خلاقیت اکتسابی است یا انتسابی

خصوصیات و ویژگی های افراد خلاق | خلاقیت یکی از فرآیندهای ذهنی است که بسیاری از فعالیت های ما حول آن موجودیت می یابد. تعریف خلاقیت ساده نبوده و افراد بسیاری تعاریف مختلفی از آن ارایه داده اند. به طور کلی می توان خلاقیت را توانایی خلق کردن مفاهیم جدید دانست. خواه این مفاهیم یک ایده باشد، یک راه حل باشد یا یک وسیله یا تجهیزات باشد. بسیاری از مردم خلاقیت را یک ویژگی اکتسابی می دانند و برخی نیز آن را انتسابی می دانند. هر چند ویژگی ها و کاراکتر افراد خلاق بسیار گسترده و متفاوت می باشد، اما افراد خلاق معمولا دارای برخی خصوصیات و ویژگی های یکسان هستند. با جاب اکسپرت همراه باشید تا در ادامه با برخی از ویژگی های افراد خلاق آشنا شویم.

خلاقیت اکتسابی است یا انتسابی

افراد خلاق چه خصوصیاتی دارند؟

خلاقیت به ما این امکان را می دهد تا توانایی های خود را گسترش دهیم و کارهای جدید و هیجان انگیزی انجام داده و خود را به گونه ای درگیر کنیم تا یک قدم دیگر به رسیدن به ظرفیت بالقوه خودمان نزدیک تر کند. اما سوالی که مجددا در این جا پیش می آید این است که آیا خلاقیت چیزی است که برخی با آن متولد می شوند و یا مهارتی است که با تمرین و یادگیری می توان آن را کسب کرد؟

شاید برخی افراد به طور ذاتی از این مهارت ها و توانمندی های برخوردار باشند، اما به گفته برخی صاحب نظران، گنجاندن برخی از اقدامات و فعالیت های خلاقانه در زندگی روزمره مثل شرکت در دوره های پک خلاقیت و نخبه پروری My Maths مای مث می تواند به شما در دستیابی به پتانسیل خلاقیت کمک کند. بررسی برخی خصوصیات و ویژگی های افراد خلاق می تواند یک دید کلی و مناسب از این افراد به شما داده و شما را در پرورش و توسعه خلاقیت یاری رساند.

افراد خلاق پر انرژی اما با تمرکز هستند

افراد خلاق معمولا از نظر روحی و جسمی دارای انرژی بالایی هستند. این افراد می توانند ساعت ها بر روی یک موضوع تمرکز کرده و بدون این که شوق واشتیاق آن ها کاهش یابد، بر روی آن کار کنند. این افراد معمولا انرژی خود را هدر نداده و آن را بر روی موضوعات خاصی متمرکز می کنند. پر انرژی بودن همچنین مسری است و افراد خلاق دوست دارند این انرژی را پخش کرده و بر روی افراد دیگر نیز اثر بگذارند.

افراد خلاق هم باهوشند هم ساده لوح

افراد خلاق و یا آن هایی که به دنبال خلاق شدن هستند، تمایل دارند باهوش باشند. اما برخی تحقیقات نشان دهنده این موضوع است که داشتن ضریب هوشی بالا لزوما با موفقیت هایی که در پی خلاقیت به وجود آمده اند ارتباطی نداشته و در این میان ویژگی های شخصیتی نیز مهم هستند. در یکی از این بررسی ها مشخص شده است که داشتن بالای 115 لزوما به خلاقیت بیشتر و بهتر منتهی نمی شود. خلاقیت هم شامل عقل و خرد است و کودکانه بودن و ساده لوحی.

افراد خلاق هم بازیگوش اند و هم منظم و دقیق

یکی از ویژگی ها بارز افراد خلاق را می توان بازیگوشی آن ها دانست. اما این افراد در کنار بازیگوشی، دارای پشت کار و استقامت بالایی بوده و هنگام کار بر روی یک موضوع، عزم و اراده بالایی از خود نشان می دهند. این افراد معمولا ساعت های متمادی بر روی یک موضوع کار کرده و تا به جای مد نظر یا نتیجه دلخواه نرسند، دست بردار نیستند. برای چند لحظه یک هنرمند نقاش را تصور کنید. شاید از نظر شما کار او با هیجان و عشق همراه بوده و بسیار جذاب است. اما چیزی که آن فرد را به یک هنرمند موفق بدل کرده است، کار و تلاش بسیار او بوده است. در این جا خلاقیت این هنرمند را می توان ترکیب هیجان، سرگرمی و کار سخت دانست.

افراد خلاق رویا پردازانی واقع بین هستند

افراد خلاق معمولا دوست دارند رویا پردازی کنند. این افراد می توانند خود را در خواب و رویا غوطه ور کرده و در تخیلات خود زندگی کنند. اما این به آن معنا نیست که آن ها به واقعیت اهمیتی نداده و در دنیایی تخیلی سیر می کنند. افراد خلاق می توانند در عین آن که رویا پردازی می کنند، به واقعیت نیز اهمیت داده و واقع بینی را نیز به عنوان ابزاری مهم در اختیار داشته باشند. افراد خلاق، از دانشمندان گرفته تا هنرمندان و نوازندگان، می توانند راه حل های تخیلی برای دنیای واقعی ارایه دهند. افراد بسیاری هستند که این گونه ایده ها و خلاقیت ها را تخیل و به دور از واقعیت می دانند، اما هدف اصلی در این دنیا این است که فراتر از واقعیت های فعلی رفته و واقعیت های جدیدی را ایجاد کنیم.

افراد خلاق هم درونگرا و هم برون گرا هستند

دسته بندی افراد به برون گرا و بیرون گرا بودن یک دام است و به گفته صاحب نظران، خلاقیت مستلزم تلفیق هر دو نوع شخصیت است. در واقع افراد خلاق هم درونگرا و هم برونگرا هستند و تمایلی به نشان دادن هر دو نوع شخصیت خود دارند. این افراد می توانند در عین اجتماعی بودن، ساکت و تنها بوده و تمایل به دوری از اجتماع داشته باشند. هر شرایط یا وضعیتی منتهی به این دو شخصیت و ویژگی های آن ها، فرصتی برای افراد خلاق است تا به خلاقیت دست بزنند.

افراد خلاق مغرور و در عین حال متواضع هستند

افراد خلاق تمایل دارند به موفقیت ها و دستاوردهای خود افتخار کنند. اما این افراد در عین حال از جایگاه خود آگاه بوده و احترام خاصی برای دیگر افراد خصوصا نسبت به فعالان زمینه کاری یا تحصیلی خود قایل هستند. حتی با وجود این که کار این افراد ممکن است بسیار متمایز تر از کار سایرین باشد، اما آن ها به این موضوع توجهی نکرده و در این باره مغرور نمی شوند. همچنین با تمرین abacus، کودکان با یک روش لذتبخش و سرگرم کننده شروع به یادگیری ریاضیات می کنند.

خصوصیات و ویژگی های افراد خلاق

بررسی ها نشان می هد که افراد خلاق، تا حدی در برابر کلیشه ها و نقش های جنسیتی موجود در جامعه مقاومت نشان داده و آن ها را نمی پدیرند. در این بررسی ها، هر چند در جامعه آماری محدود، مشخص شده است که دختران و زنان خلاق تمایل بیشتری به قدرت و تسلط دارند و از سویی دیگر نیز مردان و پسران خلاق از سایر پسران و مردان حساس تر بوده و تمایل کمتری به خشونت و قدرت دارند.

افراد خلاق محافظه کار و در عین حال سرکش هستند

بسیاری از مردم فکر می کنند افراد خلاق، پیرو قوانین و محدودیت ها نبوده و معمولا سرکش بوده و خارج از چارچوب های تعیین شده فکر کرده و حر کت می کنند. اما به گفته متخصصین، خلاق بودن بدون داشتن و پذیرفتن هنجارها و قوانین امکان پذیر نمی باشد. خلاقیت هم سنتی و هم جدید است و در حالی که به دنبال روش های جدید بهبود یافته هستید، می توانید از گذشته نیز بیشتر دانسته و از آن استقبال کنید. افراد خلاق علاوه بر حرکت خارج از چارچوب های معین، محافظه کار بوده و در بسیاری از شرایط در قالب های از پیش تعیین شده حرکت می کنند.

جمع بندی

اکنون با احتساب این توضیحات می توان گفت خلاقیت هم یک ویژگی است که در تمامی انسان ها وجود دارد و هم مهارتی اکتسابی است که می تواند به مرور پیشرفت کند و یا افت کند یا از دست برود. و در پایان این مقاله بررسی کردیم که چرتکه چیست؟ و چه کاربردی دارد

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خلاقیت اکتسابی است یا انتسابی" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, عمومی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خلاقیت اکتسابی است یا انتسابی"، کلیک کنید.