با انواع شیشه خودرو آشنا شوید

شیشه ی اتومبیل یکی از موارد محافظت کننده در اتومبیل محسوب می شود که اهمیت بسیار زیادی در انواع و اقسام اتومبیل ها دارد.در زبان انگلیسی به شیشه اتومبیل Windscreens گفته می شود در اتحادیه ی اروپا و کشور های مشترک به شیشه ی جلو انواع وسیله ی نقلیه از جمله ماشین , ون , اتوبوس , هواپیما و…. Windscreens گفته می شود.

شیشه های اتومبیل برای بالا بردن سطح ایمنی , شیشه از سه لایه ساخته می شود.

  1. لایه ی بیرونی شیشه از جنس خود شیشه
  2. لایه ی وسطی شیشه از جنس طلق (پلاستیک)
  3. لایه ی درونی شیشه از جنس خود شیشه

با انواع شیشه خودرو آشنا شوید

چرا شیشه های اتومبیل سه لایه ساخته می شوند؟

همانطوری که در بالا اشاره کردیم شیشه های اتومبیل از سه لایه تشکیل می شوند آن هم به دلیل بالا بردن سطح ایمنی راننده و سرنشینان , در هنگام تصادفات رانندگی و یا وارد شدن ضربه به شیشه , لایه ی وسطی شیشه که از جنس طلق محافظ پلاستیکی می باشد جان راننده و سرنشینان را از خسارات جانی و آسیب های فیزیکی محافظت می کند.

از دیگر کاربرد های شیشه جلوی اتومبیل:

باعث می شود تا از سرنشینان اتومبیل در برابر باد و طوفان , گرد و غبار , پرتاب سنگ های ریز و درشت به داخل اتومبیل , حشرات ریز و…. محافظت بشود.یکی دیگر از مهم ترین کاربرد های شیشه جلوی اتومبیل محافظت از سرنشینان در برابر نور خورشید و اشعه ماورای بنفش (اشعه ی UV) می باشد.طبق اصول و قواعد, شرکت های خودرو سازی باید (برای شیشه جلوی اتومبیل) از شیشه هایی استفاده نمایند که آن شیشه ها از جنس لمینت باشند.

انواع و اقسام شیشه اتومبیل:

شیشه های اتومبیل انواع مختلفی از نظر کیفیت , درجه ی ایمنی , رنگ و نوع آببندی دارد.شیشه جلو اتومبیل یکی از حیاتی ترین و مهم ترین قطعه در اتومبیل به شمار می رود.شیشه های اتومبیل از نظر نوع شیشه به چهار دسته تقسیم بندی می شوند:

  1. شیشه های اتومبیل سه لایه از جنس طلق محافظ و ایمنی PVB
  2. شیشه های کناری و لچکی و عقب خودرو
  3. شیشه های دودی (رفلکس) اتومبیل
  4. شیشه های المنت دار (دارای گرم کن) اتومبیل

شیشه های اتومبیل سه لایه از جنس طلق محافظ و ایمنی PVB چیست؟

در اصطلاح PVB مخفف از یک کلمه ی Polyvinyl Butyral می باشد و مهم ترین کارایی آن محافظت از لایه های بیرونی و درونی شیشه می باشد .کارایی لایه ی PVB (Polyvinyl Butyral) بسیار بسیار مهم است و باعث این می شود که زمانی که اتومبیل دچار تصادفات می شود و یا ضربه ای توسط اجسام خارجی مثل سنگ و… به شیشه جلوی اتومبیل وارد می شود شیشه جلو ی اتومبیل فرو نریزد و آسیب جانی و فیزیکی به آن ها نرسد.

طلق محافظ PVB در شیشه جلو ی اتومبیل وظیفه دارد تا در زمان شکستگی شیشه جلو ی اتومبیل تکه ها و خورده های ریز و درشت شیشه به این طلق بچسبند و فرو نریزند تا آسیبی به سرنشینان نرسد.مهم ترین مزایای شیشه جلو اتومبیل از جنس PVB جذب درصد بالایی از اشعه ی فرابنفش (اشعه ی UV) می باشد.

این نوع جنس از شیشه ها (شیشه ها از جنس PVB) امکان ترمیم پس از آسیب دیدگی و شکستگی را دارند آن هم فقط و فقط به دلیل وجود لایه ی وسطی شیشه (لایه ی PVB) می باشد که این امکان را به مالک خودرو می دهد تا در هنگام شکستگی شیشه و آسیب دیدگی آن در اثر سنگ خوردگی , ضربه و ترک خوردگی شیشه اتومبیل , مالک خودرو بتواند با هزینه ای بسیار کمتر از هزینه تعویض شیشه جلو ی اتومبیل , آن را تعمیر (ترمیم شیشه) بکند و اینگونه شیشه فابریکی اتومبیل خود را حفظ و نگهداری کند , و ترمیم را جایگزین تعویض کند.

یکی از مهم ترین موارد درهنگام تعویض شیشه اتومبیل مساله ی مهم آببندی کردن شیشه جلوی اتومبیل پس از تعویض است و همانطوریکه توضیح دادیم , تعویض شیشه جلوی اتومبیل پس از تعویض با مشکلات احتمالی مواجه می شود که باعث ایجاد مزاحمت و ناراحتی برای راننده و دیگر سرنشینان اتومبیل می شود.به عمده ترین و شایع ترین مشکلات آببندی نشدن شیشه جلوی اتومبیل پس از تعویض می توان به موارد زیر اشاره نمودتعویض شیشه بصورت دستی ممکن است آببندی شیشه شما را به هم بزند و باعث صدای زوزه باد و یا نشت آب هنگام بارندگی و کارواش بشود.

کمپانی های خودرو ساز هنگام جا انداختن شیشه خودرو هنگام تولید خودرو از رباط ها و ماشین آلات تمام اتوماتیک برای این امر استفاده میکنند با خطای دید (یک هزارم درصد) , ولی بیرون از کارخانه در نمایندگی های مجاز و یا فروشگاه ها , شیشه هنگام جا انداختن توسط نیروی انسانی انجام میشود و به صورت چشمی شیشه را تراز می نمایند که این خود باعث بالا رفتن خطای انسانی می شود و در نتیجه مشکلات درست آببندی نشدن شیشه ماشین بوجود می آید

ایمنی در شیشه خودرو و انواع آن

در زمان های گذشته و هنگام  تولید انواع خودرو از شیشه های بسیار معمولی استفاده می کردند که در هنگام بروز تصادفات و در هنگام خرد شدن می توانست بسیار برای سرنشنیان خطرناک باشد و دلیل آن نیز این می باشد که این شیشه ها به تیکه های بسیار زیادی تبدیل می شدند.

در سال 1999 بود که هنری فورد در تولید خودروهای خودش موضوع ایمنی در این قطعات بسیار مهم را مورد توجه خود قرار داد و تحولی بزرگ در این صنعت بوجود آورد جنس شیشه هایی که توسط فورد برای خودروها عرضه شد از جنس لمینت بود و از آنجا به بعد بقیه خودروسازان نیز شیشه های خود را از جنس لمینت ساخته اند. در ادامه قرار است به انواع شیشه خودرو بپردازیم.

شیشه لمینت

شیشه ای که در قسمت جلوی اتومبیل شما استفاده می شود بسیار متفاوت از شیشه های لمینت است و  همانطور که گفتیم ریشه آن به دهه  1990 برمی گردد، نحوه تولید این شیشه نیز به این شکل است که دو ورقه شیشه را با استفاده از پی وی بی به هم می چسبانند  و این زمانی است که شیشه مناسب برای خودرو تولید می شود. لایه ایمنی ای که از پی وی بی استفاده می شود به بدین صورت می باشد که این مواد شیشه ها را به صورت یکپارچه در می آورند و هنگام  شکستن فرو نمی ریزند تا آسیبی به سر نشینان خودرو وارد نشود. از دیگر مزیت های این لایه نیز جذب درصد بالایی از اشعه  فرابنفش می باشد. لازم به ذکر است که جنس به کار رفته در اکثر خودروها مانند  به همین شکل و به صورت کامل پیشرفته تر ساخته می شود.

شیشه های لمینت بیشتر در صنعت خودرو سازی کاربردهای فراوانی به دلیل ایجاد ایمنی دارد اما مهم از این شیشه در هر جایی که امکان ضربه به آن وجود دارد نیز کاربرد دارد برخی از فروشگاه ها و مغازه ها نیز این نوع شیشه استفاده می کنند.

شیشه حرارت دیده

این نوع شیشه ها برای قسمت های عقب و شیشه های جانبی خودرو استفاده می شود هر چند که مانعی بزرگی برای استفاده از شیشه های لمینت برای این قسمت های خودرو وجود ندارد اما به دلایلی خودروسازان از این شیشه های حرارت دیده استفاده می کنند. نام دیگر شیشه های مورد استفاده در این قسمت های جانبی و عقب خودرو از نوع سکوریت نیز می باشد. شکستن این شیشه ها مانند شیشه های لمینت نیست اگر فردی برروی آن پرتاب شود مانند یک بالشتک عمل کند ولی به صورتی است که اگر شیشه های خودرو شکسته شوند به تکه های بزرگ تبدیل نشده و خطری را برای سرنیشنان خودرو ها ایجاد نمی کند این شیشه ها هنگام خرد شدن به تیکه های بسیار ریزی تبدیل می شوند که آسیبی به فرد وارد نمی کنند.

همانطور که از شیشه های لمینت در خارج از خودروسازی استفاده می کنیم از شیشه های سکوریت و به اصطلاح حرارت دیده هم می توان درساخت ظروف و همچنین عینک سازی استفاده کرد.

شیشه دودی

در واقع این نوع از انواع شیشه اتومبیل جزوی از شیشه ها نیست و در واقع برچسبی است که بسیاری از رانندگان برای لوکس بودن و زیبایی برروی خودرو خود می چسباندن و شیشه خودروهای خود را دودی می کنند.دودی کردن شیشه خودرو امری است که می تواند توسط رانندگان و خود فرد نیز انجام شود.

شیشه المنت دار

به احتمال زیاد و تقریبا در همه خودروها خطوط رنگی و قرمز برروی شیشه های عقب خودروها را دیده اید و در زمان بخار کردن خودرو و روشن کردن دکمه ضد بخار شیشه خودرو این شیشه ها موجب می شوند که بخار موجود برروی شیشه های عقب خودر پاک شوند تا رانند هدید بهتری را در عقب خودرو خود داشته باشد.

ترمیم شیشه خودرو

به طور کلی شیشه خودرو قیمت بالایی دارد و از آنجایی که پیدا کردن شیشه های فابریک کاری بسیار سخت می باشد  واحتمالا قیمت های بسیار زیادی را باید برای این کار بپردازید باید این نکته را هم اضافه کنیم که هنگام ترک برداشتن و یا شکسته شدن قسمت کوچکی از شیشه خودروهای خود می توانید از لیزر برای ترمیم شیشه استفاده کنید البت نکته هایی که در انی بین وجود دارد این است که هزینه لیزر کردن شیشه های خودرو نیز کم نیست و اما اگر به دنبال تعویض شیشه خودروهای خود هستید توصیه ما این است که از شیشه های ایرانی در مقابل شیشه های چینی استفاده  کنید.

نانو کربن در نسل جدید شیشه ها

محققان خودروسازی و توسعه  محصول در کمپانی های بزرگ به تحقیقات جدیدی در زمینه ساخت این قطعات رسیدند مثلا غول بزرگ خودرو سازی آلمانی برای ساخت  استفاده از فیبر نانو کربن را در شیشه های خودرو استفاده می کنند که این امر موجب مقاومت بسیار بیشتر این شیشه ها می باشد.

تعویض شیشه خودرو

نصب و تعویض شیشه خودرو کاری است که از عهده هر کسی بر آید و مالکان و رانندگان قطعا نمی توانند که خودشان این کار را انجام بدهند و نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که تعویض شیشه هر گونه شیشه خودرو چه جلو باشد و چه عقب توسط باید توسط متخصصان این حوزه انجام شود و همچنین این کار توسط ابزار هایی مناسب این کار انجام می شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "با انواع شیشه خودرو آشنا شوید" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "با انواع شیشه خودرو آشنا شوید"، کلیک کنید.