زمینه های پرخاشگری در صفحات ورزشی اینستاگرام
در یک پژوهش بررسی شد؛
از منظر این مقاله خشونت و لمپنیسم نوشتاری، چهره زشت و پنهان فرهنگی بخشی از مردم را در ویترین این شبکه اجتماعی اینستاگرام به نمایش می گذارد.
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آیت البرز، امروزه فضای مجازی، فاصله انسان ها در اقصی نقاط جهان را در کمتر از دقایقی درهم نوردیده و این موج چهارم به قول الوین تافلر امکان ارتباط و تبادل مجازی را با همگان فارغ از پست و مقام و ملیت و نژاد و دین و…فراهم کرده است.
مریم و فاطمه احمدی گیوی با همکاری فردین علی خواه (عضو هییت علمی گروه جامعه شناسی)، در مقاله ای با عنوان «بررسی مولفه ها و زمینه های پرخاشگری در صفحات ورزشی شبکه اینستاگرام» به این موضوع پرداخته اند که در این عصر مجازی که به سرعت ابزار تکنولوژی ارتباطات توسعه می یابد، شبکه های اجتماعی تلفن های همراه، تبدیل به بزرگترین و قدرتمندترین رسانه هایی شده اند که ایده دهکده جهانی را به تحقق نزدیک ساخته اند.
این پژوهشگران می نویسند که تلگرام و اینستاگرام از معروفترین و پرمصرف ترین این شبکه ها هستند. اینستاگرام را می توان رسانه ای تصویری برای افراد حقیقی یا حقوقی دانست که خاطرات یا رخداد ها و اخبار روزانه شان را به گونه تصویری با یادداشت کوتاهی به معرض اشتراک و نظردهی یا کامنت گذاری دیگران می گذارند.
* پرخاشگری و لمپنیسم نوشتاری
این پژوهشگران در این مقاله به این موضوع اشاره کرده اند که با نگاهی به کامنت های کاربران ایرانی برای دیگر کاربران ایرانی یا غیرایرانی اعم از سیاستمداران، ورزشکاران، هنرمندان و…در اینستاگرام حاکی از فراوانی بالایی از پرخاشگری، فحاشی، تمسخر، توهین و چرت و پرت گویی است. این هرزنویسی ها گاهی به قدری با آبرو و اعصاب فرد بازی می کند که کاربران مورد حمله را وادار به خصوصی کردن صفحه خود و یا حتی بعضا حذف اکانت اینستاگرام خود می کند.
هرزنویسی ها گاهی به قدری با آبرو و اعصاب فرد بازی می کند که کاربران مورد حمله را وادار به خصوصی کردن صفحه خود و یا حتی بعضا حذف اکانت اینستاگرام خود می کند.
از نظر آنان این خشونت نوشتاری کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی به صفحات بسیاری از شخصیت های جهانی راه پیدا کرده و از این رو یکی از موضوعات مورد نقد و بررسی رسانه های دنیا قرار گرفته است.
از نظراین نویسندگان این خشونت و لمپنیسم نوشتاری، چهره زشت و پنهان فرهنگی بخشی از مردم ایران را در ویترین این شبکه اجتماعی به نمایش می گذارد. این فحاشی ها و نوشته های غیراخلاقی در تخریب و توهین به برخی از شخصیت های سیاسی و ورزشی و اجتماعی جهانی به قدری زیاد شده است که لقب های عجیبی در تعدادی از رسانه های دنیا به کاربران ایرانی داده شده است.
* قواعد و مولفه های خشونت و بی اخلاقی کاربران ایرانی در اینستاگرام
مریم و فاطمه احمدی گیوی و فردین علی خواه دراین مقاله به بررسی ابعاد پرخاشگری و بی اخلاقی کاربران ایرانی در شبکه اینستاگرام پرداخته اند.
اینان در این مطالعه در پی آن هستند که توصیفی از وضعیت این پرخاشگری ها و خشونت های نوشتاری حاکم بر این شبکه را ارایه دهند.
جامعه مورد مطالعه این پژوهشگران در این مقاله، صفحات یا پیج های اشخاص حقیقی و حقوقی ورزشی این شبکه اجتماعی است. روش های مورد استفاده، روش های تحقیق اسنادی و تحلیل محتواست.
نمونه های مورد بررسی این نویسندگان در این پژوهش، صفحات کاربران ورزشی است که مورد فحاشی و هجوم غیراخلاقی سایر کاربران قرار گرفته اند. پیج های وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون های ایرانی و جهانی، طرفداران تیم ها و افراد (San page)، طرفداران متعصب تیم های ورزشی علیه تیم های دیگر، رسانه های ورزشی و خبرگزاری ها و اشخاص حقیقی شامل ورزشکاران و مقامات ورزشی گونه های صفحات ورزشی اینستاگرام هستند که مورد مطالعه اینان قرار گرفته اند.
همچنین در مطالعه اسنادی و کتابخانه ای، علل و زمینه های خشونت کلامی و نوشتاری از طریق مروری بر تحقیقات پیشین و مصاحبه های انجام شده با دو گروه صاحبنظران و متخلفان، بررسی و در تحلیل و جمع بندی مورد بهره برداری قرار گرفته است.
این پژوهشگران در این مقاله به گونه اجمالی، به بررسی قلمرو های موضوعی اینستاگرام پرداخته اند. مهمترین این قلمرو ها را می توان ورزشی، هنری، سیاسی، اجتماعی، مذهبی، قومیتی و… دانست؛ که ابعاد مختلف قلمرو ورزشی در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است.
*انواع کاربران اینستاگرامی در تبادلات غیراخلاقی
به زعم این پژوهشگران انواع کاربران اینستاگرامی در تبادلات غیراخلاقی را می توان به سه دسته تقسیم کرد:
1- کاربران مهاجم (درج کننده های مطالب نامناسب)
2- کاربران قربانی (کاربران مورد هجوم غیراخلاقی قرار گرفته)
3- کاربران مدافع (کاربران پایبند به هنجار های اخلاقی که سعی در جبران حداقلی مندرجات نامناسب و توهین آمیز کاربران خاطی دارند)
به طور کلی در این مقاله یافته ها نشان می دهد بیشترین خشونت نوشتاری و بی اخلاقی های کاربران مهاجم، زمان وقوع رویداد های بزرگ ورزشی مانند لیگ ها، دربی ها، انتخابات ورزشی، انواع مسابقات داخلی، مسابقات جهانی مااند المپیک، جام جهانی، لیگ های جهانی و قاره ای و المپیک و… بوده است.
* هویت کاربران مهاجم غیراخلاقی در اینستاگرام
این پژوهشگران در این مقاله به این موضوع اشاره می کنند که هویت شناسی کاربران کامنت گذار نشان داده است که عده بسیاری از کاربران مهاجم غیراخلاقی در صفحات ورزشی دارای پروفایل های جعلی و ناشناخته بودند که این مجهول بودن هویت اشخاص را می توان با نشانه های مختلفی دریافت. اینان در این مقاله نسبت مطالب غیراخلاقی صفحات با واقعی یا جعلی بودن ادمین ها را مورد سنجش قرار داده اند.
* انواع گونه شناسی نوشتارهای غیراخلاقی در اینستاگرام
از نظر این پژوهش، گونه شناسی نوشتار های غیراخلاقی و نامناسب در صفحات اینستاگرام انواعی را ازجمله فحش و ناسزا، تمسخر، توهین، اظهار نظر های فضولانه در حوزه خصوصی افراد، چرت و پرت، شوخی های نامناسب و… دربر می گیرد.
این پژوهش نشان می دهد، رفتار های ناشایست کاربران ایرانی شامل چت های توهین آمیز و دعوا های دونفره و چند نفره در صفحات دیگران، تبلیغات نامرتبط یا نامناسب فعالیت های اینستاگرامی، اظهارنظر های کاملا غیرمرتبط و دخالت مابانه در حوزه خصوصی کاربران دیگر بخشی از تصویر نامناسب فرهنگی کاربران این فضای مجازی است.
در تحلیل نهایی از منظر این مقاله زمینه های انجام این رفتارها، گفتار ها و نوشتار های ناشایست اخلاقی را می توان از دو منظر جامعه شناسی و روانشناسی و همچین بهره بردن از مفاهیمی مانند خشونت، بیان تنفر (Hate Speech)، هولیگانیسم نیز تبیین کرد. البته هیچ یک از این مفاهیم نمی تواند به تنهایی تبیین کننده علل و زمینه های نوشتار های ناشایست اخلاقی در فضای مجازی باشد.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "زمینه های پرخاشگری در صفحات ورزشی اینستاگرام" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "زمینه های پرخاشگری در صفحات ورزشی اینستاگرام"، کلیک کنید.