انتشار کتاب دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی
کتاب «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی»، به قلم امیرحسین عرب پورو با مقدمه محمدرضا دهشیری، رییس دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه تدوین شده و در بهار 1403 به چاپ رسید.
به گزارش آیت البرز، این کتاب اولین اثر تالیفی در حوزه موضوعی دیپلماسی اقتصادی و برند ملی محسوب می شود که توسط انتشارات وزارت امور خارجه چاپ شده است.
امروزه کشورهای بسیاری به اهمیت استفاده از دیپلماسی اقتصادی برای تسخیر افکار و اذهان جهانیان پی برده اند؛ زیرا دیپلماسی اقتصادی و تجاری هر کشور در ایجاد تصویر ملی مناسب نزد دیگران و تصحیح برداشت آن ها نقشی تعیین کننده ایفا می کند و می تواند در پیشبرد اهداف فرهنگی- سیاسی کشورها نقش آفرینی کند. همانطور که چگونگی رفتاردولت ها در زیست بوم بین الملل بر افزایش یا کاهش قدرت نرم و توانایی آنبرای تاثیرگذاری بر افکار عمومی کشورها موثر است، رفتار اقتصادی وتجاری یک کشور نیز عنصری تاثیرگذار بر تلقی و برداشت جامعه جهانی محسوب می شود.
امیرحسین عرب پور دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران و کارشناس ارشد اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) در پیش گفتار این کتاب بیان داشته است: «برای فهم دقیق مسیله پژوهش در بخش اول به مبانی نظری شامل 3 فصل دیپلماسی اقتصادی، برندسازی ملی و بررسی اقدامات 4 تجربه موفق (چین، ترکیه، قطر و رژیم صهیونیستی)در این زمینه پرداخته میشود. در بخش دوم کتاب شامل 2 فصل به شناسایی ظرفیت ها و فرصت های دیپلماسی اقتصادی در جهت برندسازی ملی جمهوری اسلامی ایران و ارایه راهبردهای ارتقای برند ملی کشور از دیدگاه خبرگان سیاسی و تجاری ایرانی فعال در امور بین الملل توجه می شود. در واقع، رویکرد این پژوهش کیفی و از نوع اکتشافی است. به طوری که مبانی نظری کتاب با مرور منابع کتابخانه ای (با تاکید بر دهه اخیر) به منظور دستیابی به یک چارچوب و مدل مفهومی- مبتنی بر مدل های نظری برندینگ ملی- و بهینه گزینی گردآوری شد. در بخش دوم ابتدا 10 ظرفیت و فرصت پیشران برندسازی ملی جمهوری اسلامی ایران مورد تبیین قرار گرفت و سپس برای ارایه راهبردها و راهکارهای ارتقای برند ملی جمهوری اسلامی ایران از ابزار مصاحبه نخبگانی بهره برده شد تا راهبردها و راهکارها جنبه عملیاتی بیشتری داشته باشد. در این راستا تلاش شد برای افزایش دقت و کیفیت راهبردهای پیشنهادی پایان کتاب از نمایندگان تمامی دستگاه های دخیل در حوزه روابط اقتصادی خارجی کشور اعم از وزارت امور خارجه، اتاق های بازرگانی و سازمان توسعه تجارت مصاحبه عمیق انجام شود. در نهایت 10 راهبرد برای ارتقای برند ملی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر دیپلماسی اقتصادی به دست آمد که پیشنهاد می شود در سیاستگذاری خارجی کشور مورد استفاده قرار گیرد. از این رو، مطالعه کتاب حاضر به علاقه مندان و سیاستگذاران حوزه روابط اقتصادی بین الملل و برندینگ ملی توصیه میشود تا در بستر آن شاهد تحول رو به جلو در پژوهش های برند ملی جمهوری اسلامی ایران باشیم».
همچنین، دکتر محمدرضا دهشیری استاد علوم سیاسی دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه در مقدمه این اثر اشاره داشته است که: «کتاب دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی که توسط جناب آقای امیرحسین عرب پور به رشته تحریر درآمده است، سعی بلیغ نموده تا جایگاه دیپلماسی اقتصادی را در توسعه برند ملی کشورها با تاکید بر جمهوری اسلامی ایران تبیین نماید. در این کتاب علاوه بر تشریح مفاهیم نظری دیپلماسی اقتصادی و برند ملی، تجربه 4 کشور منتخب و موفق در عرصه دیپلماسی اقتصادی وبرندسازی ملی مورد مداقه قرار گرفته است. همچنین کتاب حاضر با تمرکزبر ظرفیت ها و فرصت های دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران،کوشیده است تا تحلیلی جامع از ظرفیت های برندسازی ملی کشور ارایهدهد. فصل پنجم کتاب از آن لحاظ درخور توجه است که به پیشنهادراهبردهای ارتقای برند ملی جمهوری اسلامی ایران از طریق دیپلماسیاقتصادی مبادرت می ورزد؛ به ویژه آنکه این راهبردها از دل مصاحبه وگفتگو با صاحب نظران و چهره های با تجربه این حوزه به دست آمده است».
این کتاب در 35امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران (19 تا 29 اردیبهشت 1403) رونمایی خواهد شد و علاقه مندان می توانند برای آشنایی بیشتر و تهیه آن به غرفه انتشارات وزارت امور خارجه یا به شعب فروش این انتشارات مراجعه کنند.
پایان خبر آیت البرز
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "انتشار کتاب دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "انتشار کتاب دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی"، کلیک کنید.