سرمایه گذاری در سکه به چه روش هایی انجام می شود؟

راهنمای خرید سکه: بهترین سکه برای سرمایه گذاری کدام است؟

قبل از خرید سکه طلا به عنوان پس انداز یا به قصد سرمایه گذاری، باید موارد مختلفی را بررسی کنید. یکی از مزیت های سکه این است که می توانید مطابق با بودجه خود اقدام به تهیه سکه در ابعاد و قیمت های متفاوت کنید. انواع مختلف سکه در بازار وجود دارد که در این مقاله قصد داریم تا شما را با آن ها آشنا کنیم؛ با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

سرمایه گذاری در سکه به چه روش هایی انجام می شود؟

سرمایه گذاری در سکه یا طلا کدام بهتر است؟

در طول قرن ها داد و ستد، طلا و سکه همیشه انتخاب مورد علاقه مردم برای سرمایه گذاری و پس انداز بوده است. تعیین قیمت جهانی و نقدشوندگی بالا دو عاملی است که باعث این محبوبیت شده و قیمت طلا و سکه را روز به روز بالا تر می برد؛ اما کدام یک گزینه بهتری برای سرمایه گذاری هستند؟ قطعا سکه برای سرمایه گذاری گزینه بهتری است که در ادامه به بررسی برخی ازمهم ترین دلایل آن می پردازیم.

  • طلا همواره شامل کارمزد است و اگر طلای زینتی خریداری کنید، باید اجرت ساخت آن را بپردازید؛ در نتیجه، باید هزینه ای بیشتر از ارزش واقعی طلا پرداخت کنید. در مقابل، سکه نسبت به طلا زینتی دارای اجرت ساخت کمتری دارد؛ در نتیجه، با سرمایه گذاری روی سکه می توان سود بیشتری نسبت به طلا زینتی کسب کرد.
  • مورد بعدی، بحث امنیت است. معمولا افراد پس از خریداری سکه آن را در محلی امن نگه داری می کنند. در حالی که، طلا زینتی دارای کاربرد مصرفی به خصوص برای بانوان دارد؛ در متیجه، از آن در جای های مختلف به جهت زیبایی استفاده می کنند و احتمال دزدی، گم شدن و حتی شکسته شدن آن نیز وجود دارد.
  • مزیت دیگر سکه نسبت به طلا زینتی در این است که قیمت خرید سکه بیشتر از طلا تحت تاثیر قیمت جهانی بوده و تاثیر پذیری کمتری نسبت به اخبار و حوادث دارد.

اگر همچنان شک دارید که طلا زینتی بخرید یا سکه، بهترین کار این است که رفتار سکه و طلا را در سال های گذشته و اخیر بررسی کنید.

انواع سکه در بازار طلا – کدام سکه برای سرمایه گذاری بهتر است؟

    سکه تمام بهارآزادی (طرح قدیم)، سال ضرب 1358 تا 1386 با عیار 900(یا عیار 21.6 در مقیاس 24) و

     وزن 8.13 گرمی

    سکه تمام بهارآزادی (طرح جدید – یا طرح تمثال امام)، سال ضرب از 1370 تا 1386 با عیار 900 و وزن 8.13 گرمی

    نیم سکه بهارآزادی (طرح قدیم)، سال ضرب 1358 تا 1386 با عیار 900 و وزن 4.07 گرمی

    ربع سکه بهار آزادی (طرح قدیم)، سال ضرب 1358 تا 1386 با عیار 900 و وزن 2.03 گرمی

    سکه یک گرمی بهار آزادی، سال ضرب 1390 به بعد با عیار 900 و وزن 1.01 گرمی

سکه طرح قدیم – بهترین سکه برای سرمایه گذاری

به تمام سکه هایی که از سال 1358 الی 1370 ضرب شده اند، سکه بهار آزادی یا سکه طرح قدیم می گویند. در اولین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی سکه های طلا با نام حضرت علی (ع) و تصویر حرم امام رضا (ع) ضرب شده است. بعد از پیروزی انقلاب سکه های پهلوی دیگر ضرب نشد، اما همچنان در بازار خریدوفروش می شود.

سکه طرح جدید – بهترین سکه برای سرمایه گذاری

ضرب سکه طرح جدید یا امامی از سال 1370 شروع شد و همچنان ادامه دارد. در یک طرف سکه تصویر بنیان گذار جمهوری اسلامی و در طرف دیگر تصویر بارگاه امام رضا قرار گرفته است. نرخ تعیین کننده قیمت بازار، قیمت سکه طرح جدید است که بر روی سایر سکه ها مانند نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی تاثیر می گذارد.

سکه امامی بخریم یا بهار آزادی؟

بسیاری از افراد نمی دانند که وزن سکه امامی چند گرم است و این موضوع در زمان انتخاب میان سکه امامی و بهار آزادی آن ها را دچار تردید می سازد. این در حالی است که وزن طلایی که در هر دو نوع این سکه ها به کاررفته، برابر است؛ یعنی وزن سکه امامی و بهار آزادی هر دو معادل 8٫13 گرم است. عیار طلای این سکه ها هم 900 در مقیاس 1000 است. تنها تفاوت این دو سکه سال ضرب سکه هاست و به همین دلیل قیمت آن ها متفاوت است. سکه امامی ضرب سال 1386 بیشترین قیمت را دارد و سکه بهار آزادی قیمت کمتری نسبت به سکه امامی دارد. سال ضرب سکه تنها دلیل، تقاضای بیشتر برای خرید سکه امامی است. افزایش قیمت سکه امامی بیشتر از بهار آزادی بوده و ازاین روی برای افرادی که به دنبال سود بیشتری هستند، گزینه مناسب تری است.

سکه گرمی چیست؟

سکه یک گرمی از سال 1390 به بعد ضرب شد. با افزایش قیمت سکه بسیاری از مردم برای هدیه دادن در مناسبت های مختلف به خرید سکه پارسیان روی آوردند؛ بنابراین بانک مرکزی تصمیم گرفت سکه ای جدید با عیار بیشتر نسبت به سکه پارسیان ضرب کند. حباب قیمت سکه گرمی بسیار زیاد است؛ بنابراین برای سرمایه گذاری مناسب نیست.

عیار سکه یک گرمی 22 است، درحالی که عیار سکه پارسیان 18 است. برخلاف سایر سکه های رایج در بازار، تاریخ ضرب بر روی سکه های گرمی حک نشده است.

سکه پارسیان چیست؟ طلا بخریم یا سکه پارسیان

سکه پارسیان در حقیقت یک قطعه طلا هست و سکه محسوب نمی شود، اما چون ظاهر آن شبیه سکه است مردم آن را به عنوان سکه پارسیان می شناسند. این سکه ها وزن ثابتی ندارند، بنابراین روی جعبه پرس آن ها، وزن درج شده است. وزن متداول سکه پارسیان بدین صورت است: 50 سوتی، 100 سوتی، 150 سوتی، 250 سوتی، 300 سوتی، 500 سوتی، 1 گرمی، 1٫5 گرمی و 2 گرمی که عیار آن 750 یا 18 عیار است.

این سکه ها بیشتر برای هدیه دادن محبوب شده اند. همچنین در پاسخ به این سوال که طلا بخریم یا سکه پارسیان، باید یادآور شویم که حباب سکه ی پارسیان معمولا زیاد است و همین عامل باعث می شود تا به این نتیجه برسیم که سکه پارسیان نسبت به خود طلا برای سرمایه گذاری تقریبا مزیتی ندارد. حال اگر شما به این فکر می کنید که برای پس انداز سکه ی پارسیان بهتر است یا طلا؛ باید بگوییم که طلا گزینه ی بهتری محسوب می شود.

ویژگی های بهترین برند سکه پارسیان

  • عیار سکه پارسیان در آن درج شده باشد.
  • وزن آن به طور دقیق لحاظ شود.
  • وزن کسری یا اضافه بودن به صورت تقریبی تعیین گردیده باشد.
  • سکه دارای هولوگرام باشد.
  • آدرس و مشخصات واحد تولید در آن درج شده باشد.

قیمت سکه پارسیان = وزن سکه پارسیان * قیمت روز طلای 18 عیار

ربع سکه بخریم یا نیم یا تمام؟

    سکه تمام بهار آزادی یا سکه امامی => وزن سکه بهار آزادی یا سکه امامی طرح جدید = 133 گرم

    نیم سکه بهار آزادی => وزن نیم سکه بهار آزادی = 066 گرم

    ربع سکه بهار آزادی => وزن ربع سکه بهار آزادی = 033 گرم

    سکه گرمی که وزن آن معادل با یک گرم است

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سرمایه گذاری در سکه به چه روش هایی انجام می شود؟" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سرمایه گذاری در سکه به چه روش هایی انجام می شود؟"، کلیک کنید.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.