1450 زایر بالای 80 سال در حج 1403 / بیمار دیالیزی امسال به حج مشرف نمی شود

1450 زایر بالای 80 سال در حج 1403 / بیمار دیالیزی امسال به حج مشرف نمی شود

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ضمن تشریح برنامه ریزی های انجام شده جهت ارایه خدمات بهداشتی درمانی در حج 1403، از اعزام 380 نفر کادر پزشکی به حج امسال خبر داد.

به گزارش آیت البرز، دکتر سید علی مرعشی در نشست خبری حج 1403 که در جمعیت هلال احمر برگزار شد، با اشاره به کادر پزشکی اعزامی به حج امسال جهت ارایه خدمات بهداشتی درمانی به حجاج گفت: امسال نیز بر اساس نظر بعثه مقام معظم رهبری تعداد عوامل اجرایی اعزامی به حج کاهش یافت تا صف طولانی زایران تشرف به حج کاهش یابد. سال گذشته 425 نفر کادر پزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر اعزامی به حج بودند که این تعداد امسال به 380 نفر کاهش یافت. 

وی افزود: کادر پزشکی اعزامی به حج امسال شامل پزشکان معاینه کننده، نیروهای ستادی بیمارستان ها و درمانگاه ها، پزشکان متخصص قلب، داخلی، ارتوپدی، زنان، رادیولوژی، طب اورژانس، داروساز، دندانپزشکی، علوم آزمایشگاهی و .. است.

مرعشی گفت: طبق ثبت نامی که تاکنون صورت گرفته است، 1450 زایر بالای 80 سال سن دارند و 92 زایر نیز زیر 18 سال سن دارند. همچنین 9489 زایر نیز بین 70 تا 80 سال سن دارند.

وی ضمن تشریح معاینات حجاج قبل از اعزام به حج گفت: تا امروز از کل 82164 زایر ثبت نامی، تاکنون استطاعت 62140 زایر تایید شده است و استطاعت 9262 زایر در حال بررسی است. 9440 زایر نیز هنوز معاینه نشده اند. همچنین 707 زایر توسط پزشکان معین به کمیسیون های تخصصی ارجاع شده اند.
مرعشی ادامه داد تاکنون از بین زایران معاینه شده، 11320 نفر دارای بیماری قند، 16770 نفر فشار خون، 3205 نفر بیماری قلبی و 590 بیماری های ریوی دارند.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر همچنین گفت: از بین 82160 زایر ثبت نامی، استطاعت جسمی 595 نفر تاکنون رد شده است که البته این زایران می توانند درخواست تجدید نظر داشته باشند و در این صورت موضوع در کمیسیون های تخصصی در سطح استان ها بررسی می شود.
مرعشی همچنین گفت: امسال نیز مانند سال های گذشته تعداد خانم های اعزامی به حج بیشتر از آقایان است. به طوری که 45200 نفر از زایران امسال را خانم ها تشکیل می دهند.

امسال زایران دیالیزی به حج مشرف نخواهند شد

وی در ادامه صحبت هایش با بیان اینکه بعد از حج سال گذشته جهت بررسی علمی مناسب استطاعت جسمی زایران از فرهنگستان علوم پزشکی کمک خواسته شد، افزود: به این ترتیب با حضور نمایندگان دستگاه های ذی ربط، کمیته های مختلف فرهنگستان جلسات متعددی را برگزار کردند و نهایتاً بر اساس بررسی های علمی و فقهی، تصمیمات لازم گرفته شد.

مرعشی ادامه داد: به این ترتیب بر اساس بررسی های علمی و فقهی صورت گرفته، امسال زایران دیالیزی به حج مشرف نخواهند شد. همچنین خانم هایی که کودک شیرخوار زیر یک سال داشته باشند و کمتر از یک سال از زمان زایمان آنها گذشته باشد، با توجه به آسیبی که از نظر تغذیه می تواند به نوزاد آنها وارد می شود، امسال اعزام نمی شوند و اعزام آنها به سال بعد موکول می شود.

مرعشی همچنین ضمن تشریح فرایند انتخاب پزشکان معاین و شروع معاینات حجاج قبل از سال 1403 گفت: در حج سال گذشته پزشکان معاینه کننده کسانی بودند که پیش از آن به حج مشرف شده بودند اما الزاماً در حج 1402 حضور نداشتند، اما امسال تمام پزشکان معاینه کننده با ما به عملیات حج مشرف می شوند. با توجه به کاهش تعداد پزشکان اعزامی به حج امسال نسبت به سال های گذشته، برای امسال به ازای هر 600 زایر یک پزشک خواهیم داشت که در محل اسکان زایران و درمانگاه ها خدمات بهداشتی درمانی را ارایه می دهند. تمام خدمات پزشکی ارایه شده به حجاج نیز در پرداختی های ابتدایی آنها لحاظ شده و رایگان است.

مرعشی با اشاره به تمهیدات دارویی و تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شده برای حج امسال گفت: در این زمینه برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است. با توجه به راه اندازی حج عمره که از 3 اردیبهشت ماه آغاز می شود و تا چهارم ذی القعده ادامه دارد, در نظر داریم دارو و تجهیزات را با پرواز مستقیم از تهران ارسال کنیم. بنابراین در زمان حج عمره زمان کافی فراهم است تا داروها با هماهنگی سعودی ارسال شوند.

وی با بیان اینکه سرم ها و شربت ها با توجه به وزن سنگین، در عربستان خریداری می شوند، افزود: در مجموع 400 قلم دارو و تجهیزات مصرفی خریداری شده و در حال بسته بندی است. داروها و تجهیزات بر اساس نیازسنجی صورت گرفته و همچنین مصرف سال های گذشته، خریداری می شوند.

مرعشی همچنین درباره داروهای ممنوعه نیز گفت: لیست داروهای ممنوعه همان داروهای سال های گذشته است که امسال نیز در دستورالعمل سعودی مجدداً آورده شده است. در مجموع زایران باید همراه دارویشان، نسخه انگلیسی پزشک معالج را داشته باشند تا در فرودگاه مقصد دچار مشکل نشوند.

وی درباره واکسیناسیون حجاج نیز گفت: واکسیناسیون طبق دستورالعمل سعودی انجام می شود. واکسن اجباری برای تمام کشورها مننژیت است. در این میان برخی کشورها مانند کشورهای آفریقایی واکسیناسیون اجباری دیگری هم دارند که برای کشور ما صادق نیست. 

مرعشی ادامه داد: واکسن مننژیت چهار ظرفیتی توسط هلال احمر تهیه و بر اساس نیاز استان ها توزیع شده است. این واکسن باید تا دو هفته قبل از اعزام به زایران تزریق شود.

وی همچنین به برنامه ریزی که از سال گذشته صورت گرفته بود در جهت استفاده از خدمات داوطلبانه زایران کادر درمان حاضر در کاروان ها گفت: حضور داوطلبانه زایران کادر درمان به خصوص در زمان تشریق در منا و عرفات بسیار کمک کننده است. امسال نیز طبق بررسی هایی که تاکنون انجام شده بیش از 400 نفر کادر پزشکی در بین زایران حضور دارند که قبل از عملیات حج با آنها صحبت می شود تا در صورت رضایت شان، برای خدمات داوطلبانه حضور داشته باشند.

وی در پایان صحبت هایش ضمن تاکید مجدد بر لزوم استطاعت جسمی زایران در انجام مناسک حج، در عین حال محدودیت هایی که برای حضور افراد دارای اعتیاد و برخی بیماران نظیر مبتلایان آلزایمر و مصرف کنندگان داروهای اعصاب و روان وجود دارد را مورد اشاره قرار داد و گفت: کم سن ترین زایر امسال یک طفل شیرخواره است که همراه خانواده در حج حضور خواهد داشت.

پایان خبر آیت البرز

1450 زایر بالای 80 سال در حج 1403 / بیمار دیالیزی امسال به حج مشرف نمی شود

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "1450 زایر بالای 80 سال در حج 1403 / بیمار دیالیزی امسال به حج مشرف نمی شود" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "1450 زایر بالای 80 سال در حج 1403 / بیمار دیالیزی امسال به حج مشرف نمی شود"، کلیک کنید.