تعداد جلسات نوروفیدبک برای اوتیسم

میانگین تعداد جلسات نوروفیدبک یکی از سوالات مهم و رایج مراجعین به مرکز نوروفیدبک این است که تعداد جلسات نوروفیدبک چقدر است و درمان نوروفیدبک چند جلسه است. بنابراین میخواهیم اینجا در مورد جلسات نوروفیدبک توضیح دهیم. میانگین تعداد جلسات  بسته به نوع تجهیزاتی که برای هر فرد استفاده می کنیم، متفاوت است. همانطور که متوجه شدید درمان نوروفیدبک بصورت جلسه به جلسه انجام میگردد. شرکت در درمان نوروفیدبک شبیه شرکت در یک ترم کلاس زبان است. کودک در اثر تغییر به راحتی پریشان می شود و نیازمند این است که از یک روال خاص هر روز و شب پیروی کند برای مثال  خواب بعد از ظهر، غذا خوردن و پس از آن به بیرون رفتن از خانه در یک زمان مشخص.

تعداد جلسات نوروفیدبک برای اوتیسم

حرکتهای تکراری و کلیشه ای: کودک حرکتها و رفتار های کلیشه ای و تکراری و یا حرکات غیر طبیعی با بدن خود دارد مانند راه رفتن روی(پنجه پا) انگشتان پا،کمانی کردن کمر، تکان دادن دستها و…. حساسیت فراوان به تجربیات حسی برای مثال ناراحت شدن در اثر صداهایی خاص و یا اینکه تنها غذاهایی با بافتهای خاص را می خورد. کودک به دنبال تحریک حسی می گردد برای مثال اشیاء را به دهان یا صورت می مالد و از اشیاء و وسایل ارتعاشی خوشش می آیید مانند ماشین لباسشویی و دوست دارد آن را در زمان کار کردن لمس کند و یا اینکه دست خود را به صورتی جلوی چشمانش می گیرد تا رد شدن پرتوهای نور و رنگ را از بین انگشتانش ببیند(اختلال پردازش حسی).

تمرینات مادر و کودک زیر یک سال والدین گرامی در صورت مشاهده علام ذکر شده ،میتوانید با مطالعه مقاله  ماساژ و تمرینات حرکتی برای نوزادان در خطر اختلال رشد (تمرینات مادر و کودک زیر یک سال) و اجرای دستورالعمل های کاربردی در این متن شرایط بهتری را برای کودک خود ایجاد کنید. استفاده از طرح های جذاب و متنوع در لباس گروه شب نقاب واقعی می تواند از جمله روش های ایجاد شادی و خوشحالی در کودکان باشد . ولی در جلسات نوروفیدبک نیازی به چنین تلاشی نیست و روند درمان بصورت ناخودآگاه انجام می گردد. در جلسات نوروفیدبک شما روی یک صندلی راحت می نشینید و به مانیتور نگاه می کنید. در مانیتور فیلمی برای شما پخش می شود که میتواند به انتخاب شما باشد. این فیلم میتواند یک فیلم سینمایی، یک کارتون و یا قسمتی از یک سریال باشد.

نکته جالب این است که سرعت پخش فیلم و یا اندازه صفحه به عملکرد مغز شما بستگی دارد و اساس درمان بر این اصل است. تولد نوزاد علاوه بر شیرینی و نشاطی که وارد زندگی خانواده ها می کند ولی پیمودن مسیر های رشدی و مهارت های آن توسط کودک سبب تشویش و نگرانی زیادی بر والدین می گردد. به همین منظور در این مقاله، تیم نورو لند به روش های شناسایی اختلال اوتیسم در کودکان یک ساله اشاره می کند که البته لازمه آن توجه به مراحل رشدی و عملکرد طبیعی اندام های مختلف بدن نوزاد بوده که در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک  باید کودک برای ارزیابی دقیق تر نزد پزشک متخصص برده شود. رشد و بهبود قدرت بینایی نوزادان با افزایش سن و ورود به یک سالگی تکمیل می گردد به طوری که در این سن قادرند اجسام و دنیای اطراف را به صورت واضح و رنگی ببینند.

در چهره نوزادان همواره نشاط و شادی زیادی قابل مشاهده است به طوری که اولین لبخند را در 3 ماهگی می زنند و با افزایش سن در این توانایی نیز رشد مشاهده می شود و قادرند در 7 ماهگی متناسب با شرایط در برابر شنیدن اسم خود، گرفتن وسایل بازی و شادی محیط اطراف و… واکنش معقول بروز دهند. زمانی می توان احتمال داد که نوزاد به اوتیسم مبتلا است که دارای چهره ای بی تفاوت بوده و قادر به بروز هیچ گونه عکس العملی در مواجهه با صدای اطرافیان نیست . هم چنین در روند رشدی مهارت های گفتاری کودکان نرمال، کلمات مامان و بابا نخست به گوش می رسد سپس با تمرین و تکرار سعی می کنند در ارتباطات خود کلمات بیشتری استفاده کنند اما کودکان اوتیسمی از این جهت متفاوت هستند.

از دیگر مهارت های رشدی مختص سن 3 ماهگی کودکان، توانایی تعقیب حرکت اشیا و افراد و بروز عکس العمل متناسب با آنان است در مواردی که والدین احساس می کنند نوزاد در مواجهه با محرک های محیطی مانند سر و صدا، تغییرات نور، حرکت اشیا و افراد واکنش طبیعی ندارد باید نظر پزشک متخصص را جویا شوند زیرا این رفتار، یکی از علایم هشداری اختلال اوتیسم محسوب می شود. طرح های لباس سگ های نگهبان ممکن است الگوهای هنری، جانوران ، شخصیت های محبوب یا شیشه ای ها را در بر بگیرد . زمانی نیاز است نگران شد که نوزاد نه تنها از این توانمندی بی بهره است بلکه در شرایطی که اطرافیان به ویژه والدین در تلاش اند با او حرف بزنند، بدون ابزار هیچ واژه ای، فقط به صورت فرد زل می زنند.

جهت بررسی دقیقتر اختلالات گفتاری کودکان اوتیسمی مطالعات بسیاری صورت گرفته که حاکی از آن بود که اغلب این گروه از کودکان به تاخیر تکلمی مبتلا می شوند و حدود 15 تا 20 % نیز علی رغم درک مفاهیم و جملات مختلف، هرگز قادر نیستند حرف بزنند که گاهی از عدم تمایل آنان برای بیان کلمات نشات می گیرد. هم چنین کودکان 2 ساله نرمال در زمان مشارکت در گفت و گو ها و برای بیان درخواست های خود، کلمات را ترکیب کرده و جملات ساده می سازند اما کودکان اوتیسمی این گونه نیستند. اکنون میخواهیم به سوال اصلی بپرداریم. یعنی بگوییم نوروفیدبک چند جلسه است. بصورت کلی تعداد جلسات نوروفیدبک حدود 40 جلسه است. این جلسات دو الی سه بار در هفته انجام میشود. اگر از تجهیزات پیشرفته تر استفاده شود، ممکن است تعداد جلسات درمان نوروفیدبک به سی جلسه کاهش یابد.

البته نوع اختلال مورد درمان هم در تعداد جلسات نقش دارد. مثلا درمان افسردگی ناشی از یک حادثه اخیر در مقایسه با درمان افسردگی مزمن نیاز به جلسات کمتری دارد. هر کودکی آرزو دارد که لباس بچه گانه سوپرمن بپوشد و احساس قهرمانی کند . براساس تجهیزات  19 حسگری، یک تنظیم ذهنی موفق به حدود 12 جلسه نیاز دارد. برای رفع علایم بطور مطلوب و رضایت بخش، بسته کامل 20 جلسه ای را توصیه می کنیم.  برای طیف اوتیسم و  اختلالات شدید، انتظار تعداد جلسات بیشتر داشته باشید هرچند دستاوردها بطور پیش رونده در طول دوره به دست می آیند. درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی کودکان چون از بدو تولد وجود داشته است، نیاز به جلسات بیشتری دارد.

اثر درمان کی شروع میشود؟

این سوال هم مهم است. نباید تصور شود که اثر درمان نوروفیدبک در انتهای جلسات درمانی معلوم میگردد. اثر درمان نوروفیدبک باید در همان 10 جلسه اول شروع شود. وگرنه مشکلی وجود دارد. بسیاری از مراجعین در جلسه هفتم یا هشتم درمان متوجه شروع پاسخدهی نوروفیدبک تراپی میگردند. اما اگر تا جلسه دهم درمان نوروفیدبک تراپی، اثر درمان شروع نگردید، لازم است بیمار مجدد توسط پزشک بررسی و ارزیابی شده و روش درمان و نوع پروتکل تغییر یابد.  در مورد زمان شروع اثر درمان نوروفیدبک میتوانید به مقاله کاملتری که قبلا  در سایت گذاشته ایم مراجعه نمایید. در مورد تعداد جلسات نوروفیدبک برای اتیسم، چون این اختلال بخاطر کارکرد متفاوت مغز این کودکان است، ممکن است بسته به پاسخدهی درمان به 60 جلسه یا بیشتر نیاز داشته باشد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تعداد جلسات نوروفیدبک برای اوتیسم" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تعداد جلسات نوروفیدبک برای اوتیسم"، کلیک کنید.