما دانشگاه را با رسالت وارد کردیم و نگاه درون گرایانه به آن داشتیم، به همین دلیل نام آن را «دانشگاه» گذاشتیم، نه یونیورسیته غرب و نه «جامعه» عربی. اولین رتبه علمی را هم مربی گذاشتیم و همه سعی دارند به دانشیاری ارتقا یابند. یعنی معطوف به دانش زندگی می کنیم  و معطوف به دانش بودن یعنی توجه به رسالت دانشگاه نه ماموریت آن. رشته های پزشکی متقاضی دارد، چون نام وزارتخانه آن بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، یعنی ماموریت + رسالت.  

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با تعریف رسالت و ماموریت دانشگاه گفت: رسالت دانشگاه مفهوم درون گرایانه و عمومی دارد که در چارچوب نظام آموزش عالی تعیین می شود، اما ماموریت دانشگاه مفهومی برون پایه است که به طور خاص می تواند نسبت به نظام های مختلف اقتصادی، اجتماعی، دفاعی، امنیتی و سلامت و دیگر زیرنظام های حکمرانی تعریف شود. 

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دارای چهار نظام علمی، فناوری، فرهنگی و تربیتی است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری می فرمایند: «رکن اصلی تعریف دانشگاه علم است. البته در تعریف دانشگاه از جهات سیاسی و اجتماعی و مانند اینها هم عناصری وجود دارد، اما عمده علم است. دانشگاه سه وظیفه اصلی دارد. اول، عالم تربیت کند، دوم، علم تولید کند، سوم، به تربیت عالم و تولید علم جهت بدهد.» این بیانات به ماموریت دانشگاه اشاره دارد و این در حالی است که رشته های فلسفه، الهیات و … ماموریتی در جامعه ندارند و در عین حال رشته حقوق هم رسالت ندارد. هر کدام از دوگانه رسالت ـ ماموریت حذف شود، آن رشته ناقص خواهد بود. 

دکتر طهرانچی با اشاره به ماموریت دانشگاه خاطرنشان کرد: ماموریت یک دانشگاه در سه عرصه علمی، فناوری و فرهنگی براساس اسناد بالادستی کشور و در چارچوب رسالت دانشگاه در سه مولفه آموزشی، پژوهشی و توسعه کاربست تعیین می شود. ماموریت پاسخگوی رفتار دانشگاه نسبت به دانشگاه است که به آن جامعه پردازی دانشگاه نیز گفته می شود. ماموریت سبب هماهنگی بین اجزاء و کنشگران درون سازمان دانشگاه می شود و در صورت تبیین مناسب آن با نهادهای مدیریت کشور، در صورت انجام آن، دانشگاه را پاسخگو می کند. پاسخگویی دانشگاه نسبت به حرکت مبتنی بر رسالت و انجام ماموریت می تواند به نقش آفرینی فعال دانشگاه در نظام حکمرانی منجر شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه سه مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی دارد، گفت: اگر دانشگاه بخواهد جامعه پرداز شود، باید سبک زندگی آفرین باشد، جامعه خلاق درست کند و توانمندی حل مساله بدهد. 

وی با اشاره به وضعیت فعلی دانشگاه ها اظهار کرد: دانشگاه های ما در حال حاضر محتوای آموزشی، رشته علمی، دانشجو، استاد، روش آموزش را در اختیار دارند که این امور مربوط به گروه های علمی است، اما پایش و ارزیابی نسبت به این امور انجام نمی شود. دانشگاه آزاد اسلامی در مدل جدید خود دانشکده های موضوعی را راه اندازی کرده است که از این طریق به دانش ضمنی، نیازهای جامعه، تحقیق و تالیف، مدیریت دانش و سنجش و ارزشیابی توجه دارد. براین اساس کل نگاه ما مبتنی بر رسالت و ماموریت دانشگاه است و معتقدیم که باید دو بال رسالت و ماموریت را داشته باشیم. در رسالت به علم و خلاقیت و در ماموریت نیز به فناوری و نوآوری توجه داریم. 

دکتر طهرانچی با اشاره به ایجاد ساختار علمی و ماموریتی در دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ساختار ماموریتی و رسالتی دانشگاه آزاد اسلامی برای نخستین بار تعریف شده است که رسالت دانشگاه از طریق مدیران گروه کشوری و ماموریت دانشگاه نیز از طریق روسای دانشکدگان به عنوان راهبر پیگیری می شود. از این طریق ما دارای مجامع مختلف همچون مجمع حقوق دانان هستیم که رییس آن مدیر گروه کشوری حقوق است و هر گروه علمی دارای راهبر، دستیار و دبیر است. 

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در این مدل رشته فقه، الهیات، حقوق و … باید به دانشکده های غذا و فراسودمندها، فرهنگ و تمدن، هوش مصنوعی، جامعه و حکمرانی، فناوری کوانتومی، هنر و رسانه، حمل و نقل، تعلیم و تربیت، ساخت و تولید و صنعت ساختمان خدمت بدهد و به آنها در بخش های تخصصی متصل باشد و سیر مساله باید در ابعاد مختلف بررسی شود. 

وی با اشاره به آمار ورودی دانشجویان در سال تحصیلی گذشته تصریح کرد: وضعیت ورودی دانشجویان نشان می دهد که رشته حقوق به شدت توانمندساز شده است و رشته هایی مانند فلسفه و الهیات که هیچ کاری با توانایی ندارند و در حوزه دانایی صرف قرار دارند، کمترین دانشجو را جذب کردند. البته اینکه رشته حقوق در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان قرار گرفته، نشان از کمال این رشته نیست، بلکه نشان دهنده اقبال اجتماعی است که به لحاظ توانایی بخشی رشته حقوق مورد توجه قرار گرفته و اگر جوانان ببینند این رشته توانایی بخش نیست، وضعیت تغییر می کند. 

دکتر طهرانچی با اشاره به رویکردهای تحول آفرین دانشگاه آزاد اسلامی در سند تحول و تعالی گفت: یکی از این رویکردها، چرخش تحول آفرین از آموزش حافظه محور به یادگیری تعالی بخش، عمیق، کاربردی و فایده محور و همچنین بسترساز اشتغال دانش بنیان و افزاینده اقبال اجتماعی در کنار ارتقا شاخص کارآمادگی و مهارتهای مورد نیاز به ویژه تعاملات، حل مساله، کار گروهی و کارآفرینی است. 

وی با تاکید بر لزوم تحول در نظام آموزشی اظهار کرد: دانشگاه باید به آموزش تخصصی، اجتماعی، مهارتی، حرفه ای و کارآفرینی دانشجویان توجه داشته باشد و در این مسیر نیازمند تحول هستیم تا دانایی و توانایی را در کنار هم ببینیم. به همین دلیل برای رشته های حقوق نیازمند مدارس عالی مهارتی حقوق هستیم تا بتوانیم یک مجتمع قضایی که شبیه سازی شده، داشته باشیم تا دانشجویان کاربینی و کارورزی داشته باشند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فرمول مبدل دانایی به توانایی گفت: دانایی مربوط به نظام علمی در کلاس است که از طریق فراگیری دانش تخصصی و قابلیت انجام پژوهش های بنیادی و اکتشافی حاصل می شود. مبدل دانایی به توانایی «کاربینی و کارآموزی» است که از طریق نظام علمی ـ فناوری در محیط مکمل دانشگاه دنبال می شود تا از این مسیر بتوانیم دانشجویان را به توانایی و قابلیت نقش آفرینی موثر در محیط کار و خلق ارزش نوآورانه مبتنی بر کارورزی برسانیم. 

دکتر طهرانچی با بیان اینکه وکیل دانشگاهی با وکیل غیر عضو هیات علمی باید متفاوت باشد، افزود: وکیل دانشگاهی باید مانند پزشکان بالینی، دانشجو را در کنار خود رشد دهد و در کنار کلاس درس، اخلاق و حکمت وکالت را به دانشجویان بیاموزد. واقعیت این است که در حال حاضر سیستم آموزش حقوق ما نقص دارد، چرا که ما آموزش در عرصه نداریم و باید شرایط تربیت در عرصه برای رشته ها را ایجاد کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی به این نتیجه رسیده است که باید بین «دانشگاه جامعه پرداز» و «جامعه دانش و حکمت بنیان» پل بزند تا از دانش تخصصی و مهارت فردی از طریق تبدیل شدن به دانشگاه خلاق و نوآور به جامعه فرهیخته و کارآمد برسد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صفات خداوند متعال گفت: خداوند «خلاق علیم»، «رزاق»، «قدیر» و « یُحْیِی الْمَوْتَی» است و انسان نیز به دنبال «دانستن و خلاق بودن»، «کسب روزی»، «توانستن و نوآوربودن» و «زندگی کردن» است. از انقلاب صنعتی تا کنون ماشین به زندگی ما آمده و همراه شده و در این چهار وجه شریک شده است. به طوری که ماشین مصداق آیه «فَقَالَ اَنَا رَبُّکُمُ الْاَعْلَی» شده است و به ما در این چهار وجه مدل می دهد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: تا قبل از انقلاب صنعتی ماشین ابزار بود، از انقلاب صنعتی ماشین یک چرخه انرژی در خود خلق کرد که چرخه حیات اولیه آن بود. در مرحله بعد حیات نباتی ماشین به نوعی تبدیل به حیات حیوانی شد، مانند هواپیماها که همچون پرندگان پرواز می کردند، اما از سال 1989 میلادی ماشین به سمت حیات انسانی رفته است و اکنون در عصر ماشین انسان واره قرار گرفته ایم، به این ترتیب می توان گفت ماشین مراحل زندگی گیاه واره و حیوان واره را پشت سر گذاشته و به مرحله انسان واره رسیده است و اکنون تحولات دنیا با این مدل تنظیم می شود. 

دکتر طهرانچی ادامه داد: در سیر تحولی ماشین از جایی که ماشین ابزار انسان و همراه انسان بود، به نقطه ای رسیده ایم که ماشین به جای انسان کار کند و به جای انسان بیندیشد، این تحولات باعث شده که «هوش مصنوعی»، «رمز ارز و کسب و کار دیجیتال»، «ربات» و  «زندگی مجازی و متاورس» به جای  چهار وجه دانایی، کسب و کار، توانایی و زندگی انسان قرار بگیرد. 

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ماشین برای جوان امروز جزیی از وجود اوست و دانایی، توانایی، درآمد و زندگی اش با بهره گیری از ماشین است. ماشین برای جوان نسل امروز ابزار نیست، بلکه بخشی از وجود اوست، وجه مشترک انتخاب های او، توانایی بهره گیری از ماشین است، به همین دلیل شاهد تحول در نسل دیجیتال هستیم، به طوری که کارآفرینی جایگزین مهارت و فناوری جایگزین علم شده و نوآوری به جای خلاقیت و سرعت به جای دقت نشسته است. آنچه تربیت دیجیتال دنبال می کند، عبور از چهار ساحت خانواده، دین، هویت و ملیت است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: رشته های الهیات، فلسفه، حقوق و … باید به چالش های انسان و هویت دیجیتال پاسخ دهد، چرا که در این حوزه با چالش ها و مباحث فراوانی رو به رو هستیم و باید خودمان این چالشها را حل کنیم، نه اینکه منتظر ترجمه از غرب باشیم. واقعیت این است که اگر در مقابل این فرهنگ و تمدن جای استواری برای جوانان کشور پیدا نکنیم، مانند سیل آنها را خواهد بود. پس ما به دانشکدگان فرهنگ و تمدن نیاز داریم تا به سوالات واقعی در مواجهه با دنیای پیرامون پاسخ دهد. 

دکتر طهرانچی تاکید کرد: ماموریت دانشگاه آزاد اسلامی پاسخگویی به چالش امروز جامعه برای ساخت فردای ایران سرافراز و آباد است. واقعیت این است که بلای فرهنگ و تمدن، سیل وار در حال آمدن است و علاوه بر قوه رسالت محور گروه علمی به انسانهایی نیاز داریم که در دانشکدگان مسایل واقعی را حل کنند، چرا که بدون تحول در نگاه و عمل دانشمندان فردا از آن ملت ما نخواهد بود. 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "طهرانچی: دانشگاه وظیفه تربیت عالم، تولید علم و جهت دهی را بر عهده دارد" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "طهرانچی: دانشگاه وظیفه تربیت عالم، تولید علم و جهت دهی را بر عهده دارد"، کلیک کنید.